Apple’s onzichtbare succesfactor: het productieproces

Een belangrijke factor in het succes van Apple is de manier hoe er wordt omgegaan met het productieproces. Hoe Apple dat doet lees je in dit artikel.

Apple is een succesvol bedrijf en staat bovenaan in de lijst van meest waardevolle bedrijven. Een belangrijke factor in dat succes is de manier waarop Apple omgaat met het productieproces. Voordat Tim Cook CEO werd van Apple, was het zijn taak om te zorgen dat de ontwerpen – afkomstig van het team van Jony Ive – gerealiseerd kon worden. Cook heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Apple één van de meest strak ingerichte productieprocessen ter wereld heeft. En blijft de productie altijd nauwlettend in de gaten houden.

Apple’s productieprocessen

Volgens de visie van Cook moet er eerst gekeken worden naar het product en de functies. Nadat het ontwerp is besproken en de tekeningen er liggen, gaan ze pas kijken hoe het product op een zo efficiënt en economische manier gemaakt kan worden.

In sommige gevallen zijn de benodigde machines of gereedschappen nog niet aannwezig. En juist daar maakt Apple het verschil. In zo’n geval gaat Apple niet terug naar de tekentafel om het design om te gooien zodat het wél gemaakt kan worden, maar gaat het onderzoeken hoe de juiste gereedschappen gemaakt kunnen worden waarmee het wel kan. In het ergste geval moet er een nieuwe machine ontwikkeld worden, maar dat lijkt voor Apple geen probleem te zijn.

Om aan te tonen hoeveel geld Apple daadwerkelijk in dit proces stopt, heeft Horace Deidu een grafiek gemaakt, waarin je kunt zien hoeveel Apple in de afgelopen vijf jaar per kwartaal heeft geïnvesteerd in productieprocessen.

Diagram van kosten Apple productieproces

In het diagram is goed te zien dat Apple enkele miljarden per kwartaal in het productieproces stopt. Verwacht wordt dat Apple dit jaar zo’n 6 miljard dollar investeert in het proces. Tim Cook blijft erom bekend staan dat hij de drijvende kracht achter het productieproces is. Eerder gaf hij aan het van essentieel belang is om te blijven investeren in het productieproces om te kunnen blijven innoveren. Het is een heel andere boodschap dan we van zijn voorganger gewend zijn.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.