‘Software ontwikkelen voor iPhone lastiger dan gedacht’

Hockenberry waarschuwt voor optimisme bij ontwikkelaars iPhone softwareTwitterrific-ontwikkelaar Craig Hockenberry waarschuwt voor al te veel optimisme bij mensen die applicaties voor de iPhone willen ontwikkelen. “Verwacht niet dat je veel van je bestaande kunt hergebruiken”. Hockenbergs belangrijkste punt is dat de iPhone een klein apparaat is met beperkingen, waardoor geheugen en rekenkracht beperkt zijn. Je kunt maar beter zoveel mogelijk functionaliteit achterwege laten die mensen toch onderweg niet zullen gebruiken.

Hockenberry heeft alvast een iPhone-versie van zijn software uitgebracht onder de naam MobileTwiterific. Hij gebruikte daarbij (vanzelfsprekend) niet de SDK. Volgens Hockenberry moet je radicaal anders denken. Ervaring met Cocoa helpt je een eind op weg, maar je moet ook anders over de interface na gaan denken. Gebruikers zullen over straat lopen met een beker koffie in de ene hand en slechts één vrije hand om het scherm te bedienen. Alles wat aangeklikt kan worden, moet dan wel met die ene hand bereikbaar zijn.

door Jean-Paul Horn

Jean-Paul Horn is uitgever van iCulture. Hij studeerde journalistiek en communicatie en werkte daarna een aantal jaren als webdeveloper en consultant. Jean-Paul zorgt op iCulture.nl voornamelijk voor de techniek (app en site), marketing & sales en aansturing van projecten.

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar.com. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.