Uitgever Rolling Stone: ‘je bent gek om een iPad-magazine te maken’

Oprichter en uitgever van muziekblad Rolling Stone Jann Wenner haalt flink uit naar de gedachte van uitgevers om een magazine zo snel mogelijk op de iPad uit te brengen. Ze verloochenen hun vertrouwen in eigen merk, zegt hij.

Rolling Stone MagazineJann Wenner, de uitgever en oprichting van het muziekmagazine Rolling Stone, haalt op de website AdAge flink uit naar het gedachtegoed van uitgevers om hun tijdschriften uit te brengen op de iPad. “Het kan nog een generatie, misschien wel twee generaties duren voordat de omschakeling van magazines naar tablets een gegeven is“, zegt hij in het interview. Tot de tijd vindt hij: “Uitgevers zijn gek om een tijdschrift op de iPad aan te moedigen. Het levert minder advertentie-inkomsten op, het kost een fortuin om te maken en ze verkopen niet.


Wenner is een duidelijke voorvechter van papieren media-uitlatingen. Zijn bedrijf geeft de Rolling Stone, Men’s Journal en US Weekly alleen actief op papier uit. Hij liet de website van zijn grootste titel, Rolling Stone, tot vorig jaar zelfs beheren door een externe partij. Aan het einde van 2010 zette hij eigenhandig een reclamecampagne op over de ‘power of print’. In die voorliefde voor papier is er duidelijk nog geen ruimte voor de iPad. Het antwoord dat Wenner geeft op AdAge’s vraag wat hij van magazines op de iPad vindt:

De tablet zelf is een erg leuk apparaat. Sommige mensen zullen er veel van genieten en het gebruiken. Anderen niet. Op het vliegtuig zit een passagier met een tablet en een andere niet. Er hangt een zekere hipheid over het ding. Het is ook absoluut een goed apparaat om een tijdschrift op te lezen. Maar het is alleen handiger als je reist, als je ver van huis bent. Anders is het nog steeds makkelijker om een fysiek magazine te lezen dat verkrijgbaar is om de hoek, op het vliegveld, overal. Je kan een abonnement nemen en je krijgt je nummers automatisch en op tijd.

Ik denk niet dat er veel voordeel in zit om als tijdschriftlezer over te stappen naar een tablet. Juist niet. Het maakt dingen ingewikkelder.

Vanuit het perspectief van de uitgever: de digitale bladen verkopen niet. 5000 exemplaren hier, 3000 daar. Het is het niet waard. Je haalt de research- en ontwikkelingskosten er verre van uit. Ik denk dat uitgevers voorbarig en overhaast te werk gaan. Ze tonen wel erg weinig vertrouwen en hoop in wat ze bieden; het magazine, hun echte kracht. Het uitbrengen op de iPad is een kleine toevoeging, niet dé nieuwe business.

Er valt wat te zeggen voor de visie van Wenner. Het techy en dus op de iPad aansluitende magazine Popular Science sleet nu al 16.000 iPad-abonnementen. Dat lijkt een heel aardig aantal, maar de papieren variant heeft maar liefst 1,2 miljoen abonnees.

Na de uitspraken doemt een vraag op: Lezen jullie nog papieren magazines nu er iPad-magazines zijn? Meer, minder, helemaal niet meer?

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.