KPN en Vodafone gaan dataverbruik op factuur zetten

·

kpn datatoolKlanten van KPN en Vodafone kunnen straks beter zien hoeveel data ze hebben verbruikt. Nu is het nog zo, dat je alleen bij overschrijding van je databundel duidelijk kunt zien hoeveel je extra moet betalen. Op de maandelijkse factuur komt te staan hoeveel MB’s ze hebben verbruikt. De maatregel is nodig omdat klanten straks met strengere datalimieten te maken krijgen. Ze kunnen dan beter beslissen of ze een databundel van 500 MB nodig hebben, of dat 100 MB voldoende is. Bij onbeperkte abonnementen en fair use policy’s was het niet zo belangrijk hoeveel data een klant exact gebruikte.

Eén lastig punt is daarbij nog niet opgelost: consumenten weten vaak niet hoeveel data ze in totaal verbruiken. Zelf kunnen ze ook maar moeilijk inschatten hoeveel data ze verbruiken. De providers KPN en Vodafone gaan online tools beschikbaar stellen, waarmee je kunt uitrekenen hoeveel data je ongeveer nodig hebt. KPN heeft al een tool beschikbaar gesteld, die antwoord geeft op de vraag: Wat is een MB en wat kun je ermee? Maar ook dan zul je vooraf een goede inschatting moeten maken hoeveel e-mailtjes je ontvangt, hoeveel webpagina’s je gaat bezoeken en hoe vaak je naar een sociale netwerkpagina gaat. Ook het aantal minuten dat je online video wilt gaan kijken, moet je vooraf weten om een goede schatting te maken. En zelfs als je dat weet, maakt het veel verschil op welke manier je dat doet: het bezoeken van een sociale netwerkpagina van MySpace in de ene browser veroorzaakt 17 keer zoveel dataverkeer dan in een andere browser.

Tip: de nieuwe duurdere abonnementen van KPN en Vodafone per augustus in. Als je nog voor de oude voorwaarden een abonnement wilt afsluiten, heb je nog weinig tijd om dat te doen. Voor de huidige prijzen van iPhone-abonnementen kun je terecht in ons overzicht van aanbieders.

KPN en Vodafone gaan beide nieuwe abonnementen invoeren, waarbij de klant keuze heeft uit meerdere datalimieten. Om het best passende abonnement te kunnen kiezen moet je nauwkeuriger weten hoeveel data je nodig hebt. Een ruime databundel gaat als snel erg duur worden en een te krappe databundel kan ertoe leiden dat je snel over de limiet gaat waardoor je alsnog duur uit bent. De nieuwe abonnementen hebben ermee te maken dat consumenten steeds meer data gaan verbruiken en kiezen voor apps als Skype en WhatsApp. Daardoor krijgen de operators te maken met extra dataverkeer, waaraan ze zelf niets verdienen. Het verbruik van belminuten en sms’jes neemt erdoor af. Voorheen was het aantal belminuten en sms’jes bepalend bij het abonnement dat je kiest, maar nu lijkt het erop dat je beter eerst naar de benodigde hoeveelheid data kunt kijken en het aantal belminuten/sms’jes op de koop toe neemt. T-Mobile heeft minder te maken met datalimieten, aangezien ze geen extra kosten voor teveel dataverbruik in rekening brengt. Bij T-Mobile neemt de snelheid van je databundel af, zodra je over de limiet van 1 GB heen gaat.

Meer info: nieuwe abonnementen KPN, nieuwe abonnementen Vodafone en artikel op NU.nl

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture. Deze maand verschijnt na twee jaar schrijven, schrappen en testen haar boek 'Fit met apps en wearables'. Nu in de boekwinkel!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.