Sources iPad-app verbindt online en offline media

Sources is een app bedacht door een groep scholieren van onder de 18. Met de iPad-app krijg je aanvullende informatie bij artikelen in kranten, tijdschriften en tv-programma's.

ipad sourcesKranten en tijdschriften kun je tegenwoordig op de iPad lezen. Tv-programma’s terugkijken lukt ook prima op de iPad met de nieuwe versie van Uitzending Gemist. Maar feit blijft dat de meeste mensen media nog steeds op de ouderwetse manier consumeren: door een krantje te lezen of een tijdschrift open te slaan. Robert van Hoesel en Volkert Mencke kregen daarom een idee: de applicatie Sources, als de ontbrekende schakel tussen online content en offline media zoals kranten, tijdschriften en tv. Met de iPad-applicatie Sources heb je toegang tot allerlei aanvullende informatie bij een artikel dat je leest of een tv-programma dat je kijkt.


Het bijzondere van Sources is dat het gemaakt wordt door een team waarvan iedereen jonger dan 18 is. Robert en Volkert zorgen voor design, PR en aansturing van het team, Jesse van der Sar, Bram Schulting en Vic Degraeve ontwikkelen de app. Binnen een dag had het team al een eerste opzet klaar. Een professioneel uitziend demofilmpje is er ook al (zie hieronder) en de jongens hebben ook al een idee hoe ze geld gaan verdienen: via In App-aankopen en deals met bijvoorbeeld uitgevers als Sanoma.

Sources deed overigens ook mee met de iPad App Challenge van Sanoma, maar haalde de lijst met vijf genomineerden niet. Nu gaan de bedenkers het idee op eigen houtje verder ontwikkelen, maar ze zoeken daarvoor nog wel een investeerder om de applicatie echt professioneel in de markt te kunnen zetten. Er is geld nodig voor marketing, iPads voor het team, de kosten voor evenementen (om de app te kunnen pitchen) en technische zaken. Mocht je nog een paar duizend euro over hebben en het idee wel zien zitten, dan komen de ontwikkelaars graag met je in contact.

Wat het aanleveren van content voor de app betreft: dat komt uit twee bronnen. Enerzijds kunnen uitgevers zelf extra content aanleveren, bijvoorbeeld via een shortcode in een tijdschriftartikel. Anderzijds is er crowdsourced content die door de gebruikers van de iPad-app wordt aangeleverd. Voordat de applicatie in de App Store verschijnt gaan de scholieren eerst een maandje proefdraaien en promotie doen.

Meer informatie is te vinden op sourcesapp.com.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Reacties: 19 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.