iPad heeft wereldwijd marktaandeel van 61 procent

De iPad heeft een marktaandeel van 61 procent in de wereldwijde markt voor tablets. Dat blijkt uit cijfers van DigiTimes. De meeste andere tablets die worden verkocht draaien op Android. In de tweede helft van 2011 zullen er nog meer tablets worden verkocht, schat DigiTimes.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

griffin-party-dockDigiTimes heeft een onderzoek naar de tabletmarkt gedaan en concludeert dat er dit jaar zo’n 65,2 miljoen tabletcomputers verkocht zullen worden. Maar liefst 40 miljoen daarvan zijn een iPad en daaruit valt te concluderen dat Apple een marktaandeel van 61 procent heeft. In de tweede helft zal de verkoop nog verder stijgen vanwege de feestdagen, zo verwacht de Taiwanese nieuwssite. Ook het begin van de schooljaar speelt daarbij mee; er zijn steeds meer scholen en universiteiten die tablets inschakelen bij de studie. In de eerste helft werden overigens ook al records gevestigd: in de eerste helft van 2011 werden er 420 procent meer tablets verkocht dan in het eerste halfjaar van 2010. Daarin is de invloed van de iPad goed merkbaar: die kwam pas in maart 2010 op de markt en daardoor miste Apple een paar verkoopmaanden van het eerste halfjaar.


Bij de overige tablets die worden verkocht (39 procent) gaat het vooral om Android-tablets, zowel van bekende merken als Samsung als goedkope Chinese klonen. In de categorie ‘Overig’ is Android goed voor driekwart van de tablets. In het tweede kwartaal verwacht DigiTimes dat Apple 25,5 miljoen iPads zal verkopen en dat is 76 procent meer dan vorig jaar. Daarnaast zullen er 15,6 miljoen andere tablets worden gekocht, een stijging van 65 procent. Ook uit schattingen van analisten en andere marktonderzoekers bleek eerder al dat het marktaandeel van Apple met de iPad rond de 60-70 procent zit.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 juli 2014 om 1:29
Categorie
iDevices

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.