The Daily aangekondigd: 14 cent per dag, eerst in de VS

· Gonny van der Zwaag

the dailyDe iPad-krant The Daily wordt op dit moment aangekondigd tijdens een persbijeenkomst in New York. De dagelijkse krant zal 14 cent per dag kosten en vanaf 12:00 uur ’s middags lokale tijd (EST) verkrijgbaar zijn. Dit is om 18:00 uur Nederlandse tijd. Wel zal de krant voorlopig alleen op de Amerikaanse markt te krijgen zijn. Wie de presentatie live wil volgen, kan terecht op thedaily.com of een HTML5-livestream bekijken. De verwachte aankondiging van Apple’s nieuwe abonnementendienst voor iTunes volgde echter niet.

the dailyNatuurlijk beschikt The Daily over allerlei sociale media-functies, maar omdat het een digitale krant is zal ook worden gezorgd voor het realtime bijwerken van informatie, zoals bij het weerbericht. The Daily probeert zoveel mogelijk functionaliteit van de iPad te benutten: audio, video en andere multimedia-content bijvoorbeeld, maar ook artikelen die je kunt laten voorlezen, interactieve grafieken, klikbare hotspots en 360 gradenfoto’s. Tijdens de demonstratie op de persconferentie in New York liep de app daarop vast en was er kritiek op het feit dat The Daily op de eigen website ook Flash gebruikt – niet zo logisch voor een krant die op de iPad te lezen moet zijn.

Binnen de app kun je commentaar geven, ook in gesproken vorm. Natuurlijk vind je in de krant ook de gebruikelijke rubrieken, zoals sportnieuws en scores van je favoriete team, het weerbericht, kruiswoordpuzzels en sudoku’s. Dagelijks krijg je meer dan 100 pagina’s nieuws, opinie en sport. Er is een apart onderdeel over apps.

daily twitter

Tijdens de presentatie kwam Eddy Cue van Apple op het podium om uit te leggen waarom ook Apple enthousiast is over The Daily. Hij prees de 360 graden-aanzichten waarmee je als lezer het gevoel hebt middenin het nieuws te staan. Apple heeft nauw met het team van Murdoch samengewerkt om The Daily te realiseren.

daily 4   daily 3

The Daily gaat $39,99 kosten als je een jaarabonnement neemt, of 99 cent per week. De krant zal voorlopig exclusief via de Apple iTunes Store te koop zijn. Dankzij sponsoring door Verizon kun je de eerste twee weken gratis lezen. Van alle artikelen zal een kleine selectie gratis op de website te vinden zijn. Doelgroep voor de lancering zijn 15 miljoen Amerikanen, een relatief klein deel van de totale Amerikaanse bevolking van 308 miljoen.

De productie is nu 6 weken gaande en het kostte $13 miljoen om alle voorbereidende werkzaamheden te doen. Als de krant draait kost deze een half miljoen per week om te maken. The Daily wordt vanuit New York gemaakt door 100 journalisten, met als kopstukken Mike Nizza (voorheen New York Times en AOL News), Steve Alperin (producent bij ABC News) en Pete Picton (online editor van The Sun, UK). Uiteindelijk zal The Daily ook op andere tablets te koop zijn, maar tijdens de presentatie werd gezegd dat dit jaar en volgend jaar de iPad nog centraal zal staan.

daily 2   daily 1

Rupert Murdoch is ervan overtuigd dat zijn krant The Daily model zal staan voor anderen, juist omdat het geen verleden met zich meebrengt:

The Daily is not a legacy backed brand moving from the print to the digital world. We believe The Daily will be the model for how stories will be told.

Murdoch gaf tijdens de vragensessie na afloop ook aan, dat de krant geen specifieke politieke kleur zal krijgen. De toon van berichten zal bepaald worden door de redacteur die het artikel schrijft.

Downloaden: The Daily (gratis – abonnement vereist)

Artikelcorrectie of -aanvulling doorgeven? Meld het ons via het speciale contactformulier!

Gonny van der Zwaag is oprichter en hoofdredacteur van iCulture. Ze heeft een 38mm Apple Watch van staal met wisselende bandjes (nylon is favoriet) en een 256GB iPhone 7 Plus matzwart. In haar vrije tijd schrijft ze over slimmer fit worden op Fithacking.nl en over slimmer eten op Eetblog.nl.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.