Does-Not-Commute-tijdbonus

Review: Does Not Commute, autorijden zonder te botsen

Does Not Commute is een nieuwe game voor het hele gezin, waarbij je met verschillende voertuigen door een stad moet rijden. Onderweg mag je niet botsen.

does-not-commuteDoes not Commute is een nieuwe game, waarbij je steeds hetzelfde stuk door een stad moet rijden. Dat doe je meermaals, zodat je bij de tweede en derde keer jezelf tegenkomt – in steeds een ander autootje. Hoe langer de game duurt, hoe drukker het op de weg wordt en hoe moeilijker het is om zonder botsen de bestemming te bereiken. Ondertussen is er een timer die aftelt naar nul. Is de tijd op, dan moet je weer opnieuw beginnen.

Frustrerend? Ach, de eerste paar ritje zijn redelijk rustig, want er is nog niet zoveel verkeer op de weg. Heb je de eerste auto van A naar B gebracht, dan ga je verder met de volgende auto. Omdat je hetzelfde stuk door de stad aflegt, kom je je eerdere auto’s tegen zodat er uiteindelijk een chaos van politie-auto’s, vrachtwagens, scooters en andere voertuigen ontstaat. Zodra je botst, kost dat tijd omdat je als straf trager moet rijden. Er zijn power-ups beschikbaar: als je onderweg een klokje tegenkomt, moet je er overheen rijden om extra tijd te verdienen. Bedienen doe je door links en rechts op het scherm van de iPhone te drukken.

Je moet zo’n 15 keer dezelfde route afleggen, waarbij je ook nog auto’s tegenkomt die in omgekeerde richting rijden. Gelukkig komen er ook nieuwe vaardigheden bij, zodat de game minder snel saai wordt. De game is gratis te downloaden. Wil je checkpoints gebruiken, zodat je niet steeds helemaal opnieuw hoeft te beginnen, dan kost dat €1,99 via een in-app aankoop. Strikt noodzakelijk is het niet om geld uit te geven, maar het maakt de game wel iets minder langdradig. Zonder checkpoints kun je na drie steden weer terug worden gezet naar het begin van de game. De makers van de game hebben dat slim bedacht, want zo kan iedereen deze game spelen en zodra je frustratieniveau het hoogtepunt bereikt ben je veel sneller geneigd om toch maar die €1,99 te betalen.

Ik zag in de App Store-reviews dat niet iedereen het idee van die checkpoints goed begrijpt. Als je aan het spelen bent en de game even weglegt, zul je de volgende keer weer helemaal bij het begin moeten beginnen. Dat levert boze reacties op, van mensen die games willen opslaan, maar er niet voor willen betalen. Eh, hallo? Game-ontwikkelaars moeten ook eten en deze ontwikkelaar (Mediocre) heeft dat best netjes gedaan. Wil je zo ver mogelijk in de game komen zonder te betalen, dan moet je gewoon aan één stuk door spelen.

Does-Not-Commute-autolampen

Slimme routes kiezen

De snelste manier om van A naar B te komen is (uiteraard) om vooraf je route goed te kennen. Gelukkig kan dat: voordat je gaat rijden kun je alvast kijken wat de slimste route is, zodat je vooraf kunt plannen. Hoe meer auto’s er in het spel komen, hoe belangrijker het is om te weten waar de rotondes en drukke kruispunten zijn. Het is ook slim om netjes aan de kant van de weg te blijven, zodat je later ruimte hebt om in te halen. Het is verleidelijk om een bocht zo strak mogelijk af te snijden, om een goede tijd neer te zetten. Maar dat kan je later duur komen te staan.

Ook is het slim om rekening te houden met het type voertuig. Vrachtwagens gaan traag, zodat je wat makkelijker de weg kunt afsnijden via het gras. Bovendien zit je bij een stukje over het gras toekomstige auto’s niet in de weg. Bij snelle auto’s kun je maar het beste op de weg blijven en zorgen dat je zo snel mogelijk op de bestemming bent. Tegelijk moet je tactisch denken: een blokje omrijden kan je weer een extra tijdbonus van 10 seconden oplevert. Als de omweg maar 5 seconden duurt, ben je uiteindelijk slimmer af. De tijdbonussen zijn als verlichte cirkels op de weg te zien.

Does-Not-Commute-tijdbonus

Rewind en Turbo Boost

Er zijn allerlei manieren om in Does Not Commute slimmer over het parcours te racen. Er zit bijvoorbeeld een onbeperkt aantal rewinds in, waarbij je een mislukte actie nog eens over kunt doen. Maar dat kost je wel seconden. Soms is het beter om gewoon maar over de finishlijn te rijden, dan extra seconden te besteden aan het perfectioneren van een bocht. Met de Turbo Boost ga je sneller, maar je hebt ook minder grip op de weg. Het autootje is daardoor moeilijker te besturen. Je kunt dit gebruiken op een makkelijk traject, waar je de route goed kent. Turbo Boost is minder geschikt wanneer je op een druk parcours met meerdere bochten rijdt, omdat de kans op een botsing veel groter is. Heb je meer grip nodig, dan kan dat ook met Traction. Bijvoorbeeld als je een tijdbonus moet pakken, die op een lastige plek zit verstopt. Je gaat langzamer en hebt meer controle over je voertuig, zodat je bijvoorbeeld rakelings langs een andere auto kunt glippen. Het komt ook van pas als je tijd genoeg hebt en stukken kunt afsnijden, door vlak langs een gebouw of over een bruggetje te rijden.

Conclusie Does Not Commute Review

Does Not Commute is een leuke game, ook voor kinderen. Er komt geen geweld in voor en de in-app aankoop is niet verplicht. Je leert slim routes plannen en moet bij je acties rekening houden met toekomstige situaties, waardoor je er ook nog tactisch door leert denken. Bij alles in deze game is goed nagedacht en het top-down speelveld ziet er ook nog fraai uit. Zoals je al begrepen had: dit is alleen een pick-up-and-play-game als je de €1,99 hebt betaald voor de checkpoints. Wil je gratis spelen, dan kun je het beste een moment kiezen waarop je een halfuur of uur geconcentreerd aan één stuk kunt spelen, zodat je zoveel mogelijk van de game meemaakt. Persoonlijk had ik ook liever losse levels gezien, dan de huidige oplossing waarbij je steeds teruggaat naar het begin. Maar ik snap ook, dat dit voor de ontwikkelaar waarschijnlijk gunstiger uitpakt qua inkomsten.

• Leuk om te spelen, ook voor kinderen
  • Je leert vooruit denken en situaties inschatten, ook handig in het normale verkeer
  • In-app aankoop niet verplicht, wel handig