De 3G iPhone en de FCC-mythe

Het is gebruikelijk om te denken dat mobiele telefoons eerst in de database van de FCC verschijnen en een paar maanden later op de markt verschijnen. Uit eerdere FCC-aanmeldingen van Apple blijkt dat er niet meer dan zes maanden nodig is en dat lang niet alle aanmeldingen meteen naar buiten worden gebracht.

FCC mytheMacRumors heeft een interessant artikel gepubliceerd over de zogenaamde FCC-mythe. Ze bedoelen hiermee dat producten eerst bij de FCC bekend moeten zijn (en daardoor ook vaak uitlekken) voordat ze op de markt verschijnen. Omdat de doorlooptijd van de FCC-testen een paar maanden is, zijn er daarom mensen die er vast van overtuigd zijn dat er voorlopig geen 3G iPhone aankomt. Er is immers nog niets via de FCC bekend en die denkwijze werd nog eens bevestigd door Steve Jobs.


Hij kondigde de iPhone in januari 2007 vroegtijdig aan en benadrukte daarbij, dat hij wilde voorkomen dat via de FCC bekend werd dat Apple bezig was een mobiele telefoon te ontwikkelen. Ook nu zijn er nog mensen die zeggen dat Apple niet in stilte de 3G iPhone kan voorbereiden, maar vroegtijdig langs de FCC moet, die erover zal publiceren waardoor we definitief weten dat de 3G iPhone eraan komt. Kort samengevat: geen FCC, dan ook geen 3G iPhone. Maar volgens MacRumors kondigt Apple regelmatig producten aan die niet vooraf in de FCC-database zijn gepubliceerd. Bedrijven kunnen ook zorgen dat niet alle informatie over producten wordt gepubliceerd. Een voorbeeld: de Time Capsule van Apple werd op 15 januari 2008 aangemeld bij de FCC en op dezelfde dag werd het product al aangekondigd.

Bij de eerste iPhone ging er niet zoveel maanden overheen: Apple diende de documenten in bij de FCC op 9 maart 2007 maar ze bleven vertrouwelijk tot 17 mei 2007. Pas zes weken voor de lancering verscheen de informatie in de FCC-database.

Meer info: MacRumors.

Er is trouwens nog een andere onbegrepen mythe (of eigenlijk een misverstand): de gigantische prijsdaling van de iPhone in Duitsland. Sommige websites doen het voorkomen alsof de iPhone in de grabbelbak met koopjes ligt en je bijna geld toekrijgt wanneer je op dit moment een iPhone bij T-Mobile koopt. Een prijsdaling van 75%! Maar waarom zo blindstaren op de losse toestelprijs, als je bedenkt dat er een tweejarig abonnement van 89 euro per maand aan vastzit? Reken je die kosten mee, dan is de korting niet meer dan 13 procent. Ook leuk meegenomen op zo’n groot bedrag, maar het blijft een hoop geld als je bedenkt dat je al over afzienbare tijd met toestel van een oudere generatie zit opgescheept en daar nog minstens 1,5 jaar mee vooruit moet.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.