iPhone-apps worden slimmer, complexer en waarschijnlijk duurder

26 januari 2011, 12:07 · Gonny van der Zwaag

developers onderzoek idcDe App Store wordt nu nog gedomineerd door applicaties van €0,79. Maar volgens een onderzoek onder 2.235 mobiele appontwikkelaars kan dat wel eens gaan veranderen. Appcelerator en marktonderzoeksbedrijf IDC voerden het onderzoek uit en ontdekten dat goedkope apps waar je eenmalig voor betaalt wel eens vervangen kunnen worden door een abonnementsmodel. Ontwikkelaars willen ook niet langer apps rond een bepaald merk ontwikkelen. Momenteel zijn er zeven businessmodellen om geld te verdienen met apps. Een eenmalige vergoeding vragen voor een app is nog steeds het meest gekozen businessmodel (59%), maar advertenties in apps zijn ook behoorlijk populair (43%), op de voet gevolgd door in app-aankopen (42%).

Zo’n 26% van de apps werkt al met een bepaald abonnementenmodel. Mobile commerce blijkt een groeiend businessmodel waar ontwikkelaars voor kiezen. Uit het onderzoek blijkt ook dat de apps volwassener en complexer worden. Het zijn niet langer apps die alleen maar wat content van een website inlezen, maar de apps krijgen ook locatiefuncties, sociale componenten en de mogelijkheid om transacties uit te voeren. De verwachtingen van klanten worden overigens ook steeds hoger.

very interested

Mobiele ontwikkelaars zijn van plan om hun inspanningen met het maken van apps te verdriedubbelen. De gemiddelde ontwikkelaar maakt apps voor vier verschillende apparaten. Meest populair blijft de iPhone (92% van de ontwikkelaars is “zeer geïnteresseerd” om hiervoor te ontwikkelen). Maar Android (87%) en iPad (87%) zijn ook erg populair. Er blijkt bovendien aardig wat interesse om voor Android-tablets te ontwikkelen (74%). De BlackBerry (38%), Windows Phone 7 (36%) en BlackBerry PlayBook (28%) zijn stukken minder populair.

Meer info: Appcelerator

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture en drijvende kracht achter de redactie. Ze is gek op productiviteitsapps en apps waarmee je fit kunt worden.

Gerelateerde berichten

19 reacties

  • Makkiej
    3 years

    Ik vraag me af of het slimmer/complexer niet gewoon het “meegaan met de tijd” en innovatie is, je moet je blijven ontwikkelen om interessant te zijn, dus betere apps maken, tegen de zelfde prijs, maar kan me vergissen.

    Ik denk wel dat goedkoper meer verkoopt, en dus uiteindelijk je er meer aan verdient als een dure app die maar 100x verkocht word, denk dat daar ook de hele kracht van de appstore en de apps ligt.

    Antwoord Quote

  • Nicolas
    3 years

    Abonnement betalen voor een app zou volgens mij de doodsteek zijn voor de Appstore. Als je op elke app dat moet doen dan koop ik geen enkele app meer hoor.
    Nogal belachelijk ook!

    Antwoord Quote

  • Farina
    3 years

    Hier was ik al bang voor… Normaalste zaak van de wereld tegenwoordig dat als het goed gaat de prijzen, met allerlei redenen en smoesjes, nog maar eens lekker omhoog gegooid worden. Ook al is het allemaal nog beter, geavanceerder etc. de mensen zitten volgens mij niet te wachten op een abbo. Zoals het nu gaat is het iig perfect voor mij en veel andere mensen. Gewoon lekker de keuze hebben. Heb je een keer zin om te shoppen en je hebt het geld, lekker rondstruinen in iTunes. Heerlijk! haha.
    Idd, de kracht van de appstore moet ook wat mij betreft blijven zoals ie is.

    Antwoord Quote

  • Maaike_22
    3 years

    We zullen zien hoe dit gaat lopen.
    Ik denk dat als men abonnementsvormen gaat hanteren, heel veel mensen gewoon geen apps meer zullen kopen.

    Antwoord Quote

  • dries6951
    3 years

    De klant vraagt en de ontwikkelaars spelen daar op in, imho niet andersom zoals dit artikel suggereert.

    Antwoord Quote

  • WvB22
    3 years

    De prijs van apps heeft vrijwel niets te maken met de kwaliteit of het al dan niet slim zijn van apps. Voor heel goede apps zijn veel mensen best bereid hun portemonnee te trekken maar het probleem is dat een goed idee nooit lang onontdekt blijft. Het grote voordeel van de AppStore, namelijk duizenden en duizenden apps, is meteen ook de zwakte ervan: de concurrentie is moordend. Een app van 7,99 eur wordt al snel beconcurreert door een app die 0,79 eur kost of gratis is met advertenties. De marktwerking is genadeloos in de AppStore.

    Antwoord Quote

  • 3 years

    Ik vraag me af hoe complex en duur de gemiddelde Fart Piano uberhaupt kan worden.

    Antwoord Quote

  • Rene Nieuwenhuis
    3 years

    Het valt mij juist op dat mijn oude, destijds dure, apps vaak nu de helft goedkoper zijn en zelfs met regelmaat gratis worden aangeboden.

    Antwoord Quote

  • marcootjehhh
    3 years

    Duurdere apps vind ik geen probleem.
    Als ze dan maar allemaal een gratis probeer versie hebben.

    Als een app interessant is en veel gebruikt, betaal ik gerust iets meer.

    Maar dat moet dan niet te vaak crap zijn, anders koop je ook meteen niks meer.

    Antwoord Quote

  • Cloverfield
    3 years

    Ik doe geen abonnementen. Wat? Ik doe zelfs geen inapp aankopen. Omdat ik een JB heb, en de helefoon nog wel eens restore vind ik het veel te eng als ik mijn inapp aankopen kwijt raak.
    Ik vind het systeem niet transparant. Ik bedoel een .ipa staat veilig op je mac, maar inapp (volgens mij) niet.

    Abonnementen ga ik helemaal niet aan beginnen. Niet elke app gebruik ik vaak. Een keer 79 cent (of soms 1,59) is nog te overzien. Maar dat is het dan ook wel.
    App ontwikkelaars zijn imo al veel te druk met geld verdienen dan goede service leveren…

    Antwoord Quote

  • Boxerip
    3 years

    Het voordeel als de apps duur worden, is dat ik geen 10 spellen maar 1 of geen heb en niet hoef te denken, welk spel ga ik nou spelen??î„…

    Antwoord Quote

  • 3 years

    Ik blijf als ontwikkelaar voor de 79 cent optie gaan, zonder reclame en een gratis probeer versie. Service vind ik juist heel belangrijk en een van de vele charme’s van dit platform.

    Antwoord Quote

  • Rob
    3 years

    Laat maar komen die apps. Om mensen voor de app te laten kiezen en te laten betalen moet het wel heel erg van goede huizen komen.

    En we praten dan natuurlijk over de top apps.

    Whatsapp heb ik al betaald dus die is in the pocket. Ik zou het niet leuk vinden er ieder jaar weer 0,79 cent voor te betalen.

    Antwoord Quote

  • DB
    3 years

    Het is onzin te denken dat een hogere prijs volstaat met kwaliteit. Laten ze nou eerst die kwaliteit en service flink opvijzelen voordat de apps duurder worden of met abbo’s gaan werken. (Omgekeerde wereld). Als dat in orde is kan het altijd nog!

    Antwoord Quote

  • iNick
    3 years

    Dus het wordt huren ipv kopen… op zich niks mis mee (doe ik nu ook al met sommige apps). Dit dwingt de ontwikkelaar om zijn/haar/het(?) app actueel te houden anders worden de abo’s niet verlengd. En ‘een jaar’ is een erg lange periode in deze tijd van revolutionaire mobiele innovaties! Vergelijk het eens met een app die je voor een iPhone gekocht hebt, op je iPad ziet hij er niet uit dus koop je ook de HD-versie erbij…

    OT @iphoneclub: begint wel erg irritant te worden al die ‘(Red.) verwijderd’ berichten. Jullie kunnen dan beter de betreffende berichten in z’n geheel verwijderen dan dit restant te laten staan IMHO…

    Antwoord Quote

  • @iNick – Dat gebeurt na verloop van tijd. Het is wel zo duidelijk voor de betreffende reageerders dat hun reactie ongewenst was. Verdere reacties hierover graag via e-mail of ons contactformulier.

    Antwoord Quote

  • [...] meldt Gonny van der Zwaag van iPhoneclub.nl [...]

    Antwoord Quote

  • BrightKids
    3 years

    De appStore is een volledig verzadigd rakende markt waar de prijzen, en ook de gemiddelde opbrengsten naar nul dalen. De top 200 verdient in Nederland meer dan een tientje per dag en de rest stelt geen r**t meer voor.

    Antwoord Quote

  • iNick
    3 years

    @BrightKids: Waar baseer je dit op?

    Antwoord Quote

Comments are closed.