Review: Robocalypse voor iPhone, strategisch vechten met humor

Review van Robocalypse, een prachtige realtime strategiegame, waarin alles draait om het opbouwen van legers en het verslaan van vijanden. De game bevat 17 levels.

robocalypse iphoneRobocalypse is een prachtige realtime strategiegame, waarin alles draait om het opbouwen van legers en het verslaan van vijanden. Met een robotleger verdedig je jouw eenheden tegen oprukkende vijanden. Je bouwt in je basis krijgshaftige robots of machines, waarbij je op een slimme manier gebruik moet maken van de aanwezige grondstoffen. Natuurlijk zit de vijand niet stil; terwijl je je basis opbouwt word je aangevallen of probeert de tegenstander strategische punten af te pakken.

Je strijdkrachten bestaan uit robots die generieke commando’s volgen, zoals het aanvallen van een vijandelijke basis. Daarnaast beschik je over superhelden met bijzondere eigenschappen die je direct bestuurt.

Veel uitdagende levels

De eerste levels vormen de tutorial, waarin de basisprincipes van de game worden uitgelegd en het verhaal start. Daarna moet je zelf volop aan de slag. De game bevat 17 levels die steeds starten met grappige cartoons om je opdracht duidelijk te maken en waarin de verhaallijn zicht ontvouwt. Elk level heeft een zeer verschillende uitdaging en een ander speelveld, waardoor de game nergens saai wordt maar lekker afwisselend blijft. Ook kun je in elk level weer kiezen voor drie verschillende moeilijkheidsgraden, zodat je zelf bepaalt hoe lastig het spel is.

robocalypse iphone

Multiplayer in beta

Naast de singleplayer heeft het spel een multiplayer via locale wi-fi maar je kunt je krachten ook meten met tegenstanders van over de hele wereld. In de multiplayer kun je, zoals het hoort, kiezen voor veel verschillende terreinen die elk weer een eigen uitdaging en dynamiek bieden. Op het moment van schrijven is dit deel van de game echter nog in de bètafase en heb je de kans dat dit deel nog niet foutloos werkt.

Uitstekende beelden

Het spel valt op vanwege het vrolijke ‘cartoony’ uiterlijk met vrolijke plaatjes waarin je het doel van een opdracht wordt uitgelegd tussen de levels. Maar ook ingame zijn de beelden vrolijk. Ongeveer 2/3 van je scherm bestaat uit het slagveld, waar je eenvoudig scrollt door met je vinger over het scherm te bewegen. Het resterende deel toont je eenheden en geeft een overzichtsbeeld van het hele speelveld. Al met al is het indrukwekkend hoeveel informatie er op het kleine scherm van je telefoon zichtbaar is, terwijl je tegelijkertijd een prima overzicht behoudt en je personages individueel goed kunt bedienen.

robocalypse voor iphone

Heel veel humor

Naast de beelden zijn de teksten van de personages erg leuk. Zo mopperen ze “I thought this was just a game” wanneer je ze de doodsklap uitdeelt, of komen ze met andere humoristische quotes. Het is duidelijk dat het schrijversduo Jay Lender (van Spongebob) en Micah Wright zich in deze game lekker heeft kunnen uitleven; zelfs in de teksten tussen de levels of in het menu met hints kom je hun humor tegen.
Is het wat?

Hoewel de game eerder op de DS is uitgebracht merk je vrijwel nergens dat er sprake is van een poort. De intuïtieve besturing zorgt ervoor dat Robocalypse fris blijft. Daarnaast ziet de game er uitstekend uit met zijn overzichtelijke speelveld, vrolijke cartoons, lekkere humor en teksten van hoog niveau. Gelukkig is Robocalypse geen saai strategiespel geworden: ieder level is uniek door sterk verschillende speelvelden en doelen. Het enige minpuntje dat ik heb ontdekt is dat je tijdens een level het spel niet kunt opslaan. Daar staat tegenover dat de meeste levels relatief kort zijn. Als je houdt van games met diepgang, uitdaging en humor dan verdienen deze kleine robotjes een plekje op je telefoon.

Info: Robocalypse – Mobile Mayhem

30 oktober 2009 om 1:50