Breaking iPhone 6 voorverkoop gestart, hier kun je nu al terecht

‘KPN ziet waar dataverkeer naartoe gaat en overtreedt de wet’ (update: reactie KPN)

·

kpn sevensheavenKPN kan als eerste telecomprovider ter wereld precies meten wat haar internetgebruikers doen. Die methode heet Deep Packet Inspection (DPI) en is waarschijnlijk in strijd met de wet. Dat is althans de mening van Ot van Daalen van de Digitale Burgerrechterbeweging Bits of Freedom, in een reactie aan Webwereld. “KPN overtreedt de de Wet bescherming persoonsgegevens en de strafrechtbepaling die het afluisteren en aftappen van communicatie verbiedt“, laat Van Daalen weten op die site.

KPN bracht eerder deze week naar buiten dat ze ontdekte dat 85 procent van haar Hi-klanten gebruik maakt van de communicatiedienst Whatsapp. Hoe KPN hierachter kwam, liet ze in het midden. Maar tijdens een bijeenkomst met investeerders was KPN openhartiger. De Nederlandse operator is de eerste ter wereld die dergelijk gebruik kan achterhalen, laat directeur Mobiel Internet Marco Visser van KPN weten in een bijeenkomst met investeerders. Dat is te zien in een videostream (na 3:33 minuten) of te beluisteren in deze (Flash-gebaseerde) audiostream:

KPN introduceert deze zomer een abonnementsvorm waarin betaald moet worden voor bepaalde diensten, zoals VoIP-diensten. De methode Deep Packet Inspection kijkt wanneer zo’n dienst wordt gebruikt. Maar de methode is omstreden. Zij achterhaalt niet alleen het soort data dat wordt verstuurd, maar analyseert ook de inhoud van de pakketjes. Van Daalen laat Webwereld weten:

“De politiek moet dit hard aanpakken. Binnenkort worden wijzigingen in de telecomwet besproken, dat lijkt me een aangewezen moment. En het CBP (College bescherming persoonsgegevens moet aangeven op welke punten KPN de Wbp overtreedt.”

Ook jurist en internetdeskundige Danny Mekic stelt dat het aftappen van de informatie van KPN in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens. “Een bedrijf mag persoonlijke gegevens zoals communicatie over het internet, niet aftappen.

Paul Pols, juridisch adviseur bij ICTrecht en onze vaste jailbreak-auteur, zegt erover:

Een provider heeft niet zomaar de bevoegdheid om informatie van een gebruiker af te tappen. Je moet deze bevoegdheid zelf geven via de algemene voorwaarden. Het lijkt er niet op dat daarover al iets in de huidige voorwaarden van KPN staat.

Bits of Freedom heeft klanten inmiddels opgeroepen om aangifte te doen tegen KPN.

Reactie KPN: KPN ontkent dat het mobiele internetverkeer van klanten is geanalyseerd. Ze geven in een officiële verklaring aan dat Deep Packet Inspection (DPI) alleen gebruikt om de toenemende populariteit van WhatsApp te meten. Ze stellen:

KPN heeft het soort dataverkeer geanalyseerd om de opkomst van de applicatie WhatsApp in kaart te brengen, waarbij DPI is gebruikt. KPN kijkt niet naar de inhoud van berichten. KPN onderzoekt op dit moment of alle regels met betrekking tot het bewaren van analyse gegevens zijn nageleefd.

GfK: ‘operators analyseren al welke apps gebruikt worden’

Interessant in dit verband is dat marktonderzoeker GfK onlangs aankondigde op detail het gebruik van mobiele apps te analyseren. Het bedrijf is al bezig met pilots bij een Zweedse en Turkse operator. Volgens commercieel directeur Laurens van den Oever van GfK Benelux, hebben operators al eigen analysemethoden waarmee ze gebruik van apps kunnen meten.

Operators hebben hun eigen analyses hiervan wel op orde. Intern weten ze wel hoe welke applicaties, diensten en sites worden gebruikt. De benchmark ontbreekt echter, een toetssteen die laat zien hoe hun resultaten zich verhouden ten opzichte van concurrenten. Die dienst willen wij gaan bieden.

De metingen van GfK zullen gestandaardiseerd zijn, zodat onderlinge vergelijking mogelijk is. GfK gaat tot het niveau van IP-pakketten het mobiele dataverkeer analyseren, maar dit gebeurt wel anoniem en versleuteld.

De afbeelding bij dit artikel is (met toestemming) overgenomen van Sevensheaven.nl.

door Bart Breij

Is de appmeister van iCulture, met een 64GB iPhone 5s die tot de nok toe vol staat met apps. Mailt sinds kort met mailapp Acompli, omdat ie daarin echt de mails wegwerkt. Twittert zelfs 's nachts nog over apps.

103 reacties

  1. door skabaas

    Dááááááááág KPN! Dááááááááág!

  2. door hans van geffen

    heb de site van bits for freedom al helemaal gelezen en ga actie ondernemen, heb trouwens niets te verbergen.

  3. door pete

    Interessant, ik ben erg benieuwd hoe KPN deze image schade denkt te repareren, toch al een weinig sexy merk, kunnen dit soort berichten echt veel geld en klanten kosten, want weinig mensen zijn loyaal naar een telecom provider.
    Heerlijk, die voormalige staatsbedrijven met hun starre eenrichting denkers aan het roer.

  4. door Peter

    Denk dat dit hetzelfde is als de TPG alle brieven en pakketjes gaat openen om te kijken wat er zoals verstuurd wordt.

  5. door maarten

    hufters zijn het. Ik ga weg bij kpn, en ik hoop dat meer mensen dat doen.

  6. door Whistler

    Paste UPC dezelfde techniek niet toe om te zien welke gebruikers gebruik maakten van Usenet om deze af te knijpen?

  7. door Nietzsche

    De arrogantie van KPN lijkt steeds groter te worden. Wat een walgelijke actie. Ik ga direct proberen mijn contract te ontbinden. Succes KPN!

  8. door Harold

    Erg slecht management. imo had men beter het charme offensief gekozen, en gemeld dat door het explosief toegenomen internet gebruik er andere abbonnements vormen worden aangeboden voor NIEUWE contracten.

    Jammer dit, ik was al geen KPN voorstander, maar mij zul je er niet meer zien.

  9. door Juppe

    Er wordt gesproken over KPN, Telfort en Hi. Maar hoe zit het met Simyo, Kruidvat mobiel, Rabo, Ay Yildiz etc.?

  10. door J-G

    Eerder deze week las ik een heel toepasselijk ‘gezegde’.

    KPN (logo): Je ergert je er groen en geel aan. En je betaald je blauw.

    Van mij mogen ze weten wat ik doe. Maar ik vind dit heel ver gaan. Ze misbruiken namelijk de informatie die door deze ‘analyse’ verkregen is in hun marketingstrategie die ronduit slecht te noemen is. Dit kost KPN heel veel klanten.

    Zelf overweeg ik heel sterk m’n abo niet meer te verlengen.
    Wie tips heeft voor een goede provider: laat maar horen!

  11. door roybulder

    Boycotten die handel…. niemand is volgens mij fan van KPN

  12. door Lyrix

    En toch klopt het verhaal van Hi niet.
    Ze zeggen vorig jaar augustus gebruikte geen enkele Hi klant whatsapp. Ik gebruik het al zolang het bestaat.
    Een vriend van mij ook en die heeft ook Hi met whatsapp, al 1,5 jaar.

  13. door Nick

    Zou dit een reden zijn om mijn contract zonder kosten eerder te kunnen beeindigen? Dit gaat mij namelijk echt te ver!

  14. door Alwin

    Kun je nu ook kostenloos opzeggen??

  15. door madcat

    Ik zat te twijfelen over de nieuwe provider voor mijn iPhone 4gs/5, maar ik denk dat het toch vodafoon gaat worden ipv KPN

  16. door Martijn

    Ik hoop dat mijn provider Vodafone hiervan leert en niet dezelfde misstap begaat.

  17. door Pjotr

    Ik snap die commotie niet helemaal. Als je belt betaal je bij iedere provider voor wat je gebruikt. Bellen in en naar het buitenland wordt ook buiten je bundel afgerekend. Die gegevens worden ook geregistreerd. Nu het over data gaat is er een groot probleem. Aan elke site op het internet hangt een ip. nr. Dataverkeer wordt via deze nummers gerouteerd. Als je deze “nummers” meet en de hoeveelheid data sommeerd, weet je hoe je bepaalde routes moet configureren. Of het om totalen gaat of individuele data maakt dan niet uit. KPN is nu duidelijk in zijn tariefvoering. Hoewel Vodafone en T-Mobile hetzelfde doen alleen daar niet zoveel informatie over naar buiten brengen.

  18. door DJxReventon

    Nie zo zeuren allaemaal wat is er zo er aan dat kpn dat in de gaten houd. Hetzelfde verhaal voor de locatievoorziengen maakt ookt echt niet uit ze doen er niets speciaals mee

  19. door Sebastiaan

    Ik heb nog 1 zakelijk abbo lopen bij KPN, maar mij zien ze daar absoluut niet meer terug. DPI is not cool, extra betalen voor data waar je je in eerste instantie al blauw voor betaald is al zo krom als ‘t maar kan.

    Ik mag hopen dat Brussel hier fel tegen op gaat treden want persoonlijk heb ik weinig hoop dat de nederlandse politiek hier iets aan gaat doen, die bedienen zich van vergelijkbare praktijken.

    Zit gelukkig met m’n iPhone bij T-Mobile en vind dat ook een weinig geweldige organisatie maar stukken beter dan KPN en consorten.

    /rant

  20. door roy

    Origineel geplaatst door DJxReventon
    Nie zo zeuren allaemaal wat is er zo er aan dat kpn dat in de gaten houd. Hetzelfde verhaal voor de locatievoorziengen maakt ookt echt niet uit ze doen er niets speciaals mee

    En dan gaan ze ook nog VoIP blokeren, whats next! E-mail ??

  21. door tarik

    Geen enkele jongeren gaar meer naar kpn… Het is net zo met nokia… Misschien kunnen ze elkaar gaan helpen

  22. door iPhonist von Gates

    Nou nou, KPN heeft een hele goede spindoctor nodig voor damage control…..het schijnt dat Jack de Vries nog wat tijd over heeft in zijn agenda.

    KPN is overigens niet de enige provider die deze methode gebruikt…AT&T doet precies hetzelfde om klanten die tethering gebruiken op hun mobiele telefoons te waarschuwen dat ze in overtreding zijn.

  23. door MrVerCouter

    @Alwin: Zou goed kunnen denk ik.. als je contract verandert word mag je het opzeggen. (correct me if im wrong)

  24. door Johnny

    Dit zal wel uitlopen op hetzelfde als met Google Mail en de e-mail relevante advertenties. Zolang geen menselijke ogen de inhoud van de verzonden data daadwerkelijk inzien, is er niks aan de hand..

  25. door Scott

    Origineel geplaatst door hans van geffen
    heb de site van bits for freedom al helemaal gelezen en ga actie ondernemen, heb trouwens niets te verbergen.

    Daar word ik in NL zo langzamerhand schijtziek van, alle bedrijven, overheid, enz. die altijd maar aankomen met ‘u heeft toch niets te verbergen?’. Oprotten uit m’n privéleven! Anders laten we 24u per dag een tv ploeg met Eelco Blok (CEO KPN) meelopen, hij heeft immers toch niets te verbergen…

  26. door Nietzsche

    Het punt is ook dat ze al decennia achter alle feiten aanlopen, zie het euvel met whatsapp, en vanmorgen dan heel trots verkondigen dat ze als eerste ter wereld een nieuwe techniek hebben toegepast. Als vervolgens blijkt dat heel Nederland daarover valt, wordt het weer afgedaan als iets lulligs. Ben benieuwd waar ze morgen weer mee aankomen…

  27. door Henk

    Origineel geplaatst door MrVerCouter
    @Alwin:Zou goed kunnen denk ik.. als je contract verandert word mag je het opzeggen. (correct me if im wrong)

    Nee, ze kloppen er alleen wat extra geld mee uit je zak, verder niet hoor !

  28. door Jan

    @MrVerCouter – Het contract word niet veranderd, de voorwaarden in het contract worden geschonden.
    Je kan dan ook niet opzeggen maar je kan ze wel aanklagen.

  29. door Flieps

    @Scott: Exact, dit is echt zo’n ondoordacht en onwetend argument. IEDEREEN heeft wel iets te verbergen.

  30. door Wirehub

    Wat wel lachwekkend blijft is iedereen die direct weer roept dat ze contracten willen ontbinden en overstappen , ook omdat ze toch al zogenaamd niet echt tevreden waren. Morgen staat er een bericht over Vodafone of T-mobile en wil iedereen wil naar KPN en zo blijft het maar heen en weer gaan.

  31. door topmen101

    zat er aan te denken om na dit abonnement naar KPN te gaan. Dit zal hem niet worden na dit bericht :( dan toch maar bij vodafone blijven :) heb ik ook weinig problemen mee gehad tot nu toe XD

  32. door joey jreij

    KPN Jullie kunnen ophouden met het investeren van geld om te ontdekken wat we nou eigenlijk doen. Cydia komt toch wel met een oplossing :)

    LOVE SAURIK

  33. Jammer dat ze wel het beste netwerk hebben en dat ze ook nog maar de enige NEderlandse aanbieder zijn in Nederland. Dat betekend dus dat bij de concurrenten ons abonnementsgeld naar het buitenland verdwijnt. Maar niet erg handig van KPN. handiger was geweest onderscheid in bestaande contracten en nieuwe contracten. En waarom weer als eerste naar buiten komen hierover. Laat Vodafone of tmobile lekker het spits afbijten. De zogenaamde opbrengsten worden nu teniet gedaan door het slechte imago. Had liever gezien dat dat bij een andere partij was terrechtgekomen.

  34. door boske

    De stad Brugge heeft een veel plezantere oplossing bedacht voor dit probleem.
    Ze hebben op het ganse grondgebied van de stad en zijn randgemeenten een wifi netwerk uitgerold waarbij je tegen hoge snelheid kan surfen.
    Veel goedkoper en zonder duur abonnement (gratis mits enkele beperkingen).
    Hierdoor zetten ze twee groepen in hun blootje. Enerzijds de mobiele operatoren en anderzijds de kabel en adsl aanbieders. Zo moesten er meer steden zijn….

  35. door Henk

    KPN gaat nat, die verklaring gaat nergens over. Ze zeggen niet de inhoud van de pakketjes te hebben bekeken, maar dat is nu juist van DPI doet. Dat ze niet de verstuurde berichttekst hebben bekeken, doet niet ter zake. Ze hebben de inhoud van mijn (als ik kpn had) pakketjes bekeken, en dat mag niet. Sue ‘em.

  36. door Orkaan Earl

    Origineel geplaatst door joey jreij
    KPN Jullie kunnen ophouden met het investeren van geld om te ontdekken wat we nou eigenlijk doen. Cydia komt toch wel met een oplossing LOVE SAURIK

    Idd, we moeten gewoon geduld hebben en over paar weken of maanden hopelijk komen ze met een soort tweaks dat je gewoon deze handeling kunt omzeilen.

    Over dataverkeer gesproken draai ik thuis en op me werk op wifi. 3G gebruik ik zelden of alleen als ik in de trein zit en naar radio willen luisteren.

  37. door Nibs

    What do you expect from a network that is not even dutch owned anymore , kpn / hi are only logos for telefonica from spain , whos only interest is only money , wonder why the crown is still used in the kpn logo ? Its not a dutch company anymore ( sadly ) no real dutch compnies anymore t-mobile is german and vodafone is half dutch half english owned ( for the voda nl service its still vodafone – libertel if you check your bills ) think kpn will loose its nr1 spot very soon for all its anti users actions

  38. door henk

    @Jan: Als de voorwaarden worden geschonden, kan je je contract ontbinden wegens wanprestatie, maar KPN zal daar niet mee akkoord gaan en beland je uiteindelijk toch weer bij de rechter. Zou mooi zijn als BOF dit collectief gaat aanpakken.

  39. door Sezgin

    Wat ben ik blij dat ik bij T-Mobile zit en niet bij deze corrupte dieven zeg

  40. door Tom

    Ik wacht het allemaal wel even af… Laat KPN nou eerst maar eens duidelijk aangeven wat ze precies van plan zijn en wat het gaat kosten. Nou ben ik niet echt een tevreden klant van KPN, maar ik weet me nog goed te herinneren dat voor een jaar terug iedereen tegen T-mobile was vanwege hun netwerk, als iedereen nu naar T-mobile gaat vinden ze daar wel weer wat, netwerk zal het niet aankunnen, idem
    voor Vodafone.
    Vroeg of laat pakken Alle telco je wel links of rechts om. Hoor nu ook niemand meer over het afrekenen per min.

    Ik wacht het allemaal nog wel even af.

  41. door Rufus den Zeeperd

    Heerlijk hoe dan een spindocter opstaat die “privacy van klanten” en weer anderhalve zool aan irrelevantia erbij haalt.
    Nee vrienden van KPN, jullie mogen helemaal niet IN de boodschap kijken. Dus OOK niet wat voor soort verkeer het is. Dus OOK niet of het poort 1,2,3 of oneindig is.
    En al helemaal niet wat de bestemming is.
    En dat weten jullie best, want dat is al zo sinds de Postwet uit de vorige eeuw.
    Viezerikjes !

  42. door ferry

    @Orkaan Earl: en online radio luisteren is nou net zo’n data intensieve dienst die kpn wil gaan aanpakken ;)

  43. door Bart v.R.

    Ben benieuwd of KPN nu ook echt aangepakt wordt. Zal wel niet ;)

  44. door bas

    ‘U rijdt wat veel op de A16 meneer, u gaat nu meer wegenbelasting betalen!’.. Opzouten met dat volgen en bekijken! Ik maak zelf wel uit waar ik mijn internet voor gebruik! Als andere operators slim zijn gaan ze hierop inspelen.. Wordt eens tijd dat ze er jonge mensen neerzetten die weten wat klanten willen!

  45. door fgeer

    (Red.) Houd het taalgebruik fatsoenlijk a.u.b.

  46. door bas

    Overigens wordt straks alles betaald op basis van ‘ gebruik’.. Belasting, sport, auto, etc etc… Ik ben tegen dit soort onzin. Spreiden betekend kosten laag houden. Kijk maar naar de zorgverzekering, als iedereen alleen dat wil verzekeren wat hij gebruikt dan wordt het onbetaalbaar!

  47. door Anonymous

    “KPN kijkt niet naar de inhoud van berichten”

    Ziet eruit alsof ze gepakt zijn met een jointje in hun mond…: “Maar ik heb niet geïnhaleerd !!”

  48. door richard

    zijn ze dom ofzo bij KPN!!! T-Mobile zal ze erg dankbaar zijn!!
    1st een datalimiet,dan xtra betalen voor internet diensten en nu dit!!!
    #snugger

  49. door Niek

    Lijkt wel alsof iedereen die hier roept ik ga m’n contract ontbinden enz enz wat te verbergen heeft…. De ene keer is t T-mobile wat slecht is, vervolgens is Vodafone aan de beurt en vandaag toevallig KPN.

  50. door MaroMacs

    @Pjotr: Het gaat om inhoud van data, niet om hoeveelheid data. Wat is het verschil tussen 10mb foto’s mailen of 10mb whatsappen oid? Niets nl!!! Je hebt al voor je data betaald.

    Daarnaast kunnen ze alles volgen over jr doen en laten met DPI. Dit wil Brein eigenlijk ook(!!!) gebruiken voor normaal internet.
    Ik ben er geen voorstander van.. Je betaalt voor j internet en daar willen we ook gebruik van maken zonder extra abonnementen.
    Ze hebben in hun eigen vingers gesneden om internet voor €2,50 aan te bieden levenslang (zijn we dat soms vergeten?).

    KPN doe ff normaal!!! Gewoon geen DPI!!!

  51. door Frits

    Het hele punt is dat het KPN of wie dan ook gern ene moer aangaat wat ik met mijn data doe! Tenzij justitie verdenken heeft als het gaat over strafbare zaken. Iedereen weet dat KPN dit doet om te bepalen welke site’s of proggramma’s gebruiken (Voip). Ze bijten zich in het verkeerde vast. Ontwikkeling Voip/ WhatsApp etc blijft gewoon doorgaan. ze kunnen beter zich richten op transparante data abbo’s omdat iedereen die toch straks gaat gebruiken. Het is tegen elke vrijheid in om ons te laten betalen voor bepaalde App’s of Voip. Als ik stroom afneem ben ik ook vrij om er mee te doen wat ik wil. Ik heb daar toch ook geen beperkingen op. Straks bepaald ook Nuon dat ik met mijn stroom geen Tv of wasmachine mag lsten draaien. Simpel, ik betaal voor een GB data en bepaal zelf wat ik daar mee doe!

  52. door adwkelly

    Volgens mij was er in cydia toch een app die dit kan blokkeren, zoniet kpmt die er vast wel. Dus ik zou me niet druk maken. AT&T deed dit toch ook al dus KPN moet niet zo opscheppen.

  53. door sb

    De hele directie van kpn zou naar huis moeten worden gestuurd. Ze zouden zich bezig moeten houden met nieuwe ontwikkelingen, zoals google doet met google voice. 1 nummer voor vast, mobiel en werk. En niet vastgeroest blijven zitten om gebruikers te plukken. Kennelijk hebben we hier te maken met een stelletje idioten die niet verder kijken dan vandaag. Innovatie is ze vreemd. Waarschijnlijk omdat ze incompetent zijn voor de job waarvoor ze ingehuurd zijn. Iedereen kent inmiddels whatsapp, skype, viber enz.

  54. door Pim Brussee

    Als ik de reacties op de verschillende social media zie, dan heeft KPN straks geen klanten voor mobiele abonnementen meer. Kunnen ze zich met TV bezighouden.

  55. door Patrick

    @Niek: Dat is het nou juist, iedereen heeft wel wat te verbergen! Lekker gevoel heb je als je weet dat een of ander kutbedrijf achter je rug om zit te kijken wat jij allemaal doet op internet. Daar gaat de vrijheid.

  56. door MaxMax

    Minder verdienen…. We moesten maar eens allemaal onze maandelijkse bundel opmaken. Waarschijnlijk kost dit KPN en consorten meer dan de verdienste welke ze mislopen met Whatsapp.
    Buiten dat. Ik betaal toch al voor Whatsapp….Of niet? Tenminste….ik dacht dat ik voor mijn internet bundel ook al betaal. En vwb DPI… Dit is eerder aan de bak geweest… Weet je nog. Providers moeten alle data gegevens bewaren. Alleen mag een bedrijf (KPN b.v.) dit niet voor eigen (mis)gebruik.

  57. door iPoVa

    :-s het gaat hier niet om of je iets te verbergen hebt! :-s
    Het gaat erom dat ze bekijken wat je doet met de verbinding, om er vervolgens EXTRA geld voor te vragen. Ze lopen geen inkomsten mis door whatsapp of whatever! We betalen toch al voor een bundel, enige wat ze dan missen is de inkomsten die ze mis lopen door dat men geen EXTRA bundel aanschaffen. Ze willen gewoon meer meer meer :-s

  58. door Iphoda

    @Pim Brussee – Ben benieuwd hoeveel daadwerkelijk opzeggen! Moet al jaren me vaste lijn van ‘jawel’ KPN opzeggen. Nu lijkt weer een zeer geschikt moment

  59. door Erik

    Denken jullie nu echt dat alle andere bedrijven dit niet doen. Hoe denken jullie dat “gratis” apps betaald worden. Wat denk je van het verstrekken van persoonlijke gegevens. Nooit afgevraagd waarom je specifieke reclame krijgt. Wat zijn we weer naief.

  60. door Eddy

    Bamm!! in your faceee

  61. door floa1512

    Ze zullen het natuurlijk sneeky proberen te regelen dat je niet zomaar kan opzeggen doordat ze bv whatsapp extra willen gaan belasten.
    Is dat niet het geval en je vind dat je niet krijgt wat je voor getekent hebt , dan mog je je contract laten ontbinden.

    Toen ik dit allemaal was ik even blij dat ik bij t -mobile zit.
    Ze zijn niet de beste , maar tot NU toe gaat het redelijk dat ze geen datalimit hebben.
    Hun 3G is ook al niet toppi , maar ik kan ermee leven.

    Ik vind het trouwens ook een rotstreek van KPN.
    Aan de andere kant vind ik het ook jammer voor de KPN medewerkers die strak zonder baan zitten.

  62. door Frits

    Origineel geplaatst door adwkelly
    Volgens mij was er in cydia toch een app die dit kan blokkeren, zoniet kpmt die er vast wel. Dus ik zou me niet druk maken. AT&T deed dit toch ook al dus KPN moet niet zo opscheppen.

    Dat is geen oplossing. Ik meen dat maar 20% van de iPhones een JB heeft. Het gaat gewoon om de privacy. Stoppen met scannen!

  63. door frits

    wat een gelul allemaal.
    De bibliotheek registreert toch ook welk boek je leent.
    AH met zn bonuskaart.
    bij de bank een mooi overzicht waar je aankopen hebt gedaan
    etc etc

  64. door NaviPhone

    @Pim Brussee: Nou, ik heb geen kpn mobiele abonnementen maar zit te denken mij digitenne op te zggen uit solidariteit!

  65. door Misterrr

    Als men eens wist wat er allemaal gemeten wordt. Zonder dat we het door hebben ga he echt schrikken. Zelfs met google analytics en admob kan je veel gegevens bovenwater halen.

  66. door Frankdj

    Tuurlijk weet de bank welke aankopen je doet, de bieb welke boeken je leent, en de AH welke boodschappen je koopt…

    Maar ze gebruiken deze informatie niet om je extra te laten betalen als je een ‘hoe-leer-ik-schrijven’ boek leent. Het is gewoon achterlijk dat KPN deze informatie wil gebruiken.

  67. door Frankdj

    Het hele probleem is gewoon dat alle telecombedrijven een business model hebben wat gebaseerd is op zoveel mogelijk bel/sms minuten te verkopen. Nu ineens plots blijkt dat internet mogelijkheden bied die hier aan voorbij gaan, blijken dat al die fossiele bedrijven als enige respons kunnen bedenken dat ze achterlijke kosten gaan toevoegen.

    Ze laten nu de consument opdraaien voor het feit dat ze zelf achter de feiten aanlopen.

  68. door Max

    Ik zelf vindt het opzich geen erg groot probleem als mn provider zou zijn wat ik allemaal uitspook op het internet, ik doe geen gekke dingen, maargoed het feit dat ze dit doen vind ik wel erg. Ik vond KPN altijd al wat vreemd met hun abbonements tarieven. Je betaalt je daar blauw terwijl je precies hetzelfde krijgt aangeboden als bij bijv. vodafone, waar ik zelf zit. k denk dat dit hun imago best heel erg gaat schaden en dat ze sws wel de helft van de klanten gaan verliezen.

    There Goes KPN!

  69. door knauf

    cydia allright!!!!

  70. door smoger

    Erg goed artikel!

  71. door Jeffrey

    Prima, laat iedereen maar overstappen. Dan heb ik nog meer bandbreedte op het enig netwerk met voldoende ontvangst.

  72. door Peterfrans

    KPN stop met die flauwekul. Als ik met VOIP of WHATSAPP mijn door u gelimiteerde databundel er in één dag doorheen wil jagen dan is dat mijn zaak. Waarom moet voor dat gebruik er dan nog extra berekend worden? Misschien moet KPN eens wat meer specialisten in huis halen, die daar verstand van hebben.

  73. door michel

    Ach nu is KPN de gebeten hond maar het is wel de enige provider die de hotspot oogluikend toe laat.

    En daarbij staat volgens mij het in de voorwaarden dat voipdiensten niet toegestaan is.

    Maar hoe je het went of keert een andere provider naait je wel op een andere manier.

  74. door ds

    Met mijn Blackvpn dienst op m’n iPhone en iPad weet ik 100% zeker dat KPN kan inspecteren wat ze willen maar dat ze daar 0,0% wijs uit kunnen. Voor 5 dollar in de maand zit je op de eerste rij. Met deze referral code MJVWNNM krijg je drie maanden extra gratis bij http://www.Blackvpn.com. Doen!

  75. door drissje

    gelukkig is KPN en TNT niet meer 1 bedrijf, stel je eens voor wat voor rampzalige gevolgen dat had gehad. Nee geen Email aub….daar hebben we post voor. Wil je mailen? toch een postzegel betalen :D!

  76. door Rav3n

    Origineel geplaatst door Tom
    Ik wacht het allemaal wel even af… Laat KPN nou eerst maar eens duidelijk aangeven wat ze precies van plan zijn en wat het gaat kosten. Nou ben ik niet echt een tevreden klant van KPN, maar ik weet me nog goed te herinneren dat voor een jaar terug iedereen tegen T-mobile was vanwege hun netwerk, als iedereen nu naar T-mobile gaat vinden ze daar wel weer wat, netwerk zal het niet aankunnen, idemvoor Vodafone.Vroeg of laat pakken Alle telco je wel links of rechts om. Hoor nu ook niemand meer over het afrekenen per min.Ik wacht het allemaal nog wel even af.

    Ik respecteer je besluit, maar volgens mij begrijp je niet wat er is gebeurd.
    Als jij zoiets doet, word je bestraft als een hacker.
    Eén van belangrijkste rechten die NL kent, is geschonden door een bedrijf dat er financieel beter van wil worden.

    Dat je niemand meer hoort over het afrekenen per minuut. Da’s van de baan. Al maanden.

  77. door MrVerCouter

    Voor de mensen die wakker zijn. Zo/nu op NL2 doc over KPN en de stand van zaken!

  78. door baas

    Ga zo maar lekker door KPN!!.. Tmobile heeft het binnenkort druk!!

  79. door Sleurhutje

    Het blijft wel raar. Het bekijken van de site van de Telegraaf of dergelijke genereert 4000x meer data dan een bericht via WhatsApp. Duidelijk gevalletje consumenten uitknijpen.

    Bijkomend probleem is dat je niet een toepassing kunt uitsluiten, dan werk je de vrije concurrentie tegen. Dus alle messengers moeten dan geblokkeerd worden. Zal spannend worden als ze ook Twitter, Facebook, Hyves, MSN en weet ik veel wat gaan verbieden. Is een smartphone toch rsp nutteloos aan het worden.

  80. door Gaetan

    Ik snap niet waarom Whatsapp niet zou mogen? BBM is toch iets soortgelijks? Ok, enkel op Blackberries, maar toch. Gaat ook via data…
    Nou ja, voorlopig kennen we dit probleem nog niet in België. ;-)

  81. door hhk1984

    Daaag KPN.
    Ik wens je heelveel personeel!

  82. door MS

    Nooit meer KPN voor mij…ze zijn nu echt te ver gegaan! Te duur, niet verniewend, ouderwets en nu ook nog eens data aftappen…jammer!

  83. door John

    Ik heb al jaren T-mobile en heb er nooit geen problemen mee, ook is hun 3g netwerk erg snel en kan je tot zeker 1g gebruiken en als je daar overheen kom dan ga je ook niet meer betalen!
    (ben er zelf nooit overheen gekomen al doe ik best wel veel)
    T-mobile heeft nu een actie van juli to september GRATIS abonnement voor bellen sms en INTERNET)@J-G: @J-G:

  84. door John

    Ha ha, dan heb je al heel snel geen ontvangst meer of wil jij in je eentje de aandeelhouders dividend gaan betalen (lol) @Jeffrey:

  85. door KillRoy

    Vind je dat raar? Ik noem dat marktwerking. Iets wat door de telcoms ook aan banden ligt dmv contracten van bepaalde tijd.

    Mis hoe dat het tijd wordt dat je eens uit je naïeve schulpje komt?@Wirehub:

  86. Als mijn Abbo stopt stap ik ook maar eens op , eerst zijn ze heel trots dat ze zo’n groot data verkeer hebben en dan in 1 keer is het teveel en moet je extra gaan betalen ?? Maar ik heb nu nog lekker onbeperkt internet :D

  87. door ang

    Ik ben blij dat ik T-mobile heb abonment..
    laat de mensen met rust met whatsaap en zijn voip!!!
    Dag Kpn alle klanten gaan weg door dit stome bullshit!

  88. door robert

    Origineel geplaatst door Whistler: Paste UPC dezelfde techniek niet toe om te zien welke gebruikers gebruik maakten van Usenet om deze af te knijpen?

    Er word niet afgeknepen bij kabel providers, als je via ziggo/upc server download is er een limiet.. Maar als je betaalde payserver neemt is er geen limiet

  89. door Mario

    Origineel geplaatst door fritswat een gelul allemaal.
    De bibliotheek registreert toch ook welk boek je leent.
    AH met zn bonuskaart.
    bij de bank een mooi overzicht waar je aankopen hebt gedaan
    etc etc

    Op de bank na, want die registreert waar ik iets betaal, niet wat. Dus die vergelijking gaat niet op.

    Het grote verschil is keuze. Je KIEST voor een app waarvan je tevoren (kan?) weten dat er gegevens worden bewaard. Niet zoals KPN dit achter je rug. En er zijn genoeg apps ook voor dit soort praktijken door de mangel gehaald. En Google op dit moment door CPB voor het opslaan van je wireless sid icm mac address en lokatie door de streetview auto’s. En dit klinkt een flink stapje erger. Kijk naar Sony en je ziet hoe gevaarlijk centrale vergaring van privacy gevoelige gegevens is. Denk dat niemand zegt “mwoch, ik heb niets te verbergen” over die gegevens die op straat zijn komen te liggen. :-)

    Ik heb geen Xbox, PS3, KPN enzo. En Apple heeft alleen mijn iTunes kaart nummer. :-)

  90. door Mathijs

    KPN steekt wel vaker zijn handen in het vuur voor anderen om de markt te optimaliseren. Als ze maar 30 euro per klant per maand binnen krijgen is er niks aan de hand. Verwacht dat t-mobile en Vodafone snel zullen volgen. Want ook zij hebben te maken met het mislopen van dat 10tje aan sms’jes op de factuur. Hoe lossen zij dat op dan? Door failliet te gaan?

  91. door Lau

    T-mobile laat via Twitter weten geen gebruik te maken van DPI (opluchting).
    De verkeersstromen tbv capaciteitsuitbreiding worden wel geanalyseerd maar niet op inhoud of klantniveau.

  92. door SnijdeA

    Origineel geplaatst door Pjotr: Ik snap die commotie niet helemaal. Als je belt betaal je bij iedere provider voor wat je gebruikt. Bellen in en naar het buitenland wordt ook buiten je bundel afgerekend. Die gegevens worden ook geregistreerd. Nu het over data gaat is er een groot probleem.

    Ja, want ze bekijken niet alleen waar de data naartoe gaat, maar ook welk soort data, bij gesprekken weten ze dat niet.

  93. door SnijdeA

    Origineel geplaatst door FritsAls ik stroom afneem ben ik ook vrij om er mee te doen wat ik wil. Ik heb daar toch ook geen beperkingen op.

    Nee, maar je betaalt dan wel wat je verbruikt, een wasmachine verbruikt meer dan een lamp, en daar gaat het KPN ook om.

  94. door RiTCHiE007

    Precies, KPN gaat dit jaar een dikke FAIL worden. Heb gister ook alle andere KPN abo’s opgezegt. Want dit is geen style.. En voor z’n miljarden bedrijf echt retarded.

  95. door McMac

    Leuk dat iedereen over KPN maar Vodafone heeft toegegeven dat ze precies hetzelfde doen.

    “Vodafone laat vrijdag in een verklaring weten ook gebruik te maken van DPI, maar dit net als KPN niet toe te passen op de inhoud van het verkeer.
    Zo gebruikt Vodafone het bijvoorbeeld om te zien dat veel klanten video’s niet afkijken”.

    http://www.nu.nl/internet/2514229/roep-onderzoek-aftappen-providers.html

  96. door Barrry

    Kom op,

    Whatsapp aan de SSL en klaar is KPN

  97. door Dinkytoy

    Iedereen weer lekker naïef aan het denken dat providers dit nooit gedaan hebben. KPN komt er als eerste naar buiten mee, Vodafone geeft het nu ook mondjesmaat toe. En T-Mobile maar lekker ontkennen…. right…

  98. door chris

    mij zijn ze al kwijt smerig bedrijf

  99. door Alein

    @RiTCHiE007: En hoe heb je dit gedaan??

  100. door Alwin

    @RiTCHiE007
    13-05-2011 – 12:57

    En hoe heb je dit gedaan??

  101. door Ruud

    ….wat is de definitie van Internet via smart phones?!?! Zolang men niet aangeeft wat er wel en niet wordt toegestaan aan dataverkeer, kunnen ze toch niet willekeurig wat gaan blokken. Waar ligt de grens?

    In ieder geval….tis belachelijk wat men probeert, maar ja ze zien nu eenmaal in dat door voip en messenger applicaties de omzet omlaag keldert.

    Gelukkig zijn er altijd mogelijkheden met jailbreaken en/of ssl ;-)

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.