‘Geen iTunes-streamingdienst, wél web-based iTunes Store op 1 september’

Volgens bronnen binnen de muziekindustrie hoeven we voorlopig nog niet te rekenen op een streamingversie van iTunes. Wel kunnen we een web-based versie van de iTunes Store verwachten met een belangrijke sociale component.

iTunes StoreGisteren maakte Apple bekend dat het jaarlijkse iPod- en muziek-evenement volgende week woensdag 1 september plaats zal vinden. Wie denkt dat het bedrijf haar langverwachte iTunes-streamingdienst volgende week zal aankondigen, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dit stellen althans topmensen binnen de muziekindustrie tegenover All Things Digital, onderdeel van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.


Er gaan al langere tijd geruchten dat Apple zijn zinnen heeft gezet op een zogenaamde cloud-based versie van iTunes die je de mogelijkheid biedt om je eigen muziek via streaming te beluisteren wanneer je wilt, waar je ook bent. Volgens bronnen binnen de muziekindustrie is het echter onwaarschijnlijk dat deze dienst volgende week al gelanceerd wordt. Apple zou namelijk nog helemaal geen gesprekken met de grote platenlabels hebben gevoerd over nieuwe licenties, die benodigd zijn om een dergelijke dienst mogelijk te maken.

Maar ook zonder nieuwe licenties kan Apple interessante dingen met iTunes doen. Zo verwachten bronnen binnen de muziekindustrie een lichtgewicht web-based versie van de iTunes Store met een sociale component. Momenteel is het al zo dat ‘deeplinks’ naar muziek of software je naar een speciale iTunes Preview-website sturen, waar je informatie over de content kan inzien en bij muziek ook previews kunt beluisteren. Die kent echter tal van beperkingen. Zo is het niet mogelijk om ook content te kopen. Daarvoor moet je nog steeds beschikken over iTunes op de Pc/Mac of op de iPhone, iPod touch of iPad.

Het is niet duidelijk of het aankopen van content in deze nieuwe web-based iTunes Store mogelijk zal zijn. Wel verwachten dezelfde bronnen dat het met de nieuwe versie makkelijker zal zijn om je muzieksmaak met anderen te delen. De mogelijkheid bestaat ook dat Apple het voor diensten als Twitter en Facebook eenvoudiger maakt om naar de winkel te linken, evenals het delen van aanbevelingen en playlists. Een soort Last.FM dus, maar voorlopig is dat enkel speculatie.

Enkele topmensen van muzieklabels speculeren ook over een draadloos systeem waarmee het eenvoudiger wordt om aankopen uit de iTunes Store te beheren. In theorie zou dat kunnen betekenen dat je een liedje dat je op de iPhone hebt gekocht kunt verplaatsen naar je laptop, zonder dat je de twee apparaten (met elkaar) hoeft te verbinden. Hiervoor heeft Apple geen nieuwe licenties nodig, alleen nieuwe technologie. Met de huidige licenties staat Apple je namelijk reeds toe om muziek met maximaal vijf apparaten tegelijkertijd te synchroniseren.

Toch is een iTunes-streamingdienst niet helemaal uitgesloten. Apple zou een dergelijke dienst kunnen introduceren zonder toestemming van de muzieklabels, al lijkt het wel onwaarschijnlijk. Die zullen een dergelijke stap waarschijnlijk niet pikken van Apple. Ze vinden namelijk al dat het bedrijf teveel invloed uitoefent op de digitale muziekmarkt en willen dat liever beperken.

Reacties: 29 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.