Serist-appicoon.

Review: Serist houdt bij welke tv-series je gezien hebt

Seriekijkers opgelet: er is een nieuwe app om bij te houden welke series en afleveringen je allemaal gezien hebt. Serist werkt nauw samen met Trakt.tv en laat je markeren welke tv-series je allemaal gezien hebt, zowel binnenlands als buitenlands.

Man met Serist voor de iPhone.
TV-series kijken op tv op moment van uitzending is anno 2016 maar een rare bezigheid. Waarom niet gewoon kijken op de momenten dat het jou uitkomt? Series kijken via bijvoorbeeld Netflix zodra jij dit wil is iets wat steeds meer mensen doen. Vooral de echte serie-verslaafden verslinden op deze manier het ene seizoen van Game of Thrones na het andere. Maar hoe hou je nou bij welke series en afleveringen je nou wel of niet bekeken hebt? Serist (link) is een nieuwe app die dit een stuk eenvoudiger moet maken. Maar hoe handig is de app?

Serist werkt samen met Trakt.tv

Serist is een nieuwe app die nauw samenwerkt met Trakt.tv. Deze dienst maakt het mogelijk om bij te houden welke tv-series en films je allemaal gezien hebt. Deze universele dienst is gratis te gebruiken en werkt met allerlei verschillende apps, waaronder dus Serist. Maar hoewel je met Trakt.tv zowel tv-series als films kunt bijhouden, is Serist enkel en alleen bedoeld voor tv-series. Als je dus op zoek bent naar een app om bij te houden welke films je allemaal gezien hebt, ben je bij Serist aan het verkeerde adres. Maar gelukkig zijn daar ook andere apps voor, zoals Letterboxd. In een aparte review lees je alles over deze filmapp.

Review: Letterboxd, sociaal filmnetwerk loopt op (film)rolletjes

Het populaire filmnetwerk Letterboxd is vanaf nu ook beschikbaar als iPhone-app. Lees reviews van andere Letterboxd-gebruikers, en stel je eigen filmcollectie samen.

Je kunt in Serist dus inloggen met je bestaande Trakt.tv-account, zodat de series die je al als gezien gemarkeerd hebt, meteen gesynchroniseerd worden. Zodra je Serist voor het eerst opstart, kun je ook vanuit de app meteen aangegeven welke series je wil volgen. Allerlei bekende series passeren de revue, zoals Game of Thrones, Breaking Bad en Family Guy. Je vindt in de app ook Nederlandstalige tv-series, zoals Divorce, Zwarte Tulp en Dokter Deen. Op een profielpagina van een televisieserie zie je direct hoeveel seizoenen er allemaal zijn en uit hoeveel afleveringen elk seizoen bestaat. Ook staat aangegeven op welke datum een seizoen en aflevering uitgezonden werd. In het geval van buitenlandse televisieseries gaat het om Amerikaanse data, terwijl voor Netflix-series de oorspronkelijke datum dat de serie online verscheen weergegeven wordt.

Serist voor de iPhone met Family Guy. Jouw serieoverzicht in Serist voor de iPhone.

Afleveringen markeren als gezien

Vanuit hier geef je aan of je een specifieke aflevering gezien hebt. Zodra je op een aflevering getikt hebt, krijg je enkele opties. Zo geef je aan dat je de aflevering zojuist gezien hebt of gezien hebt op het moment dat de aflevering voor het eerst verscheen. Je kunt helaas niet zoals in Trakt.tv aangeven op welke specifieke datum je een aflevering gezien hebt, waardoor je minder nauwkeurig je kijkverleden kunt vastleggen.

Behalve het markeren als gezien kun je een aflevering ook inchecken. Dit doe je zodra je op dit moment begint met kijken. Vervolgens loopt er live een rondje mee, waardoor je tijdens het kijken ook meteen kunt zien hoever je al in een aflevering bent. Hierdoor wordt een aflevering automatisch gemarkeerd als gezien, zodat je er verder geen omkijken meer naar hebt.

Serist voor de iPhone met Divorce. Inchecken in een serie met Serist voor de iPhone.

Serist geeft verder in een apart overzicht ook aan bij welke afleveringen van je favoriete series je gebleven bent (mits je alles netjes bijhoudt natuurlijk). Hierdoor hoef je niet meer te zoeken naar die ene aflevering waar je gestopt was met kijken. Toch is Serist niet helemaal ideaal: de app geeft bijvoorbeeld geen informatie over specifieke afleveringen. Bij veel series wordt een aflevering simpelweg aangeduid met een nummer, maar het is lastig om vanuit daar te bepalen of je hem al gezien hebt of niet.

Het markeren zelf kan ook nog met veegbewegingen. Veeg een aflevering naar links om hem als gezien te markeren, terwijl je ook naar links kan vegen om in te checken. Het is wel vervelend dat je alleen losse afleveringen kunt markeren. Als je een heel seizoen al gekeken hebt, dan moet je dus elke losse aflevering markeren. Dit is best een flinke klus, vooral voor een serie als GTST met 26 seizoenen op de teller. Het design van de app is verder prima in orde. Het donkere uiterlijk is overzichtelijk en de navigatie is simpel, zodat je altijd snel vindt waar je naar op zoek bent. Verder geeft de app een notificatie zodra je een aflevering voor het eerst uitgezonden wordt.

Een serie markeren in Serist voor de iPhone. Zoeken naar een serie in Serist voor de iPhone.

Conclusie Serist

Als je fanatiek naar tv-series kijkt en dit graag bij wil houden, is Serist een handige app. Je kunt in de app zowel buitenlandse als binnenlandse series volgen en bijhouden, zodat je altijd precies weet wat je wel en niet gezien hebt. Dankzij het simpele design navigeer je eenvoudig door de app en het donkere uiterlijk is prettig voor in de avonduren, de typische momenten dat je naar een tv-serie kijkt. Toch is de app niet perfect. Zo vind je geen beschrijvingen bij de afleveringen, waardoor het lastig te achterhalen is of je een aflevering nou hebt gezien of niet. Ook kun je niet een heel seizoen als gezien markeren, waardoor je dus elke aflevering afzonderlijk moet aantikken. Verder is de integratie met Trakt.tv is handig en werkt deze feilloos, zodat je geen dubbel werk hoeft te verrichten. Voor de echte serieverslinder is Serist dus een prima app, maar de app kan nog wel wat verbeteringen gebruiken om echt heel erg handig te worden.

De beste apps voor tv-series bijhouden op je iPhone en iPad

Kijk je veel tv-series? Dan heb je een oplossing nodig om bij te houden welke tv-series en films je wilt kijken en al gezien hebt. Met deze apps voor tv-series kun je op de iPhone of iPad precies bijhouden welke tv-series je nog wilt kijken!

• Simpel en eenvoudig design met snelle navigatie
  • Integreert met Trakt.tv
  • Inchecken voor live meekijken