zoneplay

Review: ZonePlay bedient je Sonos-speakers vanaf de Apple Watch

Met ZonePlay kun je je Sonos-speakers vanaf de Apple Watch bedienen. Favorietenlijsten, volumeknoppen en wachtrij zijn te bereiken vanaf je Apple Watch.

zoneplay-apple-watchZonePlay is de eerste serieuze app om je Sonos-systeem via de Apple Watch te bedienen. Er was al een app met de naam Kronos Connect, maar die kun je beter links laten liggen: de app krijgt slechts één ster van gebruikers. ZonePlay doet het een stuk beter met 4,5 sterren in de Amerikaanse App Store. ZonePlay vereist geen instellingen: je installeert de app en kunt meteen je muziek gaan bedienen.

ZonePlay op Apple Watch: app en snelle blik

De Apple Watch-versie van ZonePlay bestaat uit twee onderdelen: een Snelle blik en een volledige app. De Snelle blik kun je snel openen door vanaf de wijzerplaat naar beneden te vegen, maar eigenlijk heb je niet heel veel aan dit scherm. Je ziet hoewel Sonos-groepen er in je huis actief zijn, maar krijgt hierbij niet bijvoorbeeld nummerinformatie. Het wat suffe informatiescherm voelt eigenlijk als een snelkoppeling naar de applicatie. Druk je namelijk op het scherm vanaf dit venster, dan wordt de Apple Watch-app gestart.

zoneplay-1 zoneplay-2

Deze Watch-app biedt wat meer mogelijkheden. Je ziet welke muziek wordt afgespeeld, kunt een nummer pauzeren of springen naar de volgende track in je afspeellijst. Het volume van je Sonos-luidsprekers kan vanuit de app ook worden aangepast. Het is wat simpel, maar dit zijn precies de knoppen die je vanaf de Apple Watch wil gebruiken. Druk het scherm iets harder in en er wordt een speciaal Force Touch-menu geopend. Vanuit hier kun je bijvoorbeeld speaker-groepen ontkoppelen, zodat tracks alleen op één luidspreker worden afgespeeld.

Traag

Het moet gezegd worden: de ZonePlay-app voor de Apple Watch is, net als andere Watch-applicaties wat traag. Dat ligt niet aan de app-ontwikkelaar, maar aan de beperkingen van de Apple Watch. Applicaties worden draadloos vanaf de iPhone ingeladen, waardoor je altijd een paar seconden moet wachten tot ze worden opgestart. ZonePlay weet er het beste van te maken en reageert alsnog vrij snel zodra de eerste lange laadbalk is verdwenen, maar het voelt alsnog als een bezwaar. In de tijd die we zaten te wachten op de ZonePlay-app op de Apple Watch, konden we de iPhone erbij pakken om vanaf daar de muziek te bedienen.

zoneplay-4 zoneplay-3

iOS-app met widget

De iOS-versie van de app herkent welke Sonos-apparaten jij hebt staan en weet welke muziek er op de playlist staat. Je hebt snel toegang tot favorieten en kunt zelfs het radio-aanbod van TuneIn doorzoeken. Andere streaming muziekdiensten en radiodiensten ondersteunt de app nog niet, maar je kunt ze wel klaarzetten op je iPhone of Mac. Een frustratiepunt tijdens onze tests. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk om door onze Spotify-account te bladeren, zoals wel kan in de officiële Spotify-app. De enige manier om muziek op Spotify te starten, is door een afspeellijst toe te voegen aan je Sonos-favorieten.

Widget ZonePlay

De app heeft ook een widget, waarmee je vanuit het Berichtencentrum je muziek kunt bedienen. Hierbij vind je niet heel veel poespas: je ziet welk nummer op welke luidspreker wordt gedraaid en kunt afspelen of pauzeren. Het is ook mogelijk om alle speakergroepen in één keer op pauze te zetten.

Conclusie ZonePlay review

Zolang Sonos zelf geen Apple Watch-app aanbiedt, ben je aangewezen op alternatieven zoals ZonePlay en dat werkt eigenlijk best goed. Alleen al het kunnen aanpassen van het volume gaat een stuk makkelijker als je het vanaf je Apple Watch kunt doen. Tenminste, als je iPhone niet in de buurt ligt: door de wat lange laadtijden van Apple Watch-apps in het algemeen, duurt het alsnog een paar seconden voor je de muziek goed kunt bedienen. Heb je een Sonos PlayBar, dan is er een ander trucje: speel de muziek af via je Apple TV. Het enige wat je dan nog nodig hebt is Apple’s eigen, gratis Remote-app.

19 juni 2015 om 14:44

Sonos is een multiroom speakersysteem dat je bedient via een iOS-app. De speakers werken met AirPlay 2 en sommige modellen hebben een ingebouwde optionele Google Assistent. Bekende modellen zijn de Sonos One, Sonos Beam, Sonos Arc, Sonos Era-speakers en de samenwerking met IKEA.