Apple brengt marketing van iPhone bij eigen bureau onder

Apple gaat de marketing van de iPhone in eigen hand houden. Het favoriete reclamebureau TBWA gaat de reclamespots, posters en advertenties maken en niet BDDO, het reclamebureau van AT&T.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Apple laat de marketing van de iPhone liever niet aan AT&T over; ze gaan hun favoriete marketingbureau TBWA inschakelen. En dat lijkt ook een betere keus, want de Apple-marketeers moeten tot nu toe wel geërgerd hebben toegekeken hoe AT&T-baas Sigman tijdens de keynote zijn toespraak van een papiertje oplas en vervolgens de eerste iPhone in het openbaar overhandigde – zonder dat daar veel pers aan te pas kwam. Het had hét mediamoment van het jaar kunnen worden, maar Sigman gaf de iPhone aan een goede kennis, op een onbekende universiteit. Niet bepaald de beste exposure


De website Advertising Age heeft bevestiging gekregen van bronnen binnen Apple dat het huidige marketingbureau TBWA/Chiat/Day de marketing van de iPhone op zich zal nemen. Het bureau maakte eerder al de reclamespot die tijdens de Oscar-uitreiking werd vertoond. Op zich was dat ook al geen knappe prestatie, want het bleek een remake van een eerdere film van Christian Marclay – waarvoor niet eens toestemming was gekregen.

Vaak wordt gezegd dat toestelfabrikanten zich moeten plooien naar de wensen van de mobiele operators. Zo moest Nokia in bepaalde landen de VoIP-functie uit toestellen halen, omdat de operators bang waren om inkomsten mis te lopen. Bij Apple is het andersom: zij kunnen grotendeels bepalen hoe de lancering van de iPhone verloopt. Dat zal ook zijn vastgelegd in contracten met AT&T. Apple schuift nu TBWA’s Media Arts-lab naar voren om de tv-spots, posters en andere reclame-uitingen te maken. De doorslaggevende factor zou de hiervoor genoemde Hello-spot zijn geweest, waardoor de iPhone enorm veel aandacht kreeg, ook al was de lancering op dat moment nog 3 maanden weg.

Maar er spelen ook andere factoren: voorzitter Lee Clow is een persoonlijke vriend van Steve Jobs. Clow maakte ook de legendarische 1984-reclamespot. En toen Steve Jobs in 1997 weer aan het roer kwam bij Apple, werd ook TBWA weer opnieuw ingehuurd. TBWA bedacht de Think Different-campagne en de bekende iPod-reclames met silhouetten. Ze doen ook de marketing van Unox, ABN Amro, Nivea, Heineken, IKEA, TomTom en McDonalds.

Hoe dan ook, het feit dat Apple zelf het reclamebureau aanwijst is eigenlijk ook wel logisch: als de iPhone later in de rest van de wereld gelanceerd gaat worden, zou het vreemd zijn als elke mobiele operator een eigen reclamebureau inschakelt. Het wordt dus TBWA en niet BBDO, de favoriet van AT&T. BBDO deed eerder ook de marketing voor de Motorola ROKR – niet iets waar Apple op dit moment nog trots op is.

Informatie

Laatst bijgewerkt
4 februari 2013 om 15:50
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.