Review: Grolsch Game, airhockey met bierdopjes

Grolsch heeft een airhockey-game uitgebracht. Voorzien van sponsoring natuurlijk, maar vergeleken met de betaalde airhockey-games in de App Store is het toch best een leuke uitvoering.

Je kunt met één of twee spelers de strijd om de bierdop aangaan.Superblij was ik een paar dagen geleden, toen ik las dat LED Football vanwege de Superbowl (die vandaag wordt gespeeld) tijdelijk gratis te downloaden is. Klonk als een supercool retrospelletje… maar na een paar pogingen snap ik nog steeds niet hoe het werkt. Nee, dan de nieuwe game Grolsch Air Hockey, die eveneens gratis in de App Store te vinden is. Het gesponsorde spelletje is een variant op Air Hockey, waarbij je in dit geval een bierdop over het scherm moet schuiven.

Voordat je kunt beginnen te spelen moet je aangeven dat je 18 jaar of ouder bent. In de ratings van de App Store staat dat 4+ een geschikte leeftijd is. Het zal wel iets met wettelijke regels rond alcoholreclame te maken hebben en je kunt de leeftijdscontrole makkelijk omzeilen door een foute datum in te vullen.

De game is ontwikkeld door het Deense bedrijf Comprendo. De beloofde informatiepagina voor het spel, zoals aangegeven in de App Store, bestaat nog niet. Wel heeft Comprendo eerder al een Poker Planner voor de iPhone gemaakt. Hoe een Nederlandse bierbrouwer bij een Deense ontwikkelaar terechtkomt waar we nog nooit van hebben gehoord is apart. Feit is wel dat het resultaat gezien worden: de game is mooi vormgegeven, is leuk om te spelen en brengt het logo van Grosch goed in beeld (want daar zal het de bierbrouwer toch vooral om gaan).

Het idee van een bierdopje is goed bedacht. Je kunt de game met één of twee personen spelen, waarbij je elk aan een kant van het scherm staat. Met je vinger beweeg je de pod (= handgreep) over het scherm heen en weer. Speel je tegen de computer, dan is het nog best lastig om te scoren, maar volgens de topscorelijst is het iemand toch gelukt om in 30 seconden als eerste 7 punten te scoren. Daarmee is ook meteen het doel van het spel aangegeven: je moet proberen als eerste 7 punten te behalen.

Ondanks dat het hier om een gesponsord spelletje gaat waarbij je het woord ‘Grolsch’ voortdurend in beeld hebt, heb ik toch al veel plezier beleefd aan de airhockey-game van Grolsch. Het is leuk om te spelen, mooi vormgegeven en kan zich meten met de betaalde airhockey-games die je in de App Store kunt vinden. Spelen via Wi-Fi is niet mogelijk, maar voor een spelletje met z’n tweeën in een café (onder het genot van een biertje?) is deze Grolsch Game perfect voor een paar minuten lol.

Info: Grolsch Game

30 oktober 2009 om 2:23