Rechtszaak: ‘Apple dwong gebruikers om van iOS 6 naar 7 te updaten’

Apple heeft te maken met een rechtszaak rondom FaceTime: in 2014 zou Apple met een opzettelijke bug gebruikers hebben gedwongen om naar iOS 7 te upgraden.

Een Amerikaanse vrouw heeft een rechtszaak aangespannen tegen Apple, omdat ze vindt dat Apple gebruikers dwong om te upgraden van iOS 6 naar iOS 7. Apple zou hiervoor gekozen hebben om te voorkomen dat ze geld moesten betalen aan het bedrijf Akamai.


MacBook Air met FaceTime

Twee methoden voor FaceTime

De zaak gaat over iOS 6 en het probleem speelde dus al vier jaar geleden. Toch vindt de Californische Christina Grace de tijd rijp om nu een rechtsaak te starten. Ze baseert zich daarbij op documenten en e-mails die zijn vrijgegeven in de VirnetX-patentzaak. Dit leidde er uiteindelijk toe dat Apple $302 miljoen moest betalen. Apple gebruikte in 2010 twee methoden voor FaceTime: een directe verbinding tussen twee iPhone en een methode waarvoor dataservers van Akamai werden gebruikt.

Na de VirnetX-zaak in 2012 stapte Apple voor FaceTime-verbindingen over naar Akamai-servers om de verbinding tussen iPhones te kunnen leggen. Ze betaalden daarvoor zo’n $50 miljoen aan vergoedingen aan Akamai. De Apple-top vond het een fors bedrag en zocht naar mogelijkheden om de kosten te beperken. De oplossing was een nieuwe peer-to-peer technologie die in iOS 7 werd ingevoerd.

‘Opzettelijke bug in iOS 6’

Volgens de vrouw uit Californië heeft Apple opzettelijk een bug gecreëerd waardoor FaceTime in iOS 6 niet meer werkte. Daarmee bespaarden ze geld, want Apple hoefde niet meer voor iOS 6-gebruikers te betalen. Of Apple de bug opzettelijk heeft toegevoegd is nu het punt van discussie. Apple publiceerde destijds een supportdocument, waarin ze aangaven dat er een bug was met de connectiviteit van FaceTime. Als je dit wilde oplossen moest je upgraden naar de nieuwste versie van iOS. In Apple’s documenten uit die tijd is te lezen dat Apple “iets heeft gedaan” om het gebruik van Akamai-servers te beperken. Een engineer schreef destijds dat iOS 6 sterk afhankelijk was van Akamai en dat Apple dit in “iOS 6 onklaar heeft gemaakt”. De enige manier om het op te lossen was om te upgraden naar iOS 7.

iOS 7 leidde tot vaker crashen
Tot zover zul je je misschien afvragen wat nou eigenlijk het probleem is. Maar in 2014 speelde er iets anders rondom iOS: versie 7 was een grote update met een compleet nieuw ‘flat’ design. Nu zijn we eraan gewend, maar in 2014 weigerde een deel van de gebruikers het te installeren vanwege het ‘kille’ uiterlijk met veel witruimte. Bovendien klaagden bezitters van een iPhone 4 en 4s dat de hun toestel trager werd en vaker crashte nadat ze iOS 7 hadden geïnstalleerd.

Christina Grace klaagt Apple nu aan in een class-action lawsuit, wat inhoudt dat meerdere mensen ervan kunnen profiteren als ze in het gelijk wordt gesteld. In Europa zullen we waarschijnlijk weinig van een eventuele schadevergoeding zien. De vrouw heeft nog niet aangegeven welke schadevergoeding ze achteraf gezien redelijk vindt.

Informatie

Laatst bijgewerkt
3 februari 2017 om 9:22
Onderwerp
Categorie
Diensten

Reacties: 12 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.