Wiggle icon

Review: Wiggle laat je melige muziekvideo’s maken

Met Wiggle voor iPhone maak je een melige muziekvideo, door je iTunes-muziek te importeren en in in meerdere shots te playbacken.

Wiggle iconDe Dubsmash-hype van afgelopen jaar is inmiddels alweer verdwenen, maar misschien kan de nieuwe iPhone-app Wiggle ons weer aan het lipsyncen krijgen. Met Wiggle kun je namelijk een complete muziekvideo playbacken, waarna je hem met je vrienden deelt. Dat doe je door muziek uit je eigen iTunes-bibliotheek te importeren. Een slim opnamesysteem zorgt ervoor dat je vrij snel tientallen shots maakt.

Onderin Wiggle staat een grote, rode opnameknop. Deze moet je ingedrukt houden om een shot te filmen. De muziek begint gelijk met spelen waar je gebleven was en je kunt gaan playbacken. Laat je de knop los? Dan stopt de muziek en wordt er ook geen video vastgelegd. Een kleine nuance, die een flinke impact heeft op het uiteindelijke resultaat. Het is hierdoor namelijk ontzettend simpel om een paar zinnetjes in te zingen en meteen de opname te pauzeren. Dan kun je nog even de tekst nalezen, naar een ander decor lopen of tussendoor compleet iets anders aantrekken. Je kunt het geheel aankleden met videofilters en simpele effecten. Zo kan je in de app een video versneld afspelen, voor een komisch effect.

Wiggle screenshot 2 Wiggle screenshot

Het resultaat is een videoclip die er al snel vrij grappig uitziet. Die kun je vervolgens met een druk op de knop delen in andere apps, zoals WhatsApp, Facebook of Instagram. De nadruk lijkt daarbij echter op de laatste van deze apps te liggen: video wordt vierkant opgenomen, net als beeld op Instagram zelf. Een voorbeeld van een Wiggle-videoclip vind je hieronder:

Meer werk dan Dubsmash

Je kunt met Wiggle veel uitgebreidere video’s maken dan met bijvoorbeeld Dubsmash, maar daar gaat ook flink wat meer werk in zitten. Met Dubsmash neem je immers een video van een paar seconden op, gebaseerd op een uitspraak uit bijvoorbeeld een film. Wiggle vereist echter dat je een volledig muzieknummer playbackt, met daartussen ook nog video’s voor de instrumentale segmenten. Het is zelfs met de simpele opname-knop al snel een flink project.

Conclusie Wiggle review

We maakten met Wiggle zonder al teveel denkwerk al snel een melige video – en daarmee heeft de app al potentie om een klein hitje te worden. Hoe lang dat leuk blijft, is echter een tweede punt. Je moet er echt voor gaan zitten om een videoclip te maken in Wiggle. We weten niet hoeveel app-gebruikers dat gaan doen.

• Makkelijk een leuke muziekvideo maken.
  • Melige effecten.

• Vereist alsnog veel tijd.