Geen iAds meer in iPhone-applicaties voor kinderen

De ontwikkelaar van de iPhone-applicatie Dex kreeg een mail van Apple waarin staat dat iAds voorlopig niet in applicaties voor kinderen worden neergezet. Dat komt omdat adverteerders het liever niet hebben.

iAds niet meer voor iPhone kinderenVia een brief aan een ontwikkelaar zegt Apple voorlopig te stoppen met iAd-advertenties in applicaties voor kinderen. Dat brengt Mike Zornek naar buiten. Hij ontwikkelde Dex voor de iPhone, een applicatie die dient als naslagwerk voor Pokémon-gegevens. Zornek vroeg zich af waar de advertenties in zijn app bleven en kreeg van Apple te horen dat huidige adverteerders liever niet hebben dat hun reclame-uitingen op kinderen worden gericht. Het lijkt erop dat Apple wat terugdoet voor haar adverteerders.


MacStories wijst uit dat Apple recentelijk kritiek heeft gekregen vanwege beleid omtrent haar eigen advertentieplatform. De strikte ontwerpeisen en Apples gewenste controle schrokken adverteerders af. Als tegenprestatie verlaagde Apple de entreekosten voor het adverteren in iAds van één miljoen dollar naar 500.000 dollar. Zo zouden ook ‘kleinere’ bedrijven kunnen adverteren op iAds.

Zornek legt op zijn blog uit dat het grootste gedeelte van zijn inkomsten van de applicatie Dex vanuit iAds kwamen. In totaal verdiende hij 124 dollar per dag aan de app, dankzij een optelsom van in-app aankopen, het AdMob-advertentiesysteem en iAds. De AdMob-advertenties toonde hij echter alleen als er op een gegeven tijdstip geen iAd-beschikbaar was. Hij laat dus zien dat het lucratief is om iAd aan boord te hebben.

Maar het was gevaarlijk ervan afhankelijk te zijn, zo blijkt nu met Apples nieuwe beleid. In een andere blogpost legt Zornek uit dat Apple niet communiceerde over de wijziging. Ook is er niks over te vinden op iAd ontwikkelaarspagina. De maker van Dex moet nu noodgedwongen naar een ander businessmodel voor zijn applicatie kijken.

Foto: Emil Berner

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.