Zo ver gaan gratis iOS-games om jouw gegevens te achterhalen

Dertig trackers, 20GB data per dag en valse Facebook-accounts: de makers van gratis games in de App Store gaan erg ver om zoveel mogelijk privégegevens van jou te achterhalen.

freemium-not-really
Een anonieme ontwikkelaar van ‘de grootste free-to-play games in de App Store’ is uit de school geklapt over de manieren waarop er geld aan jou verdiend wordt. Door zo’n beetje alle mogelijke middelen toe te passen, wordt er zoveel mogelijk informatie over je ingewonnen, waarbij zelfs het aanmaken van neppe Facebook-accounts niet ver genoeg gaat. In zo’n gratis game zijn wel 30 tracker-systemen actief, om precies te achterhalen wat jij doet en wie jij bent.


Een redacteur van TouchArcade zegt bevriend te zijn met een ontwikkelaar van free-to-play-games; de spellen die steevast bovenaan staan in de App Store. Aan welke games hij precies gewerkt heeft is niet duidelijk, maar in zijn anonieme verhaal zegt hij bijna zeker te zijn dat je ooit een game op je iPhone gespeeld hebt waar hij aan meegeholpen heeft. Clash of Clans, Game of War, Candy Crush, wie zal het zeggen?

De game zelf is ondergeschikt

De anonieme ontwikkelaar vertelt hoe het maken van een free-to-play game door de jaren heen steeds minder te maken heeft met het daadwerkelijk ontwikkelen van een leuke game, en zich steeds meer richt op het ontdekken van zoveel mogelijk gegevens van de gebruiker.

Ieder project draaide minder om coole dingen ontwikkelen, en meer om het tracken van gebruikers, in de hoop zoveel mogelijk Whales binnen te halen en persoonsgerichte advertenties te versturen.

Met deze Whales doelt de ontwikkelaar op de spelers met het grote geld, want daar valt natuurlijk het meest te halen. Deze strategie kwam in een stroomversnelling toen Facebook in populariteit groeide. Zelfs als je geen Facebook hebt, kan er aan de hand van je IP-adres en de mensen waarmee je speelt enorm veel over je vastgesteld worden. Gebruik je altijd een Nederlands vlaggetje als icoontje in een game? Grote kans dat je uit Nederland komt.

“Als je een Whale bent, zetten we pas echt alles op alles”, zo schrijft de ontwikkelaar. We maken nep-accounts op Facebook aan met profielfoto’s van vrouwen met flinke inkijk, in de hoop dat ons doelwit het verzoek accepteert. Zodra ze toegang hebben tot iemands Facebook-profiel worden er zelfs speciale ingame-voorwerpen gemaakt die afgestemd zijn op de interesses van deze miljonair.

Apps communiceren constant met elkaar

Op deze manier zijn er free-to-play games die dagelijks meer dan 20GB aan spelerdata verzamelen. Ondertussen blijven er nieuwe manieren in apps gestopt worden die de speler kan volgen. “Eerst om bugs en crashes te detecteren, en nu ook voor advertenties en persoonsgegevens te verzamelen.” Het gaat volgens de ontwikkelaars zelfs zo ver dat er hele netwerken opgebouwd worden van apps die met elkaar communiceren. Dit zou betekenen dat als jij ooit aangegeven hebt of je een man of vrouw bent, talloze apps dit antwoord nu ook weten zonder dat ze daar ooit naar gevraagd hebben.

“Iedere keer als je een free-to-play game speelt, bouw je mee aan deze enorme database”, aldus de ontwikkelaar. Deze data wordt vervolgens verkocht aan grote bedrijven. De ontwikkelaar in kwestie wordt er overigens niet gelukkig van: “Als meer spelers games zouden kopen van €4,99 of €9,99, zouden we dit soort tactieken niet meer toe hoeven passen.”

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.