Nederlandse ijsbeer Hyko leert kinderen energie besparen

Hyko is een ijsbeer met verlichting, die kinderen leert om bewust met energie om te gaan. De ijsbeer is nu in Nederland te koop via crowdfunding.

hyko rood energieverbruikEen Amsterdamse start-up wil kinderen op een speelse manier inzicht geven in energieverbruik. Met Hyko haal je voor 99 euro een lichtgevende ijsbeer in huis, die het energieverbruik in de gaten houdt en spelenderwijs kinderen bewust maakt van onderwerpen als energiebesparing en klimaatverandering.

Hyko helpt met energiebewust gedrag

Afgelopen week stond er een elektrisch Volkswagenbusje voor het iCulture-hoofdkwartier. In het busje zat Andriy Shmyhelskyy, de bedenker van Hyko. Hij vertelde waarom de lichtgevende ijsbeer Hyko kinderen gaat leren om minder energie te verspillen. De korte versie: ‘Jong geleerd, oud gedaan.’ Als je kinderen al op jonge leeftijd bewust maakt van energieverbruik, zullen ze er later verstandiger mee omgaan. Maar dan wel op een speelse manier, want op belerende teksten van de overheid zit je als 8-jarige niet te wachten.

hyko iphone

Daarom is er Hyko, een lichgevende ijsbeer die rood kleurt als er teveel energie in huis wordt verbruikt. Als kind besef je niet dat energie verspillen onnodig geld kost en slecht voor het milieu is. Hyko maakt het meteen duidelijk: krijgt Hyko een rood kleurtje dan is er iets mis. Er is een huishoudelijk apparaat dat teveel energie verbruikt. Als kind ga je meteen op onderzoek uit. Tenminste, dat is wat onderstaand filmpje ons belooft:

https://www.youtube.com/watch?v=sS3XdtNfzN0

Hyko bevat een LED-lampje die verschillende kleuren kan aannemen. Je sluit de ijsbeer aan op de hoofdkabel van de elektriciteit. Het spannende verhaal in bijbehorende apps zorgt ervoor dat kinderen helemaal worden meegezogen in het verhaal, dat ook nog eens goed aansluit op het probleem van klimaatverandering. IJsbeer Hyko woont met zijn familie op de Noordpool en heeft dagelijks te maken met het smelten van ijsplaten. Hyko gaat op onderzoek uit om het mysterie van het smeltende ijs op te lossen en het leven van de ijsberen te redden. De interactieve apps zijn bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar en helpen om binnen een gezin onderwerpen als klimaat en energie bespreekbaar te maken. Door alles te verpakken in een lieve ijsbeer met bijbehorende spelletjes is het onderwerp niet meer saai.

hyko ipad app

Hyko eerst in Nederland, daarna meer

Bedenker Andriy Shmyhelskyy, die met het idee al meerdere start-up competities heeft gewonnen, vertelde ons dat het ontwikkelen van hardware best lastig blijkt te zijn. Met 8 mensen werken ze nu aan de ijsbeer, die momenteel op de Nederlandse crowdfunding-site doorgaan.nl te bestellen is. De eerste stap is het veroveren van de Nederlandse markt. Daarna zal het project internationaal gaan en zal worden gekeken naar verkoop via retail. Ook heeft het bedrijfje plannen om vanaf volgend jaar samenwerking met de Toon-thermostaat aan te kondigen. Het project wordt gesteund door Ben & Jerry’s, die uiteraard ook wel ‘iets met ijs’ hebben.

Het mooie van Hyko is trouwens, dat je realtime het effect ziet op energieverbruik en meteen maatregelen kunt nemen door de koelkastdeur te sluiten of de afzuigkap uit te zetten. Bij slimme energiemeters kijk je pas achteraf hoeveel je hebt bespaard.

Hyko is voor een introductieprijs van 99 euro te bestellen op doorgaan.nl. Er is al €44.000 opgehaald van de benodigde €65.000 dus het project is hard op weg om het doel te halen. Je hebt nog 15 dagen om mee te doen.

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.