‘Apple wisselt minder vaak kapotte producten om en repareert meer zelf’

Er zijn aanwijzingen dat Apple niet langer defecte producten zomaar omwisselt voor een nieuwe, maar zelf repareert. Voor mensen met AppleCare+ geldt een uitzondering.

Eén van de sterke punten van Apple is dat de klantenservice erg goed is. Binnen de garantieperiode wordt je defecte toestel in de Apple Store meteen omgeruild voor een andere… of toch niet? Er zijn aanwijzingen dat Apple deze snelle omwisseling alleen nog aanbiedt aan mensen die AppleCare+ hebben afgesloten. Anderen zullen hun toestel vaker moeten inleveren en wachten op de reparatie.


AppleCare

Zo is er het geval van iCulture-lezer Melvin, die ons vertelde dat zijn iPhone al zeven keer in reparatie is geweest omdat het scherm kraakt en los zit. Dat probleem doet zich wel vaker voor. Normaal gesproken zou Apple het toestel dan omwisselen voor een andere (nieuw of gereviseerd). Maar in plaats daarvan probeert Apple steeds meer zelf te repareren, zo blijkt ook uit ervaringen in andere landen.

Bekijk ook

Prijsverhogingen: AppleCare+, Lightning-kabels, EarPods en hoesjes flink duurder

Apple heeft de prijzen van diverse producten verhoogd, waaronder AppleCare+, EarPods, Lightning-kabels en hoesjes. Ook de iPhone, Apple TV en dock worden duurder.

Wel omruil voor mensen met AppleCare+

AppleCare+ is sinds vorig jaar flink wat duurder geworden. In plaats van €99 betaal je voor een iPhone 6s nu maar liefst €149 voor de verlengde garantie. Ook betaal je een veel hogere eigen bijdrage als je schade hebt: voorheen €69 per schadegeval, nu is dat €99 voor de nieuwste toestellen. Het lijkt erop dat mensen die AppleCare+ hebben wél snel een nieuw toestel krijgen, terwijl anderen soms eindeloos terug moeten naar de Apple Store voor een reparatie.

https://www.iculture.nl/tips/kapotte-iphone-omruilen-garantie-apple/

Apple is sinds 2013 begonnen met het zelf repareren van kleine defecten. Daardoor hoeven ze toestellen minder vaak om te wisselen. Het betekent wel dat je je toestel moet inleveren in de Apple Store en een paar uren later weer kunt ophalen. Apple informeerde het personeel ook over het zelf repareren van allerlei kleine defecten. Een defect zoals iCulture-lezer Melvin heeft (een krakend scherm) is een klacht die wel vaker voorkomt en normaal gesproken gemakkelijk te repareren is.

Na de aanstaande WWDC zou Apple van plan zijn om het omwisselen van toestellen nog verder terug te dringen en nog meer reparaties zelf uit te voeren.

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.