KnowMe-icon

Review: KnowMe, zo makkelijk kan videobewerking op je iPhone zijn

KnowMe is een nieuwe videobewerkingsapp die het zo makkelijk mogelijk wilt maken om lokaal op je iPhone een video in elkaar te zetten, inclusief voiceover en achtergrondmuziek.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

KnowMe-icon

Een leuke video in elkaar zetten is een heel karwei, zeker als je het op het relatief kleine scherm van een iPhone wilt doen. De juiste foto’s en video’s zoeken, commentaar er overheen monteren en er een leuk muziekje onder zetten, voor dit soort taken ga je waarschijnlijker eerder aan de slag met iMovie op je Mac. De nieuwe app KnowMe bewijst dat het ook anders kan en maakt het in elkaar zetten van een video zo gemakkelijk mogelijk.

Dat gebruiksvriendelijkheid voorop staat bij KnowMe (link) merk je direct als je de montage-app voor het eerst opstart. In een videoboodschap legt de maker van de app kort uit wat de mogelijkheden zijn en hoe je er het beste uit kunt halen. Deze inleiding keert terug als je daadwerkelijk wilt beginnen met monteren, zodat je stap voor stap te weten komt hoe KnowMe precies in zijn werk gaat.

KnowMe-tutorial KnowMe-sociaal-netwerk

KnowMe heeft handige video-tutorials

Een dergelijke uitgebreide inleiding is fijn, maar had voor een app als KnowMe eigenlijk niet nodig geweest en dat is een compliment. Het monteren van video is namelijk zo vanzelfsprekend dat je met een blik op het scherm eigenlijk al weet wat je kunt doen. Eerst selecteer je een foto of video uit je camerarol, die vervolgens verschijnt in een tijdlijn in het midden van je scherm.

Door twee keer op een video in je camerarol te tikken, kun je een specifiek onderdeel uit het filmpje er uit pakken. Ook foto’s zijn op deze manier vanuit KnowMe te croppen.

Iedere afzonderlijke foto en video vormt een los blokje in de tijdlijn, zodat je ze achteraf gemakkelijk opnieuw kunt ordenen, wissen of bewerken. Door je KnowMe toegang te geven tot je camera kun je ook vanuit de app snel een videoboodschap opnemen om in je project te verwerken.

KnowMe gaat er vanuit dat je ook iets te vertellen hebt over de video die je maakt, en laat je op ieder moment een voiceover opnemen die je hoort als de foto of video in beeld verschijnt. Ook dit is weer zo gebruiksvriendelijk mogelijk gedaan: houd simpelweg de previewafbeelding ingedrukt en de app neemt automatisch op wat je te zeggen hebt. Laat het plaatje los om hem inclusief het opgenomen geluid in je tijdlijn te plaatsen.

KnowMe KnowMe

Kies je achtergrondmuziek met KnowMe

Als je liever het originele geluid van je video wilt gebruiken, houd je een vinger op de preview en een andere vinger op het grote vlak bovenin beeld. Handig als je een filmpje van een concert wilt gebruiken en er niet doorheen wilt praten.

Twee kleine knopjes aan weerszijden van het grote vierkant dat je video-preview weergeeft bieden ook wat interessante mogelijkheden. Met de linker knop maak je snel je laatste actie ongedaan, terwijl je met het muzieknootje een nummer kunt kiezen om onder je creatie te zetten. KnowMe heeft een flinke lijst met standaard deuntjes, al kun je ook de nummers gebruiken die je lokaal op je iPhone opgeslagen hebt.

Als je tevreden bent met het resultaat kun je een KnowMe-filmpje delen via mail, iMessage, Facebook of Twitter. Wat de app echter niet aangeeft, is dat je video ook gewoon in je camerarol opgeslagen wordt, zodat je hem gewoon via alle netwerken kunt delen die je maar wilt.

KnowMe’s watermerken niet af te kopen

Het is ook mogelijk om de video in KnowMe zelf te plaatsen, zodat je deel uitmaakt van het sociale netwerk in de app. Daar kun je zien wat andere mensen maken en voeg je vrienden toe om snel te zien wat zij hebben gemaakt.

KnowMe is volledig gratis te gebruiken en bevat bovendien geen reclames. De prijs die je hiervoor betaalt is dat er een watermerk toegevoegd wordt aan al je filmpjes en een kort grijs scherm met de naam van de app aan het einde.

Dit is geen probleem als je een simpel filmpje wilt delen met je vrienden, maar we hadden graag de optie gehad om via een in-app aankoop dit watermerk af te kopen. Ook zul je je telefoonnummer in moeten vullen om in te loggen op KnowMe, wat sommige gebruikers misschien af zal schrikken.

KnowMe KnowMe

Conclusie KnowMe review

Als je KnowMe vijf minuten de kans geeft om alle functies uit te laten leggen, heb je een krachtige app tot je beschikking om snel een video in elkaar te zetten op je iPhone. Op de meest toegankelijke manier wordt alles uitgelegd, en de help-knop is altijd maar een klik van je verwijderd als je even niet meer weet hoe iets moet. Met de mogelijkheid om audio over een video of foto op te nemen is KnowMe bij uitstek geschikt om een compilatie te maken van een geslaagde vakantie, weekendje weg of familiedag. Als je uitgebreide opties wilt om je video’s te monteren kun je beter je Mac gebruiken, KnowMe is bedoeld om een vakantievideo al gemaakt te hebben voordat je terug thuis bent.

• Enorm toegankelijk, ook voor beginners
  • Duidelijk ontwerp, ideaal voor iPhone-schermen
  • Zet je eigen muziek onder je video's