Yoga Retreat: leer yoga-oefeningen terwijl je een spelletje doet

Yoga Retreat is een game voor vrouwen van 18 tot 55 jaar, die een simulatiespel willen spelen maar tegelijk ook yoga-oefeningen willen doen. Een gat in de markt, voor een doelgroep die altijd zwaar onderbelicht blijft?

yoga retreat voorbeeldGameontwikkelaars zijn bovengemiddeld vaak jonge mannen, die het leuk vinden om games voor hun eigen leeftijdsgroep te maken. Daardoor blijft een erg lucratieve markt onderbelicht: die van volwassen vrouwen, die best bereid zijn om af en toe een casual game te spelen en geld te besteden hebben. Ze kunnen terecht bij games die inspelen op stereotiepe intesses zoals shoppen, koken en mode. Gajatri Studios, een Finse gameontwikkelaar, probeert het anders aan te pakken met de game Yoga Retreat. Ze maakten een game voor vrouwen tussen 18 en 55 jaar, waarbij je leert om een yoga-studio op een tropisch eiland te beheren. En ondertussen leer je ook nog iets over de juiste yoga-houdingen.

yoga retreat 3

In de game krijg je heel wat yoga-video’s te zien, waarmee je de leert om bepaalde yoga-oefeningen uit te voeren. Ondertussen ben je druk met het helpen van de klanten. Er is een constante stroom klanten, waarbij je steeds kunt kiezen of je 1 minuut of een langere periode van 10 of 15 minuten besteedt om de yoga-oefeningen uit te leggen. Hoe meer tijd je in een klant investeert, hoe meer je verdient en hoe tevredener de klant het eiland weer verlaat. In feite is er dus weinig verschil met de bekende restaurantgames, waarbij je zo snel mogelijk de bestellingen moet afwikkelen. In dit geval zijn er alleen wat meer stappen, want een klant wil na het uitvoeren van een oefening ook even rustig zitten nadenken of een sapje drinken. Je moet dan wel zorgen dat er tijdig een lekkere stoel klaarstaat en dat je tijd overhoudt om een smoothie te bereiden.

Je moet dus de klanten tevreden houden, zodat ze aan het einde van hun bezoek een flinke zak geld achterlaten en regelmatig terugkeren. Je kunt je yoga-imperium uitbreiden door nieuwe diensten aan te bieden, zoals lach-yoga, een smoothie-bar en yoga-oefeningen op een paddleboard, een soort surfplank.

yoga retreat 1

De game is gratis te spelen, maar er zitten wel in-app aankopen in, die trouwens niet noodzakelijk zijn. CEO Tiina Zilliacus heeft de gane in drie landen al getest en merkte dat meer dan 20% van de dagelijks actieve gebruikers minstens 5 yoga-animatiefilmpjes per dag bekijken. De bedoeling is natuurlijk, dat mensen die oefeningen ook daadwerkelijk na gaan doen, zodat de game meer is dan alleen een simulatiespelletje maar ook aanzet tot gezond gedrag. Eén van die testmarkten was Nederland, de andere waren Finland en Canada.

yoga retreat 2

Na het spelen van Yoga Retreat ben ik nog niet zo heel erg zeker. Ja, ik val in de doelgroep en ik hou van gezondheid en well-being, dus ik moet dit leuk vinden. Het idee dat je daadwerkelijke yoga-oefeningen gaat uitproberen, is leuk bedacht. De game heeft ook niet het typisch zweverige, wat vaak rondom yoga-onderwerpen hangt. Er zijn wel fladderende vlindertjes, roze hartjes en lief uitziende poppetjes, die goed bij dit genre passen. Het ziet er niet nerdy uit en je wordt ook niet aan je lot overgelaten, want de game start met een – nogal uitvoerige – tutorial waarbij de speler echt aan de hand wordt genomen. Daarna gaat de actie pas echt beginnen en krijg je tussendoor nog regelmatig extra aanwijzingen, bijvoorbeeld wanneer je je eerste smoothie voor een klant hebt gemaakt. Je kunt in Yoga Retreat ook samen met vrienden spelen, door je account te koppelen met Twitter en Facebook, maar dat hoeft niet.

Yoga Retreat zal de gekozen doelgroep van vrouwen tussen 18 en 55 jaar zeker aanspreken. Er is goed gekeken hoe andere games het idee van een tijdmanagementgame hebben aangepakt. De uitvoering is goed, de keuze van het thema is goed en de game geeft net voldoende aanwijzingen, zonder betuttelend te zijn. Maar uiteindelijk zit je natuurlijk gewoon Diner Dash te spelen.

yoga retreat oprichtster

Yoga Retreat wordt gemaakt door een voormalig Nokia-medewerkster (zie foto) en twee voormalige techneuten van Rovio. Het plan is om de game te koppelen aan Apple’s HealthKit, zodat je ook punten kunt verdienen met oefeningen die je zelf hebt gedaan. Eén van de ideeën is om hartslagdata van gebruikers uit HealtKit te halen, zodat je in de game punten verdient als je een yoga-oefening hebt uitgevoerd.

• Goed afgestemd op doelgroep van volwassen vrouwen
  • Niet zo zweverig als andere yoga-games
  • Ook speelbaar zonder in-app aankopen