Chinezen vinden iPhone trendy en nuttig

Uit onderzoek van Pearl Research blijkt dat 68% van de Chinezen wel eens van de iPhone heeft gehoord. Maar Pearl onderzocht voornamelijk Chinezen die al op internet actief zijn en in de grote steden wonen.

Chinese mobiele telefoon gebruikerEen onbewezen vooroordeel over de Chinezen is, dat ze vaak van het platteland afkomstig zijn, een lage opleiding hebben en daarom wel veroordeeld zijn tot geestdodend werk in de industrie waar ze weinig van de buitenwereld meekrijgen. Maar dat beeld van de stereotiepe Chinees blijkt toch niet te kloppen: uit een onderzoek van Pearl Research blijkt dat 68% van de Chinezen wel eens van de iPhone heeft gehoord. Vooral vrouwen vallen voor de ‘trendiness’ en het design van de iPhone terwijl mannen vooral gaan voor nuttige functies.


De Chinezen noemen het prijskaartje van $500 of hoger als de belangrijkste reden om er nog eens een nachtje over te slapen. Ook het feit dat Apple weinig ervaring heeft met mobiele telefoons wordt als reden genoemd. Gelukkig worden de Chinezen op dat punt op hun wenken bediend: er zijn genoeg ‘ervaren’ klonenmakers die de iPhone voor een prijs van $200 tot $300 kunnen maken. Pearl Research denkt dat de populariteit van deze klonen nadelig kan zijn voor het marktaandeel van de officiële iPhone.

Apple prijs de iPhone graag aan als een apparaat waarmee je makkelijk kunt internetten. Maar dit verkoopargument slaat in China niet zo aan: de meeste gebruikers internetten nauwelijks op hun mobieltje vanwege de hoge kosten. Van de huidige iPod-gebruikers in China is 88% wel geïnteresseerd in een iPhone. Toch is het maar de vraag of het onderzoek van Pearl Research wel een goede indruk geeft van de totale Chinese bevolking: het land heeft 565 miljoen mobiele telefoongebruikers en nog meer inwoners zonder mobieltje. Toch werden maar 450 mensen online ondervraagd en werden slechts 24 face-to-face interviews uitgevoerd in grote en middelgrote steden in China. Chinezen die nog niet online zijn of op het platteland wonen bleef daardoor buiten beschouwing. Het percentage van 68% lijkt daardoor wat geflatteerd.

Meer info: Chinese Consumers Have Mixed Reactions to Apple’s iPhone

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.