Hoe Apple de merknaam iPhone in handen kreeg van Cisco

·

iphone-cisco-appleEén van Steve Jobs slimste ‘goocheltrucs’ heeft te maken met de merknaam iPhone. Toen plannen rondom de Apple iPhone circuleerden en het eerste artikel op iPhoneclub verscheen, was de merknaam iPhone nog stevig in handen van Cisco. Cisco bracht in december 2006 nog snel een VoIP-toestel met de naam iPhone uit, om voor de hele wereld duidelijk te maken dat ze het handelsmerk actief voerden. Toch kondigde Steve Jobs nog geen maand later trots de iPhone aan. Hoe konden de twee bedrijven het zo snel met elkaar eens worden? Het valt te lezen in het boek ‘Inside Apple’ van Adam Lashinsky.

De afgelopen dagen komen er meer interessante feitjes uit dit boek naar buiten, dus mocht je van plan zijn om het boek zelf te lezen, dan moet je nu stoppen met lezen. Cisco-topman Charles Giancarlo vertelt in het boek, dat hij een rechtstreeks telefoontje van Steve Jobs kreeg. Giancarlo:

Steve belde en zei dat hij het wilde. Hij bood ons niets aan. Het was alsof hij beloofde onze beste vriend te zullen worden. En wij zeiden: ‘Nee, we zijn van plan om het te gebruiken’. Kort daarna belde Apple’s juridische afdeling om te zeggen dat Cisco het merk niet meer gebruikte.

Apple was van mening dat Cisco zijn intellectuele rechten niet goed had verdedigd en niet voldoende moeite had gedaan om de naam te promoten. Daardoor was de merknaam nu vrijgevallen, klaar om door Apple te gebruiken. Cisco dreigde met juridische stappen, maar Apple kondigde toch de iPhone aan. Een dag later startte Cisco een rechtszaak.

iphone-keynote-2007

In de weken die volgden liet Steve Jobs zien dat hij een slimme onderhandelaar is. Hij belde Giancarlo bijvoorbeeld rond etenstijd op Valentijnsdag en vroeg fijntjes of hij überhaupt thuis e-mail kon ontvangen (een verkapte belediging, omdat Cisco een van de grootste internetdienstverleners ter wereld is). Cisco gaf vlak daarna de strijd op en de twee bedrijven kwamen tot een overeenkomst, waarvan de details nog steeds niet duidelijk zijn. Opmerkelijk is ook dat Cisco een besturingssysteem met de naam IOS (Internet Operating System) had, voordat Apple besloot om de iPhone-software ook iOS te noemen. In dit geval kreeg Apple het handelsmerk wel eerst in handen, voordat ze iets aankondigden. Maar ook hier wist Steve Jobs opnieuw z’n zin door te drijven.

Wil je het boek ‘Inside Apple’ zelf lezen? We hebben er al meermaals naar verwezen.

E-book Engelstalig: Inside Apple (€13,99) in de iBookstore
Paperback Engelstalig: Inside Apple (€18,99) bij Bol.com
Hardcover Engelstalig: Inside Apple (£12,40) bij Amazon UK

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture. Deze maand verschijnt na twee jaar schrijven, schrappen en testen haar boek 'Fit met apps en wearables'. Nu in de boekwinkel!

46 reacties

  1. door m

    Die Steve Jobs was mij toch een genie. Vraag mij af of hij ooit weleens wat anders deed dan werken. Toch wel triest dat zijn hoofdzakelijke reden voor een biografie was zodat zijn kinderen wat meer over hem wisten. Had niet met hem willen ruilen. Ben liever een (arme) family man :)

  2. door Jasper

    Alles heeft een prijs als je er maar genoeg voor wilt betalen..

  3. door Dmr

    @Jasper: onzin reactie. Sommige dingen zijn onbetaalbaar! Steve kon bv met zijn miljarden euros zijn gezondheid niet terug krijgen!

  4. door Sjakelien

    “Hij belde Giancarlo bijvoorbeeld rond etenstijd op Valentijnsdag en vroeg Giancarlo fijntjes of hij überhaupt thuis e-mail kon ontvangen.”

    Ik ben hier te dom voor denk ik: wat is hier ‘fijntjes’ aan, en in hoeverre is dit is een slimme onderhandelingstruc?
    Vaag.

  5. door LongJohn

    Je bent gewoon een klootzak als je andermans eigendom wilt stelen, ook al is het op een slimme manier. Apple doet steeds hetzelfde bij Samsung en alle andere bedrijven. De kleine bedrijven kunnen de rechtszaken niet betalen en doen uiteindelijk een patent of merknaam van de hand voor een appel en een ei. Puur door de geniale vormgevers en de goede marketing strategie is Apple populair. Niet omdat het zo’n net bedrijf is wat betreft arbeidsomstandigheden voor de niet opgeleide werknemers of wat zo goed voor het milieu is. Steve Jobs is een hele zieke misselijkmakende vent zonder gevoelens. Kijk maar eens hoe hij met zijn familie om is gegaan…
    Om over de rest van de familie of werknemers maar te zwijgen.

  6. @Sjakelien: Dit is een subtiliteit die je moet aanvoelen. Cisco is een van de grootste internetservicebedrijven ter wereld. In 2007 had iedereen thuis breedband. Dus door te vragen of hij thuis e-mail kon ontvangen, beledigde Jobs hem, zette hem neer als een fossiel van een bedrijf met achterhaalde technologie. Iemand uitschelden zonder te schelden.

  7. door Peter

    Dat begreep ik ook niet. Waarom is dat zo sluw?

  8. door Rando54

    @Peter: Voor iemand de iets gedaan wil krijgen idd. knap dom, SJ had beter iets vleiends kunnen zeggen.

  9. door meef

    Leuk verhaal. Alleen blijkt wederom dat Apple (Steve Jobs) een vet egoïstisch bedrijf is. Jat/vecht voor handelsnamen van andere, gaat er van uit alles zomaar te krijgen maar is er zelf als de kippen bij als er ook maar iets lijkt op een eigen product/naam. Zelfs als het nergens over gaat.

    Dat bellen rond etenstijd op valentijnsdag (who cares welke dag??). snap ik ook niet helemaal. Het was een leuke sneer maar om nou te zeggen dat het ‘slim’ is.
    Je bent een behoorlijk loser-bedrijf als je een merknaam opgeeft omdat Steve Jobs een grapje maakt aan de telefoon (of dat überhaupt mee laat wegen in wat dan ook) ;).

  10. door Jan

    Heb je het book van Jobs al gelezen, heb hem nog niet uit maar z’n leuk figuur was hij nu ook weer niet. Dus niet alles van hem in indrukwekkend of leuk……

  11. door Johan

    Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    @Sjakelien: Dit is een subtiliteit die je moet aanvoelen. Cisco is een van de grootste internetservicebedrijven ter wereld. In 2007 had iedereen thuis breedband. Dus door te vragen of hij thuis e-mail kon ontvangen, beledigde Jobs hem, zette hem neer als een fossiel van een bedrijf met achterhaalde technologie. Iemand uitschelden zonder te schelden.

    En dat is een goede onderhandelingstrategie? Iemand beledigen? Ik voel dat inderdaad niet aan…

  12. door g

    Hoe zit dat straks met iTV dan? Ik meen dat itv al gebruikt wordt. Is hier al iets over bekend?

  13. door Paul

    De i in Cisco ios staat voor internetwork niet internet. En daar heeft Apple echt wel flink voor betaald.

  14. door Genicus

    Cisco maakt switches/routers/layer 3 switches, access points, … Apparatuur dus. Ze bieden geen internet internet aan

  15. door barend

    Belachelijk gedoe!!! Alsof ze ook minder telefoons hadden verkocht als ze het ding b.v. MacPhone hadden genoemd. En iedereen die denkt van wel laat zich niet leiden door inhoud…

  16. Origineel geplaatst door Dmr
    @jasper onzin reactie. Sommige dingen zijn onbetaalbaar! Steve kon bv met zijn miljarden euros zijn gezondheid niet terug krijgen!

    Wie zegt dat ‘prijs’ op geld slaat? Gezondheid is ook niet terug te kopen met geld, maar hangt af van je levensstijl. Wat wil je inleveren, en wat niet? Dat is de ‘prijs’. En dus geen geld.

  17. door max

    Zegt maar weer eens wat een egoïst Steve was.

  18. door Peer

    Maakt maar weer eens duidelijk dat apple een megalomaan bedrijf is dat over de rug van anderen miljarden verdiend. ikels zijn het.

  19. door Thomas

    Voor de mensen die niet begrijpen waarom Jobs de CEO van Cisco belt op Valentijnsdag rond etenstijd (een moment dat je normaal gesproken mensen niet belt in de US, big happening etc.):

    In onderhandelingen zijn verschillende strategieën om iets van een ander in handen te krijgen. Je kunt de handelspartner ‘pleasen’ door hem mee te nemen naar een duur restaurant/belangrijke wedstrijd enz. Ik denk dat iedereen dit wel begrijpt.

    Een andere strategie is om juist agressief te zijn, in dit geval de merknaam ‘gewoon opeisen’. Laten zien dat jij ‘groot en sterk’ bent, en daarbij hoort ‘pesten en kleineren’. Door te bellen op een moment waarvan je weet dat je de ander stoort, is een manier om te laten zien dat die persoon niet van je af komt. Tenzij hij jou geeft wat je wil.

    Het ‘fijne/subtiele’ slaat in dit geval op hoe de opmerking gemaakt is, waarschijnlijk moet je dit meer zien als:

    (einde van het gesprek)
    CEO Cisco: Trouwens. in het vervolg kun je me ook een mailtje sturen als het dringend is.

    Steve: Oh sorry, ik wist niet zeker of je e-mails kon ontvangen thuis… (indirect beledigen dus)

  20. door Thomas

    Kort antwoord:

    Is iemand beledigen een onderhandelingsstrategie?

    JA (en soms zelfs een hele goede).

  21. door unoon

    @barend: Waarschijnlijk had dat inderdaad geen invloed gehad op de verkoop, maar waar het hier om gaat is HOE Apple aan de merknaam ‘iPhone’ gekomen is (en niet WAARVOOR en wat de gevolgen waren). Er wordt nergens iets gezegd over het aantal verkochte iPhones dankzij deze merknaam.

  22. door peter thermometer

    iemand beledigen geen onderhandelingsstrategie. Het werkt alleen maar averechts. Overigens snap ik ‘t nut van dit artikel ook niet. Een promotie voor de biografie, ja. Maar een antwoord op de titel? nee.

  23. door Radar

    Ik heb hier nog zo’n “originele” iPhone van Linksys liggen….

    Jammer dat het ding nooit goed gewerkt heeft en dus bijna nooit gebruikt is.

  24. door Zimmie

    Wie denkt dat Cisco de naam opgaf doordat de heer Jobs op valentijn belde of “Cisco” indirect beledigd ben je echt naief.

  25. door Dp

    Inderdaad een zeer merkwaardige en onwaarschijnlijke strategie. Zou eerst wel eens de Engelse versie willen lezen. Iemand beledigen is nooit een goede strategie. Of het is geen onderhandelen maar opeisen. Maar dan nog. Nee, niet echt een duidelijk verhaal.

  26. door sander

    @thomas: en jij denkt dat de CEO van Cisco daarvan onder de indruk is ? Beetje naïeve gedachte… Je word niet CEO van een grote onderneming als je niet tegen een stootje kan…
    Lijkt me gewoon dat er dik betaald is of dat Apple beloften heeft gedaan voor Cisco’s producten in Apple producten of zo..

  27. door Rien Van Husen

    (Red.) Verwijderd: geen persoonlijke aanval a.u.b.

  28. door Eric Lokker

    Toch vreemd, ik weet nog goed dat Microsoft behoorlijk op zijn vingers werd getikt vanwege de monopoly positie. Vraag me af wat er nu anders is bij Apple

  29. door Vanzelf

    Nog een paar van dit soort berichten over Steve Jobs en ik hang alle Apples terug in de boom.

  30. Dit soort successen hebben volgens mij veel te maken met persoonlijkheid. De gave hebben om charmant te appelleren (leuk woord in dit verband) aan een bepaalde waarheid door zowel te beledigen als te aaien. En die waarheid was dat Apple al heel lang het een en ander met “i” deed, en nu ook een toestel had dat de naam iPhone ook echt verdiende, dit in tegenstelling tot de veredelde vaste lijn telefoon van Cisco.
    Maar goed, er zal ook heus wel wat financiële overtuigingskracht door de heer Jobs ingezet zijn.

  31. door Thomas

    Sorry @sander, ik was misschien niet duidelijk genoeg. Mijn reactie was slechts bedoeld om uitleg te geven waarom dit telefoongesprek genoemd wordt.

    Nee, niet vanwege 1 telefoontje van Steve Jobs is de merknaam iPhone naar Apple gegaan. Dat wordt in dit artikel ook niet beweerd, de anekdote over ‘het telefoongesprek’ wordt slechts vermeld als illustratie van Steve Jobs (agressieve) manier van onderhandelen. Deze is zeker onorthodox te noemen, details en voorbeelden hiervan komen dus naar buiten in dit boek.

    Wat er daarnaast voor afspraken gemaakt zijn, en welk bedrag er uiteindelijk voor de merknaam betaald is zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen. Dus ik kan hier niet zeggen of er door deze strategie minder betaald is voor de merknaam iPhone. Dat hij uiteindelijk is overgenomen en dat wij daar als consumenten verder weinig van gemerkt hebben, is een feit.

  32. door Chris

    Aangepast, dank!

  33. door John

    Is bedoeling dat we iets te weten komen of reclame voor het boek!?

  34. door Sarge01

    Zelfs door een roze bril zie je nog de malafide praktijken van Apple overal verschijnen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op de iphone en IOS, maar sommige dingen kunnen gewoon niet door de beugel.

  35. door Coen

    Als je een iPhone hebt en op deze site komt, mag je niet kritisch zijn?

  36. door Manfred

    Kritisch of principieel met de iPhone in je handen ….. uuuhhh

  37. door Hessel

    @peter thermometer: Inderdaad, wat een slecht artikel. Ik had grote verwachtingen na het lezen van de titel, maar ‘hoe’ wordt niet verder toeglelicht

  38. @Hessel: Slecht artikel of slechte titel? :)

  39. door Henkk

    @Gonny van der Zwaag: Lees zijn verhaal nog maar is, na het lezen van de TITEL had ie veel verwachtingen, maar het artikel viel em tegen. Slecht artikel dus, en dat ben ik eerlijk gezegd wel met em eens. Er wordt niks toegelicht en ik zie indd ook niet wat hier nou zo geniaal aan is, hij beledigt Cisco, so what?

  40. door Evander

    @Dmr: Hij betaalde er meer dan een miljard voor, hij gaf z’n leven. Dat is toch meer dan onbetaalbaar .. ;)

  41. door areyouben

    Een detail van de overeenkomst die Apple met Cisco heeft gesloten is dat Cisco medewerkers 15% korting op Apple producten krijgen, aldus een Amerikaanse Cisco medewerker een paar maand geleden mij vertelde.

  42. door Olga.p2000

    Als je Engelstalige artikel lees, vooral dit zinnetje (die niet in artikel van iPhoneclub.nl voorkomt) licht veel toe:

    “You know he’s just trying to press my buttons—in the nicest possible way.”

    Jobs wilde Giancarlo uit zijn evenwicht brengen.

    Tja, bellen op Valentijnsdag, tijdens het etenstijd, als je waarschijnlijk met je geliefde dus zit romantisch te kletsen… Amerikanen met alle hun cynisme vieren als gekken die Valentijnsdag en dat zit zo in de cultuur ingebakken. Dat is dus ook een extra laag “uit evenwicht brengen”.

    Je mag van alles over Jobs zeggen (hij noemde zichzelf soms klootzak), maar creatief was die wel! Ook in beledigingen.

  43. door AlbertTCB

    Nette vertaling van het originele artikel waar niet eens duidelijk naar verwezen wordt (alleen de naamloze link).

    Jammer dat iphoneclub/ipadclub voornamelijk andere sites het journalistiek werk laten doen en zelf alleen vertalen (en links naar genoemde items toevoegen samen met jullie refferal id).

    Los daarvan: het artikel laat inderdaad niet zien hoe Jobs de iPhone handelsnaam kreeg. Het was dus duidelijk ook geen goocheltrucje. Het laat voornamelijk zien dat Apple hoogspel heeft gespeeld door de iPhone al te introduceren nog voordat ze officieel de handelsnaam hadden.

    Ook het gedeelte over de telefoongesprekken geven geen inhoudelijke inzicht over hoe Jobs feitelijk onderhandelde, maar wel over hoe hij personen die invloed konden hebben op een besluit, kon bewerken/manipuleren

  44. door Sander

    Ben een applefan, slim gedaan, wel een beetje gemeen maar als die man van Cisco slim was had hij moeten zeggen: nee klopt, komt waarschijnlijk omdat mijn macbook weer kuren heeft. maarja, is lang geleden, 5jaar ongeveer.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.