iPhone op de fiets: LiveRider Kit en Smart Bike

05 augustus 2010, 22:15 · Gonny van der Zwaag

liverider kitEr zijn al langere tijd fietshouders voor de iPhone te koop, die als belangrijkste doel hebben om je iPhone stevig aan je stuur vast te houden. De LiveRider kit is een oplossing die iets duurder is en uit drie onderdelen bestaat: een schokbestendige iPhone-houder, een draadloze sensor en een bijbehorende app om je fietsgegevens vast te leggen. Op die manier ontstaat een draadloze fietscomputer, die communiceert met een magnetische sensor op het achterwiel.

Je meet snelheid, aantal omwentelingen, verbruikte calorieën en allerlei andere info via een 2,4 GHz draadloze zender. De ontvanger zit verwerkt in het hoesje dat je op het stuur aanbrengt en die je in de dock connector van de iPhone steekt. Moet je dagelijks dezelfde route naar het werk fietsen, dan biedt de LiveRider nog iets extra’s: je kunt elke dag de Chase Rider-modus gebruiken om te proberen elke dag je record te verbeteren.

liverider iphone

Apple zelf is ook bezig met plannen om een slimme fiets te ontwikkelen. De ‘Smart Bike’ gebruikt meerdere sensoren om hoogte, snelheid, hartslag, afgelegde afstand en dergelijke te meten. Het Apple-patent legt uit dat er een koppeling met de iPhone wordt gemaakt en dat je ook met meerdere mensen onderling kunt communiceren. Je kunt bijvoorbeeld anderen waarschuwen als er een ongeluk is gebeurd of wanneer er obstakels op de weg liggen.

smart bike

Onderwerpen
door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture en drijvende kracht achter de redactie. Ze is gek op productiviteitsapps en apps waarmee je fit kunt worden.

Gerelateerde berichten

51 reacties

  • Jeroen
    4 years

    Waarom een sensor op het achterwiel..
    GPS lijkt mij nauwkeuriger en makkelijker in gebruik.

    Antwoord Quote

  • René
    4 years

    Een variant waarbij de iPhone via de Dock meteen wordt opgeladen lijkt me slimmer. Anders heb je niet zo lang plezier van je fietscomputer.

    Antwoord Quote

  • just1n
    4 years

    ik zou nooit meer in de regen durven te fietsen :P

    Antwoord Quote

  • whulsbergen
    4 years

    Waarom komt er van al die duizenden gagdetmakers nou NIEMAND op het idee om een waterdichte fietshouder te maken, als het even kan met extra accu. Dan kun je je iPhone echt als gps gebruiken op fiets en motor.

    Door plastic heen kun je het scherm prima bedienen, dus ik zie geen bezwaren.

    Antwoord Quote

  • Jack
    4 years

    Wat is “iets” duurder?
    Ben benieuwd naar de prijs…..

    Antwoord Quote

  • Lars Nimmegeers
    4 years

    @Jack: 99 USD of rond de 75 euro

    Antwoord Quote

  • Kevin
    4 years

    Ik wil al heel lang een fiets houder kopen. Maar ik ben bang dat m’n iPhone eraf wordt gejat als je stil staat. (zeker in de stad) Is er ook iets met een goed slot zodat de iPhone niet zomaar los gaat bij een ruk.

    Antwoord Quote

  • Lars
    4 years

    En uiteraard niet geschikt voor de iPhone 4?!

    Antwoord Quote

  • cobus
    4 years

    Origineel geplaatst door Jeroen
    Waarom een sensor op het achterwiel.. GPS lijkt mij nauwkeuriger en makkelijker in gebruik.

    Klopt, maar ook veel trager. De gps snelheid die je afleest is van 10tallen seconden daarvoor. Niet handig als je aan mountainbiken doet. Daarom levert Polar en Garmin vaak een snelheidssensor dmv een spaakmagneet als extra optie.

    Antwoord Quote

  • LoaLoa
    4 years

    Antwoord Quote

  • 4 years

    Origineel geplaatst door whulsbergen
    Waarom komt er van al die duizenden gagdetmakers nou NIEMAND op het idee om een waterdichte fietshouder te maken, als het even kan met extra accu. Dan kun je je iPhone echt als gps gebruiken op fiets en motor.

    Bekijk eens de Dahon Biologic.

    Antwoord Quote

  • ronald
    4 years

    Origineel geplaatst door whulsbergen
    Waarom komt er van al die duizenden gagdetmakers nou NIEMAND op het idee om een waterdichte fietshouder te maken, als het even kan met extra accu. Dan kun je je iPhone echt als gps gebruiken op fiets en motor.Door plastic heen kun je het scherm prima bedienen, dus ik zie geen bezwaren.

    Met accu? Liever de dynamo gebruiken om m’n iPhone op te laden!

    Antwoord Quote

  • MdG
    4 years

    @cobus: Die is inderdaad erg mooi!
    Dank voor de tip!

    Antwoord Quote

  • Pieter
    4 years

    Jammer dat hij niet waterdicht is. En daarbij is dit ding alleen te koop in Noord Amerika. Niet in Europa. Gemiste kans!

    Antwoord Quote

  • 4 years

    Houder voor de iPhone heb ik al (Goride, gevonden via de iphoneclub), nu op zoeken naar een kabel van een zonnecel (te koop bij de MM,monteren onder mijn zadel ) naar de iphone..

    Oja, Smart Bike zal de fiets wel niet gaan heten…
    Zijn de mensen bij Mercedes vast niet blij mee, zijn maken de Smart.. (fortwo / forfour )

    Antwoord Quote

  • gijsmans
    4 years

    http://www.iphoneclub.nl/32917/haicom-bike-holder-voor-half-geld/

    In de iPhoneclub shop zelf te koop tegen de adviesprijs?!

    Antwoord Quote

  • Rob de Ruiter
    4 years

    @whulsbergen: Geen gewone accu en dynamo maar uiteraard wel zonne energie! dat is pas innovatie!
    http://www.iphoneclub.nl/74828/patent-iphone-op-zonne-energie-verder-uitgediept

    Antwoord Quote

  • Pietdsr
    4 years

    Hier eens kijken, http://www.magellangps.com, een case, water en schokbestendig, met een extra batterij en een betere gps ontvanger erin..

    Antwoord Quote

  • 4 years

    @Jeroen: schijnt in de bossen etc niet zo goed te werken.

    Antwoord Quote

  • zzeekop
    4 years

    Dit product is ook om o.a. iPhone op te laden terwijl je fietst. Kabeltjes zitten zo mooi weg;

    Antwoord Quote

  • Nick
    4 years

    @Jeroen: GPS is echt onnauwkeurig. Prima om afstand te meten maar niet snelheid etc. Ook aantal omwentelingen per minuut van trappers (cadans) is voor mij belangrijk tijdens het fietsen. Polar fietscomputer + runkeeper is een mooie combi!

    Antwoord Quote

  • boerke
    4 years

    Origineel geplaatst door Arjan
    Houder voor de iPhone heb ik al (Goride, gevonden via de iphoneclub), nu op zoeken naar een kabel van een zonnecel (te koop bij de MM,monteren onder mijn zadel ) naar de iphone..Oja, Smart Bike zal de fiets wel niet gaan heten… Zijn de mensen bij Mercedes vast niet blij mee, zijn maken de Smart.. (fortwo / forfour )

    Arjan, denk erom dat je om een iPhone al navigerend “live” op te kunnen laden, al een zonnepaneel van plm een kwart vierkante meter nodig hebt, dat past echt niet onder je zadel.

    Antwoord Quote

  • Jan Aart
    4 years

    Je kan hem volgens officieel voor 99.99 dollar laten verzenden naar Nederland. Komt dus neer op zo’n 75 euro. Vind ik vrij prijzig.

    Antwoord Quote

  • peter
    4 years

    Ik zoek nog steeds iets voor op m’n scooter… denk niet dat er voor dit doel iets dergelijks realiseerbaar is.

    Antwoord Quote

  • just1n
    4 years

    Origineel geplaatst door peter
    Ik zoek nog steeds iets voor op m’n scooter… denk niet dat er voor dit doel iets dergelijks realiseerbaar is.

    wat zoek jij dan voor je scooter? I
    k zie geen nuttig doel voor zo’n soort apparaat op je scooter.
    Snelheid weet je al, calorieën verbranden doe je nauwelijks op de scooter, aantal omwentelingen is niet van belang bij de scooter. Het enige wat leuk kan zijn is de Chase-Rider functie

    Antwoord Quote

  • riiich
    4 years

    Het kan alleen bij iPhone,

    Heerlijk!

    Antwoord Quote

  • VonZescao
    4 years

    Die fietshouders zijn allemaal hartstikke lelijk en onpraktisch imho. Je kan ze niet op de stuurpen bevestigen; alleen op het stuur zelf. Dat is onhandig wanneer je, op de racefiets bijvoorbeeld, je handen op het stuur wilt hebben ipv in de beugel of op de remhendels. De farbikanten moeten eens kijken naar Garmin. Die monteer je op de stuurpen.

    Antwoord Quote

  • Lexie
    4 years

    @whulsbergen: Je bent suïcidaal als je in de regen op een motor rijdt en tegelijkertijd een iPhone bedient / bekijkt.

    Antwoord Quote

  • De schrijvende rechter
    4 years

    Nu gelijk een hartslagmeter in deze app integreren die communiceert met mijn Suunto borstband. Dan wil ik hem ook.

    Antwoord Quote

  • Mickel
    4 years

    Het moet toch mogelijk zijn om de iphone met een fietsdynamo te verbinden? Het levert misschien niet genoeg power om op te laden, maar als de inkomende spanning ongeveer gelijk staat met de spanning die de iphone verbruikt is het toch prima?
    Dan loopt ie in elk geval niet leeg…
    Zelfs als de binnenkomende spanning minder is dan de uitgaande, zal de iphone vele malen minder snel leeg zijn… Snap niet dat het niet wordt toegepast… Ik gebruik de iphone regelmatig op de fiets, maar lange afstanden kun je wel vergeten, dat trekt de accu nooit omdat het scherm bijna konstant aan staat!

    Antwoord Quote

  • arthurvisser
    4 years

    Apple patent doet sterk denken aan deze: http://en.pedalbrain.com/home. De bikemount van Dahon is sinds juni 2010 in Nederland te koop voor € 49,95 (http://www.dahon.nl/dahon/item.asp?sid=36). Ik heb de rip-off uit HongKong (iBikeConsole) omdat die toen nog niet bestelbaar was in NL. Gaatje in de onderkant van de houder voor een laadkabeltje naar een GumPlus batterij in m’n zadeltasje: 10 uur GPS op de iPhone. Met Trails op de Phone om een vooraf geïmporteerde route te rijden (kaarten in iPhone, dus geen dataverkeer in het buitenland). Van een binnenbandje een ring voor rondom de houder geplakt: waterdicht. Nu wachten op een waterdichte houder waar de iPhone 4 in past…

    Antwoord Quote

  • beaux
    4 years

    Accu is zo leeg en als de zon hard schijnt zie je niets.

    Antwoord Quote

  • Lau
    4 years

    Knap nutteloos dit. Middels een spanningsregelaar is het prima mogelijk om de iPhone op te laden middels een naafdynamo.

    Hartslagmeter, dat wil ik zien. Dan pas is een iPhone cradle op de fiets zinvol.

    @VonZescao: Garmin is vele malen meer bedreven in het aanbieden van echte fiets oplossingen, dat moet voor de iPhone denk ik nog gaan gebeuren.

    Antwoord Quote

  • Kees
    4 years

    Wanneer komen ze nu eens gelijk met een waterdichte houder? Inclusief opladen al dan niet met zonne energie en of dynamo achtige. Zo heb je er niets aan als je een dag gaat fietsen en je krijgt een regenbui. Om een dag zonder opladen te fietsen lukt je ook al niet, zeker als je gps gebruikt.

    Antwoord Quote

  • 4 years

    @boerke: Ging me niet om het opladen, mijn TT carkit redt dat al niet met Navigon.
    Gaat meer om het bijladen, zodat ik met Runkeeper meer dan 3 uur op de fiets kan zitten. Nu haal ik net 2,5 uur… :-(

    Antwoord Quote

  • Bert
    4 years

    Origineel geplaatst door Jeroen
    Waarom een sensor op het achterwiel.. GPS lijkt mij nauwkeuriger en makkelijker in gebruik.

    Op de fiets is een GPS zeker niet nauwkeuriger. Een GPS bepaalt elke seconde de positie en berekent vervolgens een rechte lijn tussen twee punten. Als je op een weg rijdt met veel scherpe bochten (zoals in de bergen) dan wijkt de GPS enorm af. Een sensor op het wiel is daarom veel nauwkeuriger. En die werkt ook als de GPS het af laat weten en dat is in de bergen/bossen met de iPhone geen uitzondering.

    Antwoord Quote

  • Scidd0w
    4 years

    Origineel geplaatst door zzeekop
    Dit product is ook om o.a. iPhone op te laden terwijl je fietst. Kabeltjes zitten zo mooi weg;
    http://www.tout-terrain.de/2/products/components/the-plug/index.html

    Antwoord Quote

  • 4 years

    Origineel geplaatst door cobus
    Origineel geplaatst door whulsbergenWaarom komt er van al die duizenden gagdetmakers nou NIEMAND op het idee om een waterdichte fietshouder te maken, als het even kan met extra accu. Dan kun je je iPhone echt als gps gebruiken op fiets en motor.Bekijk eens de Dahon Biologic.

    Kijk, daar hebben we wat aan! 60 dollar en je kan aan de slag. Hier een mooi verslag van iemand die dit apparaat op z’n motor monteerde, compleet met oplaadfunctie. http://bit.ly/5lctMV

    Enige lastige op de motor is natuurlijk de bediening met je motorhandschoenen aan, maar ach wie weet komt daar ook wel eens een oplossing voor.

    Antwoord Quote

  • Arn
    4 years

    @whulsbergen:
    Dahon komt in Europa op de markt met een mooi apparaat. Hier hoort een waterdichte voorziening bij.
    Zie: http://www.gizmag.com/dahons-biologic-bike-recharge-usb/15407/

    Antwoord Quote

  • peter
    4 years

    @just1n:
    Navigeren door Amsterdam! Dat is mijn werkgebied en ik ben de halve dag onderweg voor mijn werk.

    Antwoord Quote

  • Scidd0w
    4 years

    Origineel geplaatst door whulsbergen
    Enige lastige op de motor is natuurlijk de bediening met je motorhandschoenen aan, maar ach wie weet komt daar ook wel eens een oplossing voor.

    http://www.iphoneclub.nl/50273/winter-in-aantocht-maak-je-eigen-handschoenen-aanraakgevoelig/

    Antwoord Quote

  • Arno
    4 years

    Voor serieus gebruik moet er wel hartslag op kunnen worden ontvangen en evt. vermogensmeting (Ant+ protocol).

    Antwoord Quote

  • Martijn
    4 years

    En een oplader? Dynamo? Zonneenergie?

    Antwoord Quote

  • BT
    4 years

    In stad weet de iPhne nog niet eens juist in welke straat je bent zonder TomTom carkit@Jeroen:

    Antwoord Quote

  • Bart
    4 years

    Origineel geplaatst door whulsbergen
    Waarom komt er van al die duizenden gagdetmakers nou NIEMAND op het idee om een waterdichte fietshouder te maken, als het even kan met extra accu. Dan kun je je iPhone echt als gps gebruiken op fiets en motor.Door plastic heen kun je het scherm prima bedienen, dus ik zie geen bezwaren.

    http://www.extremepda.com/I3GOTTER-DEF-BLK.html

    Antwoord Quote

  • oeveren
    4 years

    Ik heb al 1 jaar een spatwaterdichtecase speciaal voor de iphone. Werkt perfect tijdens atb. Ook in de regen.
    http://www.andres-industries.de/images/stories/aiag/Support_and_Service/Download_Center/Flyer/Apple_accessories/caseforiPad_i_flyer_v01_web_20100308.pdf

    Antwoord Quote

  • Bas
    4 years

    Origineel geplaatst door cobus
    Origineel geplaatst door JeroenWaarom een sensor op het achterwiel.. GPS lijkt mij nauwkeuriger en makkelijker in gebruik.Klopt, maar ook veel trager. De gps snelheid die je afleest is van 10tallen seconden daarvoor. Niet handig als je aan mountainbiken doet. Daarom levert Polar en Garmin vaak een snelheidssensor dmv een spaakmagneet als extra optie.

    10 tallen secondes lijkt mij wat overdreven, hoogstens een paar seconden.

    Antwoord Quote

  • @Jeroen:

    Ik werk zelf ook met een app die dit via de gps doet, alleen fiets ik vaak in beboste stukken waar minder tot geen ontvangst is. Gevolg: de data die mijn app bijhoudt klopt vaak van geen kant, dan heb ik bijvoorbeeld in een half uur 15km gefietst en dan zegt hij vrolijk dat ik maar 5km heb gefietst met een snelheid van 10kmh :P

    Antwoord Quote

  • tony
    4 years

    Accu snel leeg op de fiets

    Antwoord Quote

  • baumie
    4 years

    Vooral hartslag meten en hoogte/ stijgingpercentage zou fantastisch zijn!!!!

    Antwoord Quote

  • rebos
    4 years

    Origineel geplaatst door Kevin
    Ik wil al heel lang een fiets houder kopen. Maar ik ben bang dat m’n iPhone eraf wordt gejat als je stil staat. (zeker in de stad) Is er ook iets met een goed slot zodat de iPhone niet zomaar los gaat bij een ruk.

    De Haicom houder, die ik heb, heeft een veerklem. ik heb de bijgeleverde tilt-swivel niet gebruikt, maar hem getie-rapped op mijn stuurpen. dit verzorgt een centraal gepositioneerde iPhone, die strak in zijn houder zit en niet zomaar snel voor je vandaan gegapt kan worden. 2 handjes nodig zeg maar

    Met RunKeeper Pro of Runtastic kun je behoorlijk veel

    het jammere aan de applicaties is de manier van snelheidsweergave. Je gaat niet 35Km/h maar meer iets van 2,32 minuten per 100 km en dat is best lastig waarnemen onderweg.

    Waterprobleem
    Als gaat regenen, wordt de iphone uit de houder genomen en in een houder gestoken die rond het middel bevestigd kan worden

    Accuprobleem
    een ritje door de bossen (jawel, hij is zelf al schokbestendig) van ongeveer 1:15 uur kost bij continue activiteit gemiddeld 74% accu. Nog geen laadfunctionaliteit voor beschikbaar, voorlopige oplossing: harder fietsen, eerder klaar.

    Antwoord Quote

Comments are closed.