TVShow Time icon

Review: TVShow Time 5 is een sociaal netwerk voor je tv-series

Hoe houd jij je vele series bij? De iPhone-app TVShow Time biedt een leuke manier om een serie-database te maken, die je gelijk met je vrienden deelt. De app is voorzien van een grote update.

TVShow Time iconHet bijhouden van je favoriete televisieseries kan nogal een klus zijn. Sommigen volgen iedere week tientallen shows, waarvan steeds weer nieuwe afleveringen worden uitgezonden. Hoe ver is ieder seizoen en welke afleveringen heb jij gezien? Je kunt het vaak met behulp van een handige app bijhouden. Zo ook met TVShow Time – een app die is voorzien van een gigantische update. TVShow Time wil hiermee nóg meer een sociaal netwerk worden.

TVShow Time is met het redesign lichter en efficiënter ingedeeld. De felle, gele balk van de app is verdwenen, om ruimte te maken voor een grijze app met vooral witte vlakken. Kleur is nu te vinden in knoppen, balken en andere kleine design-elementen.

Het idee achter TVShow Time is met de update onveranderd. Je houdt nog steeds bij welke series je volgt en wanneer je de laatste aflevering hebt gezien, waardoor een handig overzicht ontstaat. Je ziet precies wanneer de volgende aflevering van je favoriete shows worden uitgezonden, iets waarbij de nadruk duidelijk ligt op Amerikaanse series. Nieuw is de mogelijkheid om een sterrenscore aan een volledige serie te geven.

TVShow Time nog meer een sociaal netwerk

Het was al langer mogelijk om vrienden in TVShow Time te volgen, maar met de nieuwe 4.0-update wordt de app nog meer een sociaal netwerk voor je series. Het is bijvoorbeeld mogelijk om je profiel helemaal naar eigen smaak aan te passen, door je favoriete personage en een achtergrondbanner te kiezen. Een algemene feed laat populaire berichten over series zien en vanuit de Inbox stuur je privéberichten naar je vrienden.

TVShow Time overzicht TVShow Time series

Dat maakt TVShow Time een geinig alternatief voor de gevestigde sociale media, al kunnen we bot zijn: hoeveel mensen zouden hier Twitter of Facebook voor verlaten? Het voegt wél iets toe aan series die je volgt. Wil je een nieuwe show oppikken, maar kan je niet kiezen? Dan zie je voortaan waar je vrienden naar hebben gekeken en welke series veel worden besproken door app-gebruikers.

Geen trakt-ondersteuning

Toch missen we één belangrijke functie in TVShow Time: het is niet mogelijk om een trakt-account aan de app te koppelen. Deze optie was kennelijk voor korte tijd toegankelijk op de bijbehorende website, maar is om mysterieuze wijze later weer verwijderd. Een groot gemist: trakt zit in veel video-apps zoals Infuse geïntegreerd, waardoor gekeken afleveringen automatisch worden afgevinkt in je apps. Het betekent dat je in TVShow Time bij al je series met de hand moet bijhouden wat je hebt gezien. Jammer, want concurrerende apps zoals iTV Shows ondersteunen wel gewoon trakt.

Conclusie TVShow Time review

TVShow Time is één van de meest veelzijdige serie-bijhouders in de App Store. Het is makkelijk om een paar van je favoriete programma’s aan je lijst toe te voegen en een lijst maakt meteen duidelijk wanneer een volgende aflevering wordt uitgezonden. Het ingebouwde sociale netwerk blijft je bovendien toffe aanraders voorschotelen. Toch kleven er twee nadelen aan TVShow Time. Ten eerste is er het gebrek aan trakt-ondersteuning, waardoor de app voor de grootste serie-fanaten wat onhandig is. Zij moeten immers een gigantische database overzetten, die ze wellicht al in trakt hebben. Ten tweede is er geen Nederlandse serie te bekennen in TVShow Time. Je moet het dus doen met het Amerikaanse aanbod.

• Leuk series ontdekken op basis van wat je vrienden kijken.
  • Overzichtelijker dan veel bestaande serie-apps.

• Geen Nederlandse series.