Uitgelicht
Apple's maart 2024-aankondigingen
Sumico icon

Sumico: Nederlandse puzzelgame laat je spelen met cijfers

Nederland is een rekengame rijker: in Sumico moet je sommen maken door zoveel mogelijk vijfhoeken aan elkaar te vegen.

Sumico iconMet het vandaag verschenen Sumico is Nederland een puzzelgame rijker. Sumico is ontwikkeld door Ludomotion’s Joris Dormans (Bezircle) en Matthijs Dierckx van game-vakblad Control. In dit spel veeg je van cijfer naar cijfer om rekensommen te maken, allemaal om uit te komen op dat ene getal. Daarbij geldt: hoe moeilijker de som, hoe hoger je eindscore.

Je krijgt in Sumico een scherm gevuld met zeshoeken voorgeschoteld. Daarin staan ondermeer cijfers en plus- en mintekens in. Aan jou de taak om hiermee tot een specifiek getal te rekenen. Moet je het getal 7 bereiken? Dan moet je wellicht een 4, een plusteken en een 3 met elkaar verbinden. Dit doe je door met je vinger over de drie heen te vegen. Maar: je mag ze alleen met elkaar in verbinding brengen als ze naast elkaar liggen. Hierdoor ontstaat een mengeling tussen rekenwerk en een match 3-spel. Sumico dwingt je al snel om na te denken, maar tijdens onze speelsessie vonden we dat een stuk fijner op de iPad dan op de iPhone. Op het kleine iPhone-scherm blokkeert je vinger al snel een som terwijl je aan het hoofdrekenen bent, waardoor je de getallen niet goed te zien krijgt.

Nederlandse rekengames

Nederlandse ontwikkelaars hebben duidelijk iets met rekenspelletjes: we hebben eerder namelijk geschreven over het Nederlandse Quento, waarin je op soortgelijke wijze rekensommigen aan elkaar moet vegen. Sumico gaat alleen net een paar stappen verder: zo verdwijnen bijvoorbeeld de door jou gebruikte cijfers van het scherm, om te worden vervangen door één groot cijfer gelijk aan de uitslag van je vorige som. Hierdoor wordt het scherm gevuld met steeds grotere cijfers, die je bij een succesvol potje ook moet gebruiken voor steeds moeilijkere sommen. Dit dwingt je om na te denken over waar je een bepaalde som uitrekent, zodat je flexibel kunt rekenen op een later moment.

Je vindt in Sumico twee spelmodi: Campaign en Endless. In die eerste krijg je specifieke cijfertafels voorgeschoteld, waarop je vooraf bedachte sommen moet berekenen. Lukt dit? Dan mag je door naar het volgende level. Endless is een highscore-variant waarin je zo lang mogelijk probeert door te gaan zonder af te gaan. In die laatste kun je ook het beste concurreren met vrienden op Game Center voor de beste score.

Sumico 1 (Custom)Sumico 2 (Custom)

Je kunt Sumico gratis downloaden. De game bevat geen in-app aankopen die het spel makkelijker voor je maken, maar één enkele aankoop waarmee je de advertenties kunt weghalen. Dat kost je €2,69. Daarnaast heeft het spel een speciale junior-modus waarin de moeilijkste sommen worden gemeden. Ben je op zoek naar een grotere uitdaging, dan kun je de educatieve modus inschakelen. Dan worden sommen op de meest correcte manier berekend, wat het spel net wat moeilijker maakt. Op het moment van schrijven staat de game alleen in de Nederlandse App Store. De ontwikkelaar vertelt ons dat het spel volgende week wereldwijd verschijnt.

Conclusie Sumico review

Sumico wist ons in zijn eerste paar levels al aan het denken te krijgen. Daarmee bereikt deze rekengame meer dan menig ander puzzelspelletje in de App Store. Je bent een tijd bezig voordat je door de levels van de campagne heen bent, waarna de Endless-modus je lang genoeg nog zal bezighouden. Hoewel Sumico niet de eerste in zijn soort is, pakt dit spel het allemaal wel net wat beter aan. Een rekenspelletje waar we als Nederlanders best trots op mogen zijn.

• Slimme twist op match-3 die je laat nadenken.
  • Speciale opties voor jonge en geavanceerde spelers.

• Rekensommen zijn soms moeilijk te volgen op iPhone-scherm.