Compleet overzicht van de Apple iPhone SDK

Voor wie alle aankondigingen van 6 maart op een rijtje wil hebben: een overzicht van de belangrijkste wetenswaardigheden en feiten rond de SDK, zakelijke applicaties en de distributie via de iTunes App Store.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

De iPhone 2.0 SDK is vandaag aangekondigd en we hebben daar ook een liveblog over geschreven. Omdat het door de opsomming per tijdstip niet meteen overzichtelijk is wat er nu eigenlijk per thema is aangekondigd, zetten we in dit artikel nog eens alles op een rijtje.


Kort gezegd: Apple heeft de SDK aangekondigd die per direct te downloaden is, er is ondersteuning voor Exchange en een aantal andere (meer technische) zakelijke functies. Daarnaast is de iTunes App Store aangekondigd als enig distributiekanaal voor officiële native iPhone-applicaties. Al deze nieuwe functies zullen beschikbaar zijn in iPhone firmware 2.0, die vanaf juni beschikbaar zal zijn. Er is geen nieuwe hardware aangekondigd en er zijn ook geen uitspraken over de lancering van de iPhone in andere landen gedaan.

Zakelijke ondersteuning

Bedrijven kunnen vanaf nu – als het aan Apple ligt – hun BlackBerry, Windows Mobile-smartphone of andere pda of smartphone inruilen voor de iPhone, want alle veelgevraagde zakelijke functies worden ondersteund. Zakelijke gebruikers krijgen volledige Exchange-ondersteuning met beveiligde pushmail via Exchange ActiveSync. Je kunt hiermee in realtime push e-mail, afspraken en contactinformatie synchroniseren. Beheerders kunnen op afstand het toestel wissen (remote wipe) na verlies of diefstal. Wat draadloze netwerken betreft ondersteunt de nieuwe iPhone-firmware 2.0 ook WPA2 (sterkere AES-encryptie) en 802.1x. Dat laatste is met name interessant voor universiteiten en campussen, die voor de authenticatie op hun draadloze netwerk vaak gebruik hiervan maken. Eerder berichtten we over een online petitie waarin om ondersteuning voor 802.1x werd gevraagd. Aandacht voor verbeterde beveiliging blijkt ook uit de ondersteuning voor Cisco IPsec VPN. Daarmee krijg je versleutelde toegang tot zakelijke netwerken.

De SDK zelf

Om te beginnen: de SDK is gratis en de betaversie is per direct te downloaden van developer.apple.com. Voor het distribueren van je applicatie heb je echter wel een certificaat nodig en die krijg je alleen als je voor $99 lid wordt van het iPhone Developer Program. Deze prijs geldt voor individuele ontwikkelaars; bedrijven die eigen applicaties willen ontwikkelen die niet via de iTunes App Store zullen worden gedistribueerd (voor intern gebruik) moeten er $299 voor betalen. De SDK geeft ontwikkelaars toegang tot alle hardwarefuncties op de iPhone: de verschillende sensoren, graphics (OpenGL), audio (OpenAL en recordingfuncties), de camera en de lokatiefuncties (Core Location). De tools zijn gebaseerd op XCode en er komt een iPhone Simulator beschikbaar, waarmee je applicaties op de desktop kunt uitproberen. Deze is echter alleen geschikt voor MacOS X. De SDK bevat tools om een performance-analyse uit te voeren zodat je fouten en knelpunten in applicaties kunt opsporen. Je hebt behoorlijk wat opslagruimte nodig om de SDK te installeren: de SDK is 2 gigabyte groot.

Distributie via iTunes App Store

Apple gaat de applicaties via de iTunes App Store aanbieden. Je kunt ze downloaden via de desktopcomputer, maar ook draadloos (via GPRS/EDGE/Wi-Fi) op de iPhone of iPod touch downloaden en installeren. Updates van reeds geïnstalleerde applicaties worden automatisch via de iTunes App Store toegezonden. Het is daarmee vergelijkbaar met Installer.app. Apple houdt zelf 30% van de verkoopprijs; de ontwikkelaar ontvangt de overige 70%. Dat percentage lijkt realistisch als je nagaat dat Apple zorgt voor de hosting, bandbreedte, afrekening en dergelijke. Na het ontwikkelen van je applicatie en het publiceren in de iTunes App Store heb je er als ontwikkelaar geen omkijken meer naar. Gratis applicaties zijn ook toegestaan; als je $99 hebt betaald voor het certificaat en je lidmaatschap van de iPhone Developer Connection kun je de applicaties zonder verdere controle of ballotage aan de winkel toevoegen. Het certificaat is overigens bedoeld om de applicatie te kunnen traceren. Apple heeft nog geen goed antwoord voor trialversies en shareware-applicaties die je pas na bepaalde tijd moet aanschaffen.

Reeds ontwikkelde applicaties

Tijdens de presentatie van de iPhone SDK toonden een aantal bedrijven applicaties die reeds met de SDK zijn gemaakt. EA Games maakte in twee weken een iPhone-versie van het spel Spore, inclusief alle 18 levels en een level-editor. SEGA liet het spel SuperMonkeyBall zien, dat eveneens in twee weken werd ontwikkeld. Salesforce.com toonde een zakelijke applicatie en roemde de snelle ontwikkeltijd en het gemak waarmee applicatie kunnen worden ontwikkeld. AOL ontwikkelde in vijf dagen tijd een AIM-chatapplicatie voor de iPhone, waarin je de status van contactpersonen kunt zien en tussen meerdere actieve chatsessies kunt wisselen.

Tot slot

Terugkijkend op de lancering van de iPhone SDK is duidelijk dat Apple zeer doordacht te werk is gegaan. Veel kritiek op het ontbreken van zakelijke functies is hiermee opgelost, veel zorgen rond beveiliging zijn eveneens geadresseerd. Voor ontwikkelaars is het goed om te weten dat iedereen gratis met de SDK aan de slag kan en voor een redelijke prijs ($99) zelf applicaties kan gaan verkopen. De distributie via iTunes App Store lijkt in veel opzichten op de huidige werkwijze met Installer.app en zal bij veel gebruikers logisch aandoen. We zullen er nog wel een tijdje op moeten wachten: iPhone 2.0 komt in juni en vanaf dat moment is het pas mogelijk om de gemaakte applicaties te distribueren via de iTunes App Store. Dat je met de SDK heel snel applicaties kunt ontwikkelen, blijkt uit de ervaringen van EA Games, SEGA en AOL. Opmerkelijk is dat er tijdens de presentatie niets werd gezegd over nieuwe functionaliteit in iPhone firmware 2.0 (behalve dan de iTunes App Store): er werd niet gesproken over ondersteuning voor zaken als bijvoorbeeld 3G of GPS. Ook werd er niet gesproken over lanceringen in andere landen. Een minpunt is dat iPod touch-gebruikers moeten gaan betalen voor de firmwareupgrade. Een definitieve prijs hiervoor is nog niet bekendgemaakt, al heeft Apple wel laten weten dat ze geen winst hoeven te maken op de betaalde upgrade.

Persbericht: Apple Announces iPhone 2.0 Software Beta
Video van de presentatie: Apple March 6th Event (QuickTime)

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.