HEMA krijgt eigen film- en muziekpagina in iTunes Store

De HEMA heeft een eigen muziek- en filmpagina in de App Store gekregen, waar ze iTunes-content selecteren. Het is de eerste samenwerking op dit gebied.

hema-film-en-muziek-balk
De HEMA is een nogal bijzondere samenwerking met Apple gestart. Het warenhuis heeft een eigen pagina in iTunes gekregen, waar ze zelf een selectie maken van aanbevolen films, muziekalbums en apps. Het is voorzover wij weten nog niet eerder voorgekomen, dat een partij op deze manier content van anderen mag promoten. HEMA had ook op de eigen website een overzichtje kunnen maken van leuke films, maar deze vergaande samenwerking met Apple is anders. Op de aparte pagina van HEMA in de iTunes Store vind je natuurlijk de eigen HEMA-apps, maar ook films zoals Soof, The Wolf of Wall Street, Mannenharten en muziek zoals 538 Hitzone en Ghost Stories van Coldplay. Bovendien mag de HEMA digitaal iTunes-tegoed verkopen.


Vanaf 19 mei koop je bij de HEMA een digitale iTunes-code met bedragen van 15, 25, 50 of 100 euro. Je hoeft daardoor niet meer naar de winkel te gaan voor een fysieke iTunes-cadeaukaart. Het gekochte tegoed kun je meteen besteden in de iTunes Store of in HEMA’s eigen hoekje in de iTunes Store. Partijen die digitale iTunes-kaarten verkopen zijn er wel meer, die rekenen vaak een meerprijs voor tegoed van een bepaalde waarde (bijv. €17,50 voor €15,- tegoed). Je weet nooit welke partij erachter schuil gaat en waar je terecht kunt bij klachten. Door met de HEMA in zee te gaan trekt Apple wellicht een nieuwe doelgroep aan; mensen die het tot nu toe eng vonden om digitale iTunes-kaarten te kopen en bij de HEMA een vertrouwder gevoel krijgen. Helemaal nieuw is het dus niet, deze digitale iTunes-kaarten, maar het is wel nieuw dat Apple ze via een grote Nederlandse winkelketen verkoopt. De HEMA verkocht de fysieke iTunes-kaarten al drie jaar lang. Deze fysieke kaarten blijven gewoon bestaan.

hema-film-en-muziek

Wat de eigen pagina in de iTunes Store betreft: ook dat hebben we wel vaker gezien, bijvoorbeeld bij grote gamebedrijven. Maar die speciale pagina was dan uitsluitend bedoeld om de eigen apps of muziekalbums te promoten. Dat externe partijen ook zelf een selectie uit het totale aanbod mogen doen, is een nieuwe ontwikkeling. Waarom HEMA? Dat vragen wij ons eerlijk gezegd wel af. HEMA verkeert in zwaar weer, maar het is ook een warenhuis waar veel wordt geëxperimenteerd met nieuwe diensten: ze introduceerden een online notarisdienst, verkopen zorgverzekeringen, maken QR-etalages, bieden wijn- en koffie-abonnementen aan en verkopen 3D-geprinte producten.

Het lijkt er dus op dat HEMA graag voorop loopt met experimenten… maar een rol als expert op het gebied van muziek en films hadden we HEMA nog niet toegedicht. Wat ons betreft had Apple beter met muziektijdschrift OOR of met filmdienst Mr. Movie kunnen samenwerken om een selectie te maken. Maar misschien is het een bewuste keuze: de HEMA heeft een ‘gewoon’ imago en misschien trekt dat makkelijker de klanten over de streep die Apple nog wat moeilijker bereikt: de doorsnee burger.

Eerder werkte Apple al samen met HEMA bij het verloten van tickets voor het iTunes-muziekfestival.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.