iPad-verkoop in China in gevaar door merknaamgeschil

(Laatst bijgewerkt: ) ·

ipad-chinaVorig jaar startte Apple een rechtszaak tegen een Chinees bedrijf met de naam Proview Technology Shenzen. Het leek business as usual voor Apple, die wel vaker bedrijven aanklaagt, als anderen merknamen gebruiken. Proview gebruikte de naam iPad en Apple wilde dat ze daarmee zouden stoppen. Proview Taiwan, dat slechts zijdelings verwant is met Proview Shenzen, verkocht de Chinese merknaam ‘iPad’ aan een Brits bedrijf dat het vervolgens weer doorverkocht aan Apple. De zaak blijkt nu een onverwachte wending te krijgen.

Apple heeft namelijk de originele aanklacht tegen Proview Shenzen verloren en de Chinezen eisen nu 380 miljoen dollar van Apple. Ook menen ze dat ze de merknaam ‘iPad’ op het Chinese vasteland in handen hebben en gewoon mogen blijven gebruiken. Als de zaak niet snel wordt beslecht loopt Apple kans dat ze de iPad voorlopig niet op het vasteland van China mogen verkopen onder de naam iPad. Al met al een vreemde zaak, waarvan de juridische details nog niet helemaal duidelijk zijn. De autoriteiten zijn de zaak nu verder aan het onderzoeken.

Door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter en hoofdredacteur van iCulture. Daarnaast is ze auteur van het pas verschenen boek 'Fit met apps en wearables' en schrijft ze in januari dagelijks over een andere sport- of gezondheidsapp op Fithacking.nl

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.