Apple biedt mogelijke oplossing grijze Wi-Fi-schakelaar

05 november 2012, 16:30 · Bastiaan Vroegop

iOS 6 grijze Wi-Fi schakelaarEen groeiend aantal iPhone-bezitters klaagt over problemen bij het maken van een Wi-Fi-verbinding. In de instellingen van de iPhone is de Wi-Fi-schakelaar grijs, waardoor het onmogelijk is om de functie aan te zetten. Uit meldingen blijkt dat het probleem blijft bestaan nadat gebruikers iOS 6.0.1 hebben geïnstalleerd. Apple legt uit op een helpdeskpagina hoe je kunt proberen je iPhone te resetten, updaten en herstellen om de Wi-Fi-functionaliteit weer werkend te krijgen.

Apple raadt aan het volgende te proberen om het probleem op te lossen:

  1. Controleer of Vliegtuigmodus staat uitgeschakeld
  2. Start je iOS-apparaat opnieuw op
  3. Update je iOS-apparaat
  4. Reset netwerkinstellingen door te tappen op Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in
  5. Herstel je iOS-apparaat in iTunes

Je kunt je iPhone updaten door naar ‘Instellingen’ te gaan, op ‘Algemeen’ te tappen en te kiezen voor ‘Software-update’. De schakelaar voor Vliegtuigmodus vind je op de Instellingen-pagina van je iPhone. Herstellen vanuit iTunes doe je door je iPhone aan een computer met iTunes te hangen, vanuit dit programma op je iPhone te drukken en de knop ‘Herstel’ in te drukken. Hierbij wordt de iPhone naar zijn oorspronkelijke instellingen teruggebracht.

Slaag je er met bovenstaande methode niet in om de grijze Wi-Fi-schakelaar te repareren, dan kun je proberen om contact op te nemen met Apple.

Apple raadt bij bovenstaande stappen onder andere aan om de laatste versie van iOS te installeren. Mogelijk is het probleem met iOS 6.0.1 inderdaad opgelost, maar moet je eerst je netwerkinstellingen resetten en je iPhone via iTunes herstellen. De kans bestaat dat het probleem in iOS 6.0.1 nog steeds bestaat maar dat de oplossing wel voor een aantal mensen heeft gewerkt.

Lees meer over iOS 6 in ons dossier: iOS 6.
Onderwerpen
door Bastiaan Vroegop

Sinds 2011 de vaste nieuwsjager voor iCulture. Is er ergens een gelekte iPhone te vinden of zijn er geruchten over een nieuwe Apple Store, dan is hij daar als eerste op de redactie bewust van. Loopt de laatste tijd heel Amsterdam door terwijl hij de iOS-locatiegame Ingress speelt.

56 reacties

  • Bert
    1 year

    Hmmm. Lijkt er een beetje op dat IOS ook niet helemaal roest vast is na div opdates.
    Ik blijf nog maar even lekker op 5.1.1 hangen.
    Laat me maar weten wanneer het opgelost is.

    Antwoord Quote

  • eddiemen
    1 year

    Het gaat niet helemaal soepel meer daar bij apple…

    Antwoord Quote

  • Henk
    1 year

    Kunnen ze ook nog een keer antwoord geven over dat excessieve datagebruik sinds ios6 Niet normaal meer

    Antwoord Quote

  • Abs
    1 year

    Wat een gepruts bij Apple de afgelopen tijd. Dit berust toch zo langzamerhand niet meer op toeval?

    Antwoord Quote

  • Gonus
    1 year

    Ik heb de stappen die hierboven uitgelegd staan exact uitgevoerd op een apparaat dat de “grijze” WiFi schakelaar heeft maar dat mocht niet baten…

    Antwoord Quote

  • Rianneterbeest
    1 year

    Nou, die stappen werken niet hoor… Vandaag gebeld met Apple, ze nemen mijn iPhone in voor reparatie en ik zal verder gaan met een refurbished toestel!

    Apple, slechte zaak… Irritante fout!

    Antwoord Quote

  • hoi
    1 year

    Ik heb het al 1 jaar ofzo met een oude iPod Touch. Heel apart.

    Antwoord Quote

  • A
    1 year

    Origineel geplaatst door Bert
    Hmmm. Lijkt er een beetje op dat IOS ook niet helemaal roest vast is na div opdates.
    Ik blijf nog maar even lekker op 5.1.1 hangen.
    Laat me maar weten wanneer het opgelost is.

    idd, ik wacht wel op de Ios 6.5 of de 7.

    Antwoord Quote

  • Dimitri
    1 year

    Mijn flits blijft aanstaan na update 6.0.1, ook wanneer ik m’n telefoon uitschakel… Iemand oplossing? Reboot etc helpt niet :( en batterij slurpt leeg met de seconde.

    Antwoord Quote

  • Martijn
    1 year

    @Dimitri: Zet er een zaklamp-app op. Misschien heb je er op die manier controle over!

    Antwoord Quote

  • Bart
    1 year

    Wat is dat tegenwoordig toch bij Apple, de perfectie is ver te zoeken en laat dat nu juist hun belangrijkste troef geweest te zijn.

    Antwoord Quote

  • Piet
    1 year

    Volgende phone word dus een samsung ;)

    Antwoord Quote

  • dhr. a
    1 year

    1 ding is duidelijk nu. De tijdperk van Steve Jobs is definitief voorbij. Nu zijn het een stel amateurs die aan de top staan en dat zie je terug.

    Antwoord Quote

  • Swen
    1 year

    Ik wacht wel op de Lumia 920 Microsoft komt denk ik juist op het juiste moment!

    Antwoord Quote

  • Michel
    1 year

    Dit probleem deed zich al voor bij de iPhone 3G!!!! Ik heb er 1 liggen en heb het probleem nooit kunnen verhelpen. De schakelaar is grijs, iPhone 3G wordt heel warm en accu is zeer snel leeg.

    Ik heb ‘m eens uit elkaar gehaald en het moederbordje opnieuw in een oven”gebakken”. Dat hielp maar tijdelijk. :-(

    Antwoord Quote

  • bakman
    1 year

    1 setting heeft een bug en de hele Apple wereld vergaat, einde van het Apple tijdperk, amateurs, aandelen verkopen!

    Mensen lijken weinig realiteitszin te hebben ?

    Antwoord Quote

  • dhr. a
    1 year

    @bakman: Het gaat niet om die ene setting..Het hele beleid klopt niets van. iPhone 5 is troep, iOS6 is tot nu toe nog meer troep, achteruitgang tov iOS5. Volgens Jobs zou er een NOOIT een iPad Mini komen en voila Cook aan de leiding en hij is er. Apple heeft meer dan 10% aandeel verloren in de tablet markt.

    Heel de filosofie is veranderd.

    Antwoord Quote

  • Saartje
    1 year

    Euh updaten, gaat toch alleen via WIFI……en laat die nou net uit staan…..

    Antwoord Quote

  • I.
    1 year

    Ben ik blij dat ik 6.0.1 niet heb geïnstalleerd!!!

    Antwoord Quote

  • Peter
    1 year

    Help me nu eens ff. Bezit een 4S en heb al een tijdje de upgrade gedaan naar IOS6. Uit de verschllende reacties lees ik dat upgrade naar 6.0.1 automatisch aangeboden wordt? Heb nog niets ontvangen! Moet ik nu zelf ingrijpen en hoe, of mag ik me gelukkig prijzen dat de IOS6 wel perfect werkt?

    Antwoord Quote

  • Nigel
    1 year

    @Saartje: Via iTunes kun je ook nog gewoon updaten hoor :-)

    Antwoord Quote

  • Me
    1 year

    Nergens last van gelukkig. Ik vindingen nog steeds prima spul. Concurrentie is wat harder bezig en nu moet Apple goed doorpakken en zich niet gek laten maken. Nog steeds 10 keer beter dan plastic voor hetzelfde geld.

    Antwoord Quote

  • marc
    1 year

    Zijn er ook die wel voordeel hebben met deze update, en voorheen last hadden met wifi (grijze button of slecht tot geen wifi ontvangst met router).

    Ik heb namelijk een 4s gehad, die geen wifi meer had na iOS6 update, en nu een nieuwe heb gekregen van Apple, maar daar staat iOS5 op en die werkt nu.

    Voor ik een update doe wil ik graag weten of het is opgelost en ik straks niet weer het probleem heb met een andere iPhone.

    Bedankt!!

    Antwoord Quote

  • Maikel
    1 year

    Echt nog nooit problemen gehad met mijn 4s, zelfs meerdere keren op de straat laten pleuren. Niks.

    Antwoord Quote

  • Jan V.
    1 year

    Origineel geplaatst door Piet
    Volgende phone word dus een samsung

    Sterker nog, zaterdag komt mijn nieuwe Samsung Note 2 al!
    Ben al die vastlopers etc. spuugzat!

    Antwoord Quote

  • Guillemot
    1 year

    Vind het raar dat iedereen problemen heeft ik niet dus.

    Antwoord Quote

  • Zimmie
    1 year

    Heb er ook geen last van 6.01

    Antwoord Quote

  • mike
    1 year

    @Maikel: dus dat is de oplossing meerdere malen op de straat laten pleuren en er is niemand die er nog last van heeft.

    @Guillemot: Nee alleen de klagers hebben er last van en die lees je hierboven.
    Oftewel 99.99 procent is heel erg gelukkig met zijn Apple product.

    Antwoord Quote

  • RoyalMess
    1 year

    Origineel geplaatst door Rianneterbeest
    Nou, die stappen werken niet hoor… Vandaag gebeld met Apple, ze nemen mijn iPhone in voor reparatie en ik zal verder gaan met een refurbished toestel!Apple, slechte zaak… Irritante fout!

    Komen ze hem dan ophalen of moet je hem opsturen?

    Antwoord Quote

  • BertvH
    1 year

    Zowel mijn vrouw als ik hebben problemen met het verbinden met onze wifi thuis, terwijl onze Macs daar geen probleem mee hebben. Het “grijze wifi schakelaartje” probleem hebben we niet. Toch is dit probleem nieuw en pas aanwezig sinds 6.0.1
    Dus mogelijk zijn er 2 verschillende wifi issues?

    Antwoord Quote

  • qqwweetyuiop
    1 year

    Ik heb dit ook al 1 jaar lang met mijn oude iPhone 3G, nooit oorzaak gevonden.

    Antwoord Quote

  • Pepijn
    1 year

    Het is altijd zo jammer dat alleen de haters of mensen waarbij toestel niet 100% meer functioneert reageren. Als dat niet zo was, zouden de mensen eerder voor een iPhone kiezen en dan zou de concurrentie lager zijn.

    Antwoord Quote

  • berendvb
    1 year

    Helaas werkt het bij mij niet op mijn Iphone 4, hopelijk komt er snel een oplossing die wel werkt!

    Antwoord Quote

  • Triep
    1 year

    Ik heb nog steeds het probleem dat mn wifi op grijs staat.
    Hoe kan ik contact met Apple opnemen en krijg ik dan een tijdelijk toestel of gelijk een andere?

    Antwoord Quote

  • Acizane80
    1 year

    Ik heb in het verleden problemen gehad met wifi op mijn ipad als ik met de iphone ook verbinding had met de zelfde wlan modem. Op meerdere modems geprobeerd, probleem was opgelost in ios 4.0 mazr hierna heb ik trlkens samsung en htc gebruikt en enkele weken de iphone 4s dus kan niet melden of het nog zelfde is. Iemand ervaring mee? Want een vriend heeft 2 ipads waar het slecht verbind met wifi het gaat namelijk om een ipad 2 16gb 3g en een ipad 3 16gb wifi. Beide ondertussen op 6.0.1

    Antwoord Quote

  • Dann
    1 year

    Bij mij doet wifi knop het wel. Maar mijn wifi gaat vanzelf vaak uit op mijn telefoon en voor ik het weet zit ik weer op 3G.. Weg MB’s :(

    Antwoord Quote

  • Tom D
    1 year

    Origineel geplaatst door Guillemot
    Vind het raar dat iedereen problemen heeft ik niet dus.

    Het is niet dat iedereen problemen heeft, geloof me maar dat 99% het niet heeft. Maar mensen die wel een probleem hebben reageren hier. Zo gaat dat altijd en overal.
    Apple heeft de beste toestel met de beste OS. (oke de laatste is mijn mening maar ik weet zeker dat er veel mensen met mij mee eens zijn)

    Antwoord Quote

  • Bas
    1 year

    @Henk: Excessief mobiel dataverbruik is tegen te gaan door je instellingen te doorlopen en dat uit te zetten in applicaties zoals podcasts, iCloud, iTunes match en Safari leeslijst. Fotostream uitzetten doet ook echt wonderen qua excessief dataverbruik.

    Antwoord Quote

  • poserman
    1 year

    sinds 6.0.1 heb ik al meerdere malen problemen gehad dat ik niet kan bellen, me nabijheids sensor doet het niet meer, moet af en toe ineens me mobiel opnieuw starten omdat ik geen verbinding kan krijgen met internet, ook niet met wifi. als het het wel doet is het mega traag. (iPhone 4)

    Antwoord Quote

  • joop
    1 year

    @Me: Och och, lastig te erkennen dat ook Apple fouten maakt, hè?

    Antwoord Quote

  • marc
    1 year

    @Tom D: Klopt, als er problemen zijn dan wil je graag dat deze worden opgelost. Dat zou jij zelf ook hebben, met welk product dan ook!!

    Het is best lastig als je een probleem hebt met je telefoon en er komt een update, dan durf ik hem niet meer opnieuw te vernieuwen naar iOS6. Daarom wil ik weten of er mensen zijn die de iOD6.0.1 update hebben gedaan en nog steeds het probleem hebben of juist niet meer. Geen gekke vraag lijkt me?!

    Antwoord Quote

  • Rianneterbeest
    1 year

    @RoyalMess: UPS komt hem ophalen en levert dan gelijk mijn “nieuwe” refurbished iPhone. Kost me wel 29euro…

    @Dann: dat had ik ook altijd, eigenlijk al sinds het begin van m´n iPhone 4S (4 maanden oud) en nu dus ineens na upgrade het grijze verhaal…

    Antwoord Quote

  • marc
    1 year

    @Rianneterbeest: Dan krijg je een toestel met iOS 5.1.1 erop… en wat ga je dan doen? Ga jij hem dan update?

    Ik heb nog niet gedaan, vertrouw het niet…
    Terwijl apple zegt dat het wel kan hoor, maar weet niet.

    Antwoord Quote

  • Rianneterbeest
    1 year

    @marc: ja, ik ga hem wel updaten. Bij mij was het een hardware probleem, dat was wel duidelijk. Had van begin af aan al problemen met de wifi ontvangst… En ik kon software herstellen wat ik wilde, maar bleef het probleem houden! Ook het grijze wifi menu bleef er na een herstel… Dus ik vertrouw erop dat ik met een “nieuw” toestel gewoon 6.0.1 erop kan zetten. Als dat mislukt, bel ik ze gelijk weer op ;)

    Antwoord Quote

  • Ricardo
    1 year

    Ik had toen ik mijn 3gs zeer goedkoop over kocht ook het probleem van warm worden en dat de accu zo leeg was..
    Heb ik hem uit elkaar gehaald en bleek de wifi antenne los te zitten..Dit gerepareerd en al het leed was over.Nu heb ik ios 6.0.1 erop gezet en dendert werkelijk waar de batterij met de minuut in elkaar bij normaal gebruik.

    Antwoord Quote

  • Rob
    1 year

    eerst probleemloos op 6,01 sinds de update beschikbaar was,en nu weken later opeens wifi weg button grijs wat nu?

    Antwoord Quote

  • Rob
    1 year

    @Rianneterbeest: Wat is het telefoonnummer?

    Antwoord Quote

  • Rob
    1 year

    @Guillemot: Ik had ook 2 weken geen probleem en vandaag opeens geen wifi meer

    Antwoord Quote

  • Maikel
    1 year

    Ik heb nu ook het probleem! Ik heb alles geprobeerd maar hellaaa morgen maar naar de winkel.

    Antwoord Quote

  • Ikke22
    1 year

    Ik heb sinds de iOS 6 update ook last hiervan. Had de 4S in mei gekocht. Had vandaag een afspraak met Apple Amsterdam, ze gaven me een nieuwe. Je kunt hier niets aan doen, zit iets in de software dat sommige iphones niet de nieuwe update aankunnen. Als je nog binnen de 1 jaar garantie zit, meteen naar apple, je krijgt een nieuwe

    Antwoord Quote

  • Jeff
    1 year

    Zelfde probleem hier grijze wifi balk na update iOS 6.01 morgen maar even naar de winkel aangezien ik lees dat het niet te herstellen is…

    Antwoord Quote

  • Maris
    1 year

    Ik heb hetzelfde gedaan als Ikke22. Sinds eind juli iphone 4S, na update deed wifi niet meer, opgestuurd naar Apple, kreeg een nieuwe. Heeft een poosje gedaan en weer opnieuw wifi deed het niet. 3 weken geleden opnieuw naar Apple gestuurd, krijg weer een nieuwe. Nu werkt wifi van mijn 2e nieuwe iphone 4s weer niet sinds een week! HELP!
    Lullig als ik weer opnieuw naar Apple zou sturen, want je krijgt weer een nieuwe denk ik en vervolgens komt het wifi probleem weer terug. Wat moet ik doen??

    Antwoord Quote

  • Max
    1 year

    heb het sinds vandaag ook, dus als ik het hier goed lees, mag ik hem wegdoen en een nieuwe vragen?

    Antwoord Quote

  • Maris
    1 year

    @Maris:
    Ben vanavond bij Apple Store in Amsterdam geweest en kreeg opnieuw een vervangend iPhone 4S. Daar werd mij verteld dat de verouderde chip voor wifi niet goed functioneert. De nieuwere toestellen zijn voorzien van verbeterde chip. Althans, dat hoop ik. Op dit moment werkt wifi prima. Ben benieuwd hoe lang ik met dit nieuwe toestel ga doen.

    Antwoord Quote

  • Jos
    1 year

    Zag op een Engels forum dat mensen de “schakelaar” weer aan de praat krijgen nadat ze het toestel helemaal uit gezet hadden en 20 minuten in de diepvries gelegd. Net gedaan en wonder boven wonder dat werkt. Eerst alles gereset. Weet niet of dat nodig was. Ook niet hoe lang dit blijft werken.

    Antwoord Quote

  • Greg
    1 year

    20 min vriezer, geweldig hij werkt weer

    Antwoord Quote

Comments are closed.