ACM dwingt T-Mobile te stoppen met ‘Datavrije Muziek’

De Autoriteit Consument & Markt dwingt T-Mobile te stoppen met Datavrije Muziek. De rechter zal nu moeten bepalen of T-Mobile voldoet aan de Nederlandse of Europese regels voor netneutraliteit.

De Autoriteit Consument & Markt dwingt T-Mobile te stoppen met Datavrije Muziek. Volgens de organisatie is de dienst in strijd met de netneutraliteit. Blijft T-Mobile het toch aanbieden, dan volgt er een dwangsom van 50.000 euro per dag met een maximum van een half miljoen. T-Mobile blijft van mening dat er geen sprake is van een overtreding, zo laten ze weten in een reactie.


T-Mobile nieuwe tarieven

Datavrije Muziek: wel of niet zin strijd met netneutraliteit?

Datavrije Muziek houdt in dat je muziek kunt streamen, zonder dat dit ten koste gaat van de databundel. Al bij de aankondiging van de nieuwe dienst werden al vraagtekens gesteld of de dienst niet in strijd was met de regels rond netneutraliteit. Aanvankelijk werkte de dienst met Spotify, Deezer, Hits NL, Tidal, Napster en Nederland.fm. Terwijl het onderzoek nog liep kondigde T-Mobile een reeks andere muziekdiensten aan die ook zonder dataverbruik beluisterd kunnen worden, waaronder BesteHits.nl, Grand Prix Radio, Hitz24, Intense Radio, MonsterHitMusic, Onlineradio.nl, Puur NL, Qmusic, Radio 8FM, Radio Esperando, Radio Neerlandika, SoulRadio en Universe Radio. Heb je een databundel van 6GB of meer, dan wordt daar de optie Datavrije Muziek aan toegevoegd. Hiermee kun je muziek streamen buiten je eigen databundel via bepaalde streamingdiensten.

Bekijk ook

T-Mobile's Datavrije Muziek uitgebreid ondanks lopend onderzoek naar legaliteit

Datavrije Muziek, de dienst van T-Mobile waarmee je onbeperkt muziek kunt luisteren via bepaalde muziekdiensten, is verder uitgebreid. In totaal zijn er nu 19 streamingdiensten aangesloten, terwijl het ACM nog onderzoek doet of de dienst niet illegaal is.

Het niet in rekening brengen van data heet zerorating. ACM-bestuurslid Henk Don:

De Nederlandse wet is duidelijk over zerorating: het mag niet. En daarom treedt de ACM op. Zerorating kan schadelijk zijn voor de concurrentie op diensten die op internet worden aangeboden. Het gaat dan met name om diensten die veel data verbruiken, zoals Spotify en Youtube.

Als het zo duidelijk in de wet staat, is het de vraag waarom ACM zoveel tijd nodig heeft gehad om een standpunt over zerorating in te nemen. In oktober werd Datavrije Muziek aangekondigd en inmiddels zijn we tweeënhalve maand verder. Die lange onderzoeksduur heeft een reden: in Europa geldt sinds 30 april 2016 een nieuwe Verordening Netneutraliteit, waarbij het wél mogelijk is om bepaalde diensten gratis of goedkoper aan te bieden. Dit mag alleen onder strikte voorwaarden. In de Nederlandse wet staat echter, dat er geen enkel onderscheid op het gebied van tarieven mag worden gemaakt. T-Mobile beroept zich op de Europese regels rond zerorating en is van mening dat ze daarmee goed zitten. Volgens T-Mobile is de Nederlandse wet zelfs in strijd met de Europese verordening, die boven de Nederlandse wet staat.

Bekijk ook

T-Mobile introduceert Datavrije Muziek, mogelijk in strijd netneutraliteit

T-Mobile komt met het platform Datavrije Muziek, waarmee je muziek kunt streamen buiten je eigen databundel om. Gebruikers kunnen muziek streamen via onder andere Spotify, Deezer en Tidal. Dit is mogelijk in strijd met de Nederlandse netneutraliteit.

Rechter heeft het laatste woord
De rechter zal nu moeten beoordelen of dat het geval is. In de Europese regels staat dat er geen verbod op zerorating is, als alle deelnemers binnen een categorie (bijvoorbeeld audio of video) dezelfde kansen krijgen. Omdat T-Mobile’s Datavrije Muziek open staat voor íedere muziekstreamingdienst, waarbij elke dienst zich zonder kosten kan aanmelden, is er dus geen sprake van een selectie meent T-Mobile.

ACM vindt echter dat gratis data niet bestaat en dat internetgebruikers hiermee beïnvloed worden in de keuzes op internet. Henk Don: “Gratis data bestaat niet: andere diensten worden hierdoor duurder.” Het woord is nu aan de rechter.

T-Mobile-filmpje bevat tweets van eigen medewerkers

T-Mobile heeft vandaag een filmpje gepubliceerd waarin ze uitleggen hoe blij de klanten zijn met Datavrije Muziek. Wij ontdekten echter dat een deel van de tweets afkomstig is van eigen medewerkers:

Bam! Datavrije Muziek

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Hoppa! Datavrije Muziek

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Overigens staan er ook tweets tussen die wel van enthousiaste klanten afkomstig kunnen zijn, waaronder deze.

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 december 2016 om 9:56
Onderwerp
Categorie
Providers

Reacties: 24 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.