WordCrex-game

Review: WordCrex, een variant op Wordfeud met gelijke kansen

Wordcrex is een nieuwe gamehit op de iPhone, gemaakt door twee vrienden uit Breda. Denk aan Wordfeud, maar dan met gelijke kansen voor iedereen.

WordCrex iPhone-game

Het frustrerende van Scrabble en Wordfeud is, dat je al op een achterstand kan staan voordat je überhaupt een woord hebt gelegd. Als je een plankje met slechte letters krijgt, lukt het bijna niet om mooie woorden te leggen. Terwijl de tegenstander het ene na het andere 7-letterwoord aanlegt, moet jij je behelpen met woordjes als EX en QUA. Bij de nieuwste hitgame WordCrex hoeft dat niet: bij deze doordachte variant op Scrabble heeft iedereen gelijke kansen. De persoon die het beste woord weet te maken met de beschikbare letters, wint de ronde.

WordCrex: gemaakt in Brabant

WordCrex kwam opeens in de belangstelling door een artikel in de lokale krant BN DeStem. Toen de app ook op Omroep Brabant te zien was, barstte de gekte los: bijna alle Brabanders met een iPhone zijn inmiddels al aan het wordcrexen. Nu is de rest van Nederland, België en de wereld aan de beurt.

Het woordspelletje is gelukkig geen directe kopie van Wordfeud, maar werkt met iets andere regels en dat blijkt in de smaak te vallen. Het idee voor de app onstond bij café Boerke Verschuren in Breda. Twee vrienden, Jelle Verwaijen en Dimitri Dirkzwage, kwamen elkaar tegen in de kroeg en raakten in gesprek over de ergernissen van Wordfeud. “Ik baalde als ik verloren had, gewoon omdat ik slechte letters had”, aldus Verwaijen. “Het hangt voor een groot deel van geluk af. Niet altijd de beste wint daardoor”.

WordCrex: aanmelden WordCrex: nieuw spel beginnen

Speelbaar in 40 talen
WordCrex zou wel eens de eerste app kunnen zijn, die verstokte Wordfeud-spelers zover krijgt dat ze eens iets nieuws proberen. De app ziet er door het simpele uiterlijk aantrekkelijk uit. Het enige wat de huidige spelers nog zou kunnen tegenhouden is het feit dat er nog geen game voor Android is, waardoor een deel van je vrienden niet kan meedoen. Daar wordt aan gewerkt: over een maand of twee komt er ook een versie voor Android. Dirkzwager weet niet waar het eindigt, maar heeft grootse plannen: “We hopen de wereld te gaan veroveren met WordCrex.” Dat gaat lukken, want de app is na een ontwikkelproces van twee jaar verkrijgbaar in maar liefst veertig talen.

Wordfeud nog steeds mateloos populair onder ouderen

Wordfeud is ruim 5 jaar na de lancering nog steeds mateloos populair, vooral onder ouderen. Uit nieuwe cijfers blijkt dat 23 procent van de ouderen nog steeds het Scrabble-spelletje op de smartphone heeft.

WordCrex lijkt op Wordfeud, maar is toch heel verschillend. Beide spelers krijgen dezelfde 7 letters op het plankje, waarmee ze woorden mogen aanleggen. Beide spelers dienen een voorstel in voor de volgende zet. De persoon die het beste woord heeft gevonden met de beschikbare letters, wint de ronde. Beide spelers krijgen punten voor de woorden die ze hebben verzonnen, maar hoe vaker je het beste woord legt, hoe meer je uitloopt op de andere speler. Uiteindelijk is het de bedoeling om aan het einde van het spel de meeste punten te hebben.

WordCrex: eerste woord leggen WordCrex: statistieken aan het einde van een spelletje

Gelijke kansen, elke ronde opnieuw
Net als bij Scrabble en Wordfeud geldt: hoe langer het woord, hoe lastiger de letters en hoe meer speciale velden je gebruikt, des te meer punten je verdient. Het leuke van WordCrex is vooral dat je allebei dezelfde kansen hebt. Omdat je allebei dezelfde letters hebt, heb je niet meer het gevoel van: “Nou, maar eens kijken wat ik met deze flutletters kan maken”. In plaats daarvan gaat er bij elk woordje dat je legt weer een nieuwe vlaag van competitiedrang door je heen: “Heb ik deze keer wéér het slimste woord gevonden?” De kansen zijn gelijk, dus het komt bij elke zet neer op je vindingrijkheid. Leg je allebei hetzelfde woord, dan wint degene die het eerste klaar was met leggen.

Spelen tegen vrienden of vreemden
Om WordCrex te kunnen spelen moet je een account aanmaken. Ik koos ervoor om mijn Facebook-account niet te koppelen, maar een account op basis van e-mail aan te maken. Wil je vrienden zoeken, dan kun je dat doen door alsnog je Facebook-gegevens in te lezen of je adresboek te laten uitlezen. Ook dat heb ik niet gedaan, waardoor ik was aangewezen op het handmatig opzoeken van de gebruikersnaam. Je zult in dat geval aan je WordCrex-gebruikende vrienden even moeten vragen welke naam ze gebruikt hebben (of bij het zoeken naar ‘jeroen’ kijken of de betreffende Jeroen er tussen zit aan de hand van profielfoto of nickname). Je kunt ook spelen tegen willekeurige mensen.

Ik heb een paar potjes WordCrex gespeeld met Jean-Paul en we concludeerden allebei dat het echt een leuk spelletje is. Het geeft weer een heel andere dimensie aan Scrabble en juist het feit dat je allebei met dezelfde letters aan de slag gaat, maakt het ook veel eerlijker en minder frustrerend. De score is veel meer afhankelijk van je taalgevoel en inzet, dan van geluk.

Priegelwerk
Toch zijn er ook wat kritische puntjes. We vonden de scorecijfers bij de gelegde woorden erg klein. Je kunt weliswaar inzoomen door een pinch-en-zoombeweging met je vingers te maken, maar wat ons betreft had het wel iets groter afgebeeld kunnen worden. Zelfs op het grote scherm van een iPhone 6s Plus is het verschil niet goed te zien tussen 83 of 33 punten. Wil je WordCrex met opa of oma gaan spelen, dan is er gelukkig ook een iPad-versie met lekker grote vakken. Van elke gespeelde game kun je statistieken opvragen, zodat je met de ander nog eens kunt napraten over de gelegde woorden. Liefst onder het genot van een Brabants biertje, natuurlijk.
Een ander puntje is dat regelmatig de game niet goed wil updaten. Dan is het nodig om even handmatig te verversen of een scherm terug te gaan. Wordt vast verholpen in een volgende update en is ook weer niet zo hinderlijk dat we het als minpunt zien.

WordCrex: beurt gespeeld, mijn woord is gekozen WordCrex: gewonnen

Zoals altijd bij woordgames: onduidelijkheid over de woordenlijst

Een ander punt waar we ons aan ergerden, was dat de woordenlijst niet inzichtelijk is. WordCrex gebruikt de woordenlijst van Taaltik.nl, een aanbieder die volgens de website ook voor Wordfeud werkt. Er staat een uitleg op de website welke woorden globaal wel en niet in de lijst staan, maar die is nogal willekeurig. Aloude puzzelwoorden zoals ANE staan er niet in omdat ze verouderd zijn, terwijl de antieke aanvoegende wijs (LOPE, NEME) wel is opgenomen. Afkortingen zoals KM en IQ mag je niet leggen, maar HIV en HAVO mogen wel, omdat je ze kunt uitspreken. Het was voor WordCrex niet mogelijk om de officiële Scrabble-lijst te gebruiken, omdat die is gebaseerd op de Van Dale-lijst (en daarop berust copyright). Allemaal begrijpelijk, maar dat maakt het voor woordspelletjes zoals deze wel lastiger om te weten wat wel en niet kan.

Taaltik maakt het er zelf ook niet makkelijker op, door allerlei eigenwijze selectieregels te hanteren en bewust op allerlei punten af te wijken. Of een woord in het woordenboek voorkomt is geen criterium. Ze kijken op basis van frequentie welke woorden in hedendaagse teksten veel gebruikt worden. Heel specifieke woorden kunnen daardoor afvallen, terwijl ze wel correct zijn. Namen met een hoofdletter mogen niet, maar Calla (naam van een plant, meestal geschreven met hoofdletter) staat wel in de lijst. Maar goed, zo kun je eindeloos doorpraten over woorden die wel en niet in de lijst zouden moeten staan. Feit is dat het helaas vaak wat gokken is welke woorden wel en niet mogen.

Grootste kritiekpunt: gewelddadige beelden

Een derde, en misschien wel het grootste kritiekpunt is dat de makers hebben gekozen voor erg agressieve en gewelddadige reclames. Dat zijn waarschijnlijk ook de reclames die het meeste geld opleveren, maar we hadden liever gezien dat de makers met hun advertentie-aanbieder hadden afgesproken dat er alleen advertenties voor alle leeftijden te zien zullen zijn (dus bijvoorbeeld geen geweld en gokken). Na elke zet kregen we een 5 seconden durende moordpartij te zien (de bekende iOS-game Mobile Strike van de reclame met Arnold Schwarzenegger) en ook al zijn we als volwassen en wel wat geweld gewend: we vinden het niet passend voor een spelletje dat ook door kinderen kan worden gespeeld.

Voorlopig raden we ouders daarom af om WordCrex door kinderen te laten spelen. Met een in-app aankoop van €2,99 kun je de advertenties weghalen, maar feit is dat veel kinderen op eigen houtje met de game bezig gaan en van hun ouders geen toestemming hebben om aankopen te doen. Bij veel reclameaanbieders kun je als ontwikkelaar aanvinken welke categorieën je toestaat (zo tonen we in de iCulture-app bewust geen lucratieve advertenties rondom gokken) en we hadden liever gezien dat de makers van deze game daar ook iets zorgvuldiger mee waren omgegaan. Advertenties zijn prima, we snappen dat de makers hun ontwikkelkosten moeten terugverdienen, maar dit had iets subtieler gekund.

WordCrex-game

Conclusie WordCrex review

WordCrex is een leuke variant op Scrabble en Wordfeud, die absoluut het proberen waard is. Wel ben je min of meer gedwongen om de in-app aankoop van €2,99 te doen, omdat je anders ‘s nachts wakker ligt van de agressieve moordpartijen die je tussen de rondjes door te zien krijgt. Wat WordCrex leuk maakt, is dat iedereen dezelfde kansen heeft, waardoor het vooral op je eigen taalkennis en slimheid aankomt. Bij elke ronde ben je weer gemotiveerd om de ander te verslaan. Daardoor is WordCrex leuker dan Wordfeud, waarbij je soms gefrustreerd raakt omdat je met een slecht plankje zit opgescheept. Bij WordCrex zit de tegenspeler met hetzelfde speelbord en lettersetje te puzzelen. Gelijke kansen, meer pret. Als je vastloopt, loop je samen vast.

• Leuke en vernieuwende variant op Scrabble.
  • Iedereen heeft gelijke kansen, daardoor minder frustratie.

• Agressieve en gewelddadige advertenties, dat is ongepast voor een game voor alle leeftijden