Breaking
Apple's maart 2024-aankondigingen
UPDATED
World of Warriors review icon iOS

World of Warriors: uniek vechtspel is Game van de Week

In deze World of Warriors review spelen we de nieuwste hit op iPhone en iPad: vechten met verschillende ridders en een goed gevoel voor timing.

World of Warriors review icon iOSVechten op basis van timing. Door getimed op een knop te drukken. Het werd verguisd in console-actiegames zoals Call of Duty. Het werd te beperkt ervoeren door Infinity Blade, dat er daarom maar heel veel veegbewegingen overheen gooide. Maar nu is er een vechtspelletje op de iPhone en iPad dat er ronduit voor uitkomt: vechten op basis van timing is leuk. In deze World of Warriors review het antwoord op de vraag: hóe leuk?

De game verpakt het nog wel op verschillende manieren. De ene keer zie je een zwaard in beeld, en druk je in beeld als een schuiver precies over een rood vlak komt. De volgende keer wordt een grote cirkel steeds kleiner en druk je precies op het moment dat de cirkel precies in de doelcirkel past. Ook als je weinig games speelt, heb je het ongetwijfeld wel eens eerder gezien.

Prachtige beelden

Maar niet met de opsmuk van World of Warriors voor de iPhone en iPad. Uitgever Mind Candy heeft een bijzonder vrolijk spel uitgebracht waarin je knokt met kinderlijke ridders, tegen andere kinderlijke ridders. Daarvoor verzint het spel niet eens een verhaal, of een ander excuus. Dat is gewoon waar het spel over gaat, en dat kleedt WoW aan met prachtige beelden. Het spel heeft een frisse cartoonstijl en vlotte animaties. Het startscherm is een sfeervolle wereldkaart waarop de verschillende elementen van het spel zich presenteren.

Strategie in World of Warriors

Want het is niet alléén vechten met timen wat de klok slaat. Er zit een beetje management en een beetje strategie omheen. Door te vechten tegen vijanden, spaar je valuta waarmee je je huidige manschappen kan trainen of waarmee je nieuwe eenheden kan recruteren. Riddertjes zijn verbonden aan een element en dat blijkt al snel essentieel voor de schade die je kan uitdelen aan de tegenstander.

World of Warriors review iPhone vechten

Je gaat een gevecht namelijk niet in met één ridder, maar met een team dat je van tevoren zelf samenstelt. Je kiest je favoriete strijders uit een grote verzameling ridders en bepaalt welke eenheid je hoofdmanschap wordt. Diens speciale werking straalt uit naar het hele team. Zo biedt Abu bijvoorbeeld 15 procent meer schade voor elke vuuraanval die je vanuit je team afvuurt, en zorgt iemand anders dat ieders gezondheid toeneemt tijdens een gevecht. De basis is niet heel anders dan de Pokémon trading card game of de essentie van Magic the Gathering.

World of Warriors review groen is gras

Helaas lijkt het verdienmodel van World of Warriors ook een beetje op die kaartspellen. Je zal regelmatig behoefte voelen aan investeringen doen om je manschappen te trainen of nieuwe te kopen… de tegenstanders worden er namelijk niet zwakker op.

Schakelen is van levensbelang

Tijdens gevechten kan je van iedereen een standaardactie gebruiken, maar ook een speciale kracht inzetten. Zodra je een speciale kracht gebruikt, springt de ridder van die kracht in het gevecht en neemt die het even over. Zo wissel je tactisch af tussen normale klappen uitdelen en speciale acties uitvoeren. Zo schakelen wij bijvoorbeeld regelmatig naar onze viking teamgenoten kan helen, zodat onze Abu weer een paar aanvallen kan incasseren. De afwisseling van je teamgenoten is net zo belangrijk als je aanval goed timen.

World of Warriors vechten in het bos

Conclusie World of Warriors review

Toch is timen dé sleutel in het spel. Een fractie van een seconde eerder of later drukken kan grote gevolgen hebben voor het verloop van een gevecht. Ga je eerst die nieuwe ridder binnenslepen, of probeer je het gevecht nog eens met een andere volgorde van je eenheden inzetten en betere timing? World of Warriors ziet er leuk uit, speelt heerlijk vlot, heeft een verslavend spaarelement en is ook nog eens erg spannend. Een winnaar.

7 november 2014 om 20:14