Review: Moviedo is takenlijst voor films die je nog wilt zien

Moviedo is een simpele todo-app op iPhone voor films die je nog moet zien. Je hoeft maar te vegen en je voegt ze toe aan de watchlist.

Moviedo iPhoneDe blockbuster die nog niet in Nederlandse bioscopen draait, maar je zeker niet wilt missen. Of de bijzondere speelhuisfilm die je tante laatst op tv zag en je ook maar moet kijken. Moviedo is een applicatie om die films mee te bewaren. Het is eigenlijk niets anders dan een todo-app voor films, nog een stuk letterlijker dan concurrentie als TodoMovies. Je bekijkt films in een lijst en veegt simpel om hem toe te voegen aan je watchlist.

Films vegen

Moviedo presenteert meteen een enorme stapel films onder elkaar. Je leest niet alleen de titel, maar ziet ook de filmposter of -hoes, het begin van de beschrijving en de score van het kritische RottenTomatoes in het overzicht staan. De bediening is identiek aan takenlijst Clear, die met zijn bediening eerder al trendsetter was voor bijvoorbeeld mailapps als Mailbox. Je veegt een film naar links om hem te verwijderen en naar rechts om hem toe te voegen aan een lijst.

Moviedo wanneer in bioscoop Moviedo filmpagina iPhone

Je kan verschillende lijsten aanmaken in Moviedo. Standaard beschik je over een sectie favorieten – films die je al gezien hebt dus – en een watchlist die de todo-functie van de app vervult. Onder de kop My Releases zie je de films die nog in de bios moeten verschijnen, handig op datum onder elkaar gesorteerd. De data zijn overeenkomstig Todomovies en lijken op de Nederlandse markt afgestemd. Je kan zelf extra categoriseren met de plusknop bovenin beeld, waarmee je bijvoorbeeld een lijstje voor familie- of horrorfilms maakt.

Filmpagina

Om je op weg te helpen, kan je gelukkig ook een zoekbalk gebruiken in de movie feed. Daar vanuit kan je niet vegen, maar wel gewoon de informatiepagina over films zien. Daarop zie je de filmposter, een link naar de trailer die in de YouTube-app opent, een uitgebreide of beknopte omschrijving en een overzicht van de releasedatum en acteurs onder elkaar. Aan het einde van de lijst open je de filmpagina op RottenTomatoes of iMDB.com. Je beslist zelf of de pagina in de app wordt geopend, of dat Safari eraan te pas komt. Behalve opslaan in en verwijderen uit een lijst, deel je de aankondiging van de film via sms, e-mail, Twitter of Facebook. Je kan je eigen lijsten opslaan via iCloud zodat je hem niet kwijt bent als je dadelijk een nieuwe iPhone koopt.

Moviedo iPhone movie feed Moviedo persoonlijke collecties

Genoeg alternatieven

Meer heeft Moviedo niet om het lijf en dat is zijn kracht. Het is de simpelste knoop-in-je-zakdoek app om even die filmnaam in op te zoeken en op te slaan als je van een ander hoort dat je een bepaalde film echt moet zien. Aardig, maar het betekent voor de filmfan dat er ook nog een hoop wensen onvervuld blijven. Een overzicht van films die nog in de bios moeten komen, een manier om films zelf te waarderen of een systeem om films als gezien te markeren: ze ontbreken allemaal. Het betekent dat je apps als TodoMovies, Pathé, MovieMeter en natuurlijk iMDB er vermoedelijk nog wel even bij houdt. En tja, als je dan toch met die apps in de weer bent… daar kan je ook gewoon een verlanglijst en je collectie in aanleggen.

Downloaden: Moviedo (ter introductie gratis, iPhone, iOS 7.0+)

24 april 2014 om 15:00
Amusement