KPN en Vodafone gaan dataverbruik op factuur zetten

·

kpn datatoolKlanten van KPN en Vodafone kunnen straks beter zien hoeveel data ze hebben verbruikt. Nu is het nog zo, dat je alleen bij overschrijding van je databundel duidelijk kunt zien hoeveel je extra moet betalen. Op de maandelijkse factuur komt te staan hoeveel MB’s ze hebben verbruikt. De maatregel is nodig omdat klanten straks met strengere datalimieten te maken krijgen. Ze kunnen dan beter beslissen of ze een databundel van 500 MB nodig hebben, of dat 100 MB voldoende is. Bij onbeperkte abonnementen en fair use policy’s was het niet zo belangrijk hoeveel data een klant exact gebruikte.

Eén lastig punt is daarbij nog niet opgelost: consumenten weten vaak niet hoeveel data ze in totaal verbruiken. Zelf kunnen ze ook maar moeilijk inschatten hoeveel data ze verbruiken. De providers KPN en Vodafone gaan online tools beschikbaar stellen, waarmee je kunt uitrekenen hoeveel data je ongeveer nodig hebt. KPN heeft al een tool beschikbaar gesteld, die antwoord geeft op de vraag: Wat is een MB en wat kun je ermee? Maar ook dan zul je vooraf een goede inschatting moeten maken hoeveel e-mailtjes je ontvangt, hoeveel webpagina’s je gaat bezoeken en hoe vaak je naar een sociale netwerkpagina gaat. Ook het aantal minuten dat je online video wilt gaan kijken, moet je vooraf weten om een goede schatting te maken. En zelfs als je dat weet, maakt het veel verschil op welke manier je dat doet: het bezoeken van een sociale netwerkpagina van MySpace in de ene browser veroorzaakt 17 keer zoveel dataverkeer dan in een andere browser.

Tip: de nieuwe duurdere abonnementen van KPN en Vodafone per augustus in. Als je nog voor de oude voorwaarden een abonnement wilt afsluiten, heb je nog weinig tijd om dat te doen. Voor de huidige prijzen van iPhone-abonnementen kun je terecht in ons overzicht van aanbieders.

KPN en Vodafone gaan beide nieuwe abonnementen invoeren, waarbij de klant keuze heeft uit meerdere datalimieten. Om het best passende abonnement te kunnen kiezen moet je nauwkeuriger weten hoeveel data je nodig hebt. Een ruime databundel gaat als snel erg duur worden en een te krappe databundel kan ertoe leiden dat je snel over de limiet gaat waardoor je alsnog duur uit bent. De nieuwe abonnementen hebben ermee te maken dat consumenten steeds meer data gaan verbruiken en kiezen voor apps als Skype en WhatsApp. Daardoor krijgen de operators te maken met extra dataverkeer, waaraan ze zelf niets verdienen. Het verbruik van belminuten en sms’jes neemt erdoor af. Voorheen was het aantal belminuten en sms’jes bepalend bij het abonnement dat je kiest, maar nu lijkt het erop dat je beter eerst naar de benodigde hoeveelheid data kunt kijken en het aantal belminuten/sms’jes op de koop toe neemt. T-Mobile heeft minder te maken met datalimieten, aangezien ze geen extra kosten voor teveel dataverbruik in rekening brengt. Bij T-Mobile neemt de snelheid van je databundel af, zodra je over de limiet van 1 GB heen gaat.

Meer info: nieuwe abonnementen KPN, nieuwe abonnementen Vodafone en artikel op NU.nl

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture. Deze maand verschijnt na twee jaar schrijven, schrappen en testen haar boek 'Fit met apps en wearables'. Nu in de boekwinkel!

32 reacties

  1. door Ruben

    Krijg je als bestaande klant met een oud abonnement ook dat dataverbruik op je factuur te zien? Ik ben namelijk wel benieuwd naar mijn dataverbruik.

    In Instellingen -> Algemeen -> Gebruik staat bij mij sinds 05-12-2010 namelijk maar 1,7 GB als gebruik data…

  2. door Ahmed

    Leuk nieuws, maar niet zo spannend… bijvoorbeeld een Simyo heeft dit allang al. Daar kun je precies zien hoeveel data je gebruikt hebt bij elke verbinding met het internets…

  3. door Vince

    Gisteren nog even snel een ipad abonnement afgesloten met 2GiB limiet.

  4. door MarcelXXX

    Op mijn KPN, kan ik al lang mijn verbruik zien sinds de overstap naar de limited abo’s, liever betalen voor gebruik €5,- per Gb dan die unlimited gprs speed abo’s, mijn snelheid ligt slechts 10 keer hoger!!!

  5. door Martin

    Origineel geplaatst door AhmedLeuk nieuws, maar niet zo spannend… bijvoorbeeld een Simyo heeft dit allang al. Daar kun je precies zien hoeveel data je gebruikt hebt bij elke verbinding met het internets…

    Dit heeft vodafone ook al als ik je goed begrijp. Op factuur staat onderaan elke sessie die je die maand hebt gehad. Ongeveer 2 pagina’s lang bij mij. Erg onoverzichtelijk. En wordt onderaan niet opgeteld ofzo.

  6. door peter jansen

    Ik heb vandaag net de “Dataman Pro” iPhone app aangeschaft. Ik heb een T-mob abbo, maar geen idee van mijn gemiddeld dataverbruik. Als de nieuwe iPhone 5 uitkomt kan ik in november, als mijn huidige abbo afloopt, besluiten wat ik ga doen, verlengen of verhuizen. En inzicht in mijn huidige verbruik vóórdat ik een nieuw abbo afsluit lijkt me van waarde voor die beslissing.

  7. door Ahmed

    @Martin: Zelfde bij Simyo inderdaad, wel opgeteld per dag, maar geen eindtotaal. Ook nog eens in Kb.

  8. door Fr4nk

    Telfort heeft dit al jaren… En met de app Beltegoed ook eenvoudig te volgen…

  9. door Nick

    Zit bij Hi en bij mij staat het er altijd al op…

  10. door Richard

    Volgens mij heb je bij KPN nog een maand te tijd, gaat dit pas in september omgezet worden.

  11. door Nick

    @Redactie/Gonny: KPN gaat pas vanaf 5 september in. Dit staat fout vermeld in jullie artikel (blauwe balk).

  12. door iMars

    Ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet, heb T-Mobile… Zou het wel handig vinden omdat je dan beter inzicht in je dataverbruik krijgt.

  13. door Frans

    Wat gebeurd er met de data die je overhebt , kan dat gewoon meegenomen worden naar de volgende maand net zoals je bel minuten ?

  14. door maurits

    Een te grote databundel kan als…
    De s moet nog weggehaald worden.

  15. door Xandra

    Vodafone heeft dit allang.
    Mijn factuur is netjes gespecificeerd met binnen en buiten bundel en online kan ik precies zien hoeveel ik van mijn bundel gebruikt heb tot dat moment.
    Niks nieuws wat mij betreft

  16. door Ome Henck

    OFF Topic. TMO past ook per 15-08-2011 zijn abonnementen aan, hoe en wat moeten we nog even afwachten…

  17. door ria

    Bij KPN/HI kan je het ook altijd op je specificatie zien.
    Krijg je hem niet per post dan staat hij bij je rekening online.
    Je moet het alleen bij elkaar optellen maar dat is op zich geen probleem

  18. door fanboy

    @Peter Jansen: Goed bezig.

    Iemand enig idee welke provider de voordeligste databundel biedt? Het liefs een bundel met fair policy zonder echte limiet, mocht die nog bestaan…
    Hoorde recent iets over MTVmobile of Hyves mobile.

    Ik ga wrs toch geen nieuwe iPhone halen, maar abo verloopt over half jaar, dus wil gewoon een data abo zonder toestel. Verlengen gaat wrs volgens de nieuwe voorwaarden, tegen die tijd heeft elke grote provider de prijzen wel verhoogd helaas.

  19. door Jeff

    Ik heb vandaag een Telfort abonnement afgesloten. 15,95 (eerste 4 maanden 12,95) voor 1,5 GB 3,6Mbps internet. Incl. 300 min en 100 sms kom ik dan op 22 per maand voor 1 jaar. Ik vind dit eigenlijk nog wel meevallen!

  20. door Thomas

    Mijn vriendin was zo slim om naar mij te luisteren en heeft gisteren haar abbonement verlengt bij Vodafone. Zelfs de man in de Phonehouse winkel zei, dat het t slimste was wat ze die dag kon doen! (alleen wilde ze geen iPhone)

  21. door Najib

    Ik zeg: doen! ;)

  22. door erp

    @Thomas: Als het slimste wat je vriendin op een dag kan doen haar abonnement verlengen is, heb ik met je te doen…

  23. door flubs

    Ik hoor tegenwoordig bijna alleen nog maak KPN en Vodafone in 1 adem bij mobiel/internet tarieven.

    Ook nu staat het in 1 adem in de titel.

    Zijn het nog wel 2 bedrijven?

  24. door ob

    Ik heb mijn vodafone abbo paar weken geleden verlengd met een sim-only (tel/sms/web) – 1gb. Nu weet ik niet of dit een strenge limiet is of een FUP, zoals voorheen.

    Weet iemand hier meer over? Anders ga ik geen radio meer gebruiken over 3g (tunein radio)

  25. door jeroen

    Origineel geplaatst door Ome Henck: OFF Topic. TMO past ook per 15-08-2011 zijn abonnementen aan, hoe en wat moeten we nog even afwachten…

    Beetje kort dag als ze hier nu nog mee moeten komen.

  26. door john50

    de consument is de afnemer en kan eisen. Iedereen praat over de data limiet maar hoor niemand klagen over de bel minuten die de consument inlevert en sms. Mijn data snelste van T-mobile doet niets buiten en zit constant met wifi op mijn iphone te spelen. De providers stoken elkaar op en de consument gaat mee NEE het is duur genoeg wij moeten het niet accepteren Thuis zit ik met 5 personen op internet, hobby, huiswerk en werk voor maar een paar centen. Nee KPN is een oorlog begonnen begonnen met Whatsapp, krijgen niet hun zin dan maar op een andere manier en de andere providers volgen. NEE CONSUMENT PIK DIT NIET WIJ BETALEN MEER DAN GENOEG maar de providers willen meer.

  27. door bjeshka

    Gewoon weg bij KPN een Vodafone zijn stelletje die markt misleiden . Verdienen all meer dan genoeg van ongebruken Bell en sms tegoed. Let op mensen 200 mb is niks per maand. Je bent zo doorheen. Wees alert .

  28. door Claudia484

    Allemaal aan de Onavo! Check de AppStore!

  29. door Maddriver

    Ik vind het wel leuk dat de redactie van de iphoneclub erbij zet dat het niet belangrijk is hoeveel data iemand verbruikt met een onbeperkt of fair use policy’s abo, want ik kreeg netjes een brief van Vodafone om mijn data verbruik te verlagen ander dan zetten ze me terug in snelheid!! En dat met een Super SIM abo speciaal voor de iPhone??

  30. door Jasper

    toen ik in januari een nieuw abonnement ging afsluiten was ik ook wel benieuwd naar mijn maandelijkse verbruik, maar de complete doch onoverzichtelijke rekeningen van Vodafone hielpen niet heel erg mee. op bellen.com kun je je digitale rekening uploaden en dan zoekt de website uit wat je totale verbruik is. Doe dat voor 3 maanden en je weet een beetje waar je aan toe bent.

    aanbieders leggen nu hun grenzen op 200MB omdat dat gemiddeld zou zijn. maar dat zou dan toch ook betekenen dat ongeveer de helft van de mensen (even uitgaand van een symmetrische verdeling) meer dan 200MB verstookt? vind ik vrij oneerlijk. vraag me ook af of aanbieders in hun gemiddelde ook klanten zonder internetgebruik meerekenen. 200MB klinkt anders best weinig. 2 uurtjes internetradio verder kost me al 50 of zo mb…

  31. door andre

    Ik heb fair policy al jaren bij telfort. Nu kreeg ik een dreigbrief met afsluiting van het abbo. Dit omdat ik tomtom heb gedownload via 3g. Waar gaat dit naar toe in deze wereld.

  32. door Jack

    Ik heb een abbo.bij kpn uit 2010 met hi eindeloos online.
    De tarieven voor internet mobiel worden duurder….nu kan ik verlengen in november 2011 maar als ik niet verleng hou ik dan gewoon hi eindeloos online of ga ik dan ook mee in de nieuwe tarieven om te internetten op mijn phone?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.