Boom-appicoon.

Review: Boom laat de muziek via je koptelefoon beter klinken

Boom voor de iPhone en iPad is een app om op eenvoudige manier je muziek een stuk beter te laten klinken. De verbeterfuncties werken met elke koptelefoon, zodat de muziek voller en krachtiger klinkt. Wat vinden wij van de app?

Boom-appicoon.Als je het geluid van de vele koptelefoons echt helemaal niks vindt, kun je natuurlijk een heel duur exemplaar aanschaffen zodat je kunt genieten van het best mogelijke geluid. Er is echter een app die het geluid van elke koptelefoon een stuk beter laat klinken, zodat je geen bakken met geld uit hoeft te geven voor een wat betere geluidskwaliteit. Het gaat hier om de nieuwe app Boom (link). Maar klinkt de muziek daadwerkelijk beter? Dat hebben we getest.

Dit moet je weten over Apple's Muziek-app op iPhone en iPad

De Muziek-app in iOS is een veelzijdige muziekspeler. Je gebruikt de Muziek-app voor Apple Music, maar ook voor je eigen gesynchroniseerde muziek. In deze gids lees je alles over de Muziek-app in iOS.

Boom laat je muziek mooier klinken

Boom is een gratis app van de makers van de gelijknamige Mac-app. Ook die app zorgde ervoor dat de speakers van je Mac een stuk beter klinken door gebruik te maken van slimme trucjes. Boom voor de iPhone en iPad doet in feite hetzelfde, maar dan op je draagbare apparaat in combinatie met een koptelefoon. De app is een gratis download met een testperiode van vijf dagen voor de vele functies om je geluid te verbeteren. Wil je daarna nog gebruik blijven maken van deze functie, dan betaal je eenmalig €2,99.

Een nummer afspelen in Boom. Effecten toevoegen aan een nummer in Boom.

In essentie is Boom een gewone muziekspeler voor je iPhone en iPad, maar zodra je de effecten-functie aanzet gaat je muziek een stuk beter klinken. Dankzij verschillende technieken klinkt de muziek voller en minder krakerig, terwijl ook de basgeluiden meer aanwezig zijn. Dankzij de functie 3D Surround stel je in van welke kant je de muziek wel en niet wil horen, door bepaalde speakers uit of aan te zetten. De functie werkt zelfs met de standaard EarPods-oortjes die bij je iPhone worden geleverd. Met een enkele knop zet je de verbeterfuncties uit, zodat je duidelijk het verschil merkt met de normale klanken van de muziek. Zodra je even muziek geluisterd hebt met de functies van Boom, is het ineens heel gek om dit zonder deze verbeterfuncties te doen.

Behalve 3D Surround kun je ook kiezen uit verschillende geluidseffecten, zoals akoestisch, electronic en vocals. Het ene effect is echter indrukwekkender dan het andere, maar over het algemeen klinken ze prima. Het toegevoegde effect is wel een kwestie van smaak, maar met de aanwezige slider kun je zelf de intensiteit aanpassen.

3D Surround in Boom. Een muziekalbum bekijken in Boom.

Boom importeert je volledige muziekcollectie in de app, zodat je meteen aan de slag kunt gaan. Er is echter wel één groot nadeel aan Boom. Om je muziek beter te laten klinken, is het noodzakelijk dat het nummer offline op je toestel staat. Bovendien werkt het niet met bijvoorbeeld muziek van Apple Music, omdat hier een DRM-beveiliging op zit. Boom werkt dus alleen met je eigen offline muziek, wat voor veel mensen in de tijd van streamingdiensten een flink minpunt is.

Apple Music: alles over Apple's eigen streamingdienst voor muziek

Apple Music is de streaming muziekdienst van Apple. De muziekcollectie van Apple Music bestaat uit miljoenen nummers waar je onbeperkt naar kan luisteren. Lees alles over de prijs, het muziekaanbod en de plus- en minpunten van Apple Music in dit overzicht.

Boom is een aardige muziekspeler

Los van de verbeterfuncties is Boom ook een aardige muziekspeler. De app geeft overzichten van nummers, albums, artiesten en afspeellijsten en laat je ook nummers toevoegen aan de Up Next-lijst, net als in de standaard Muziek-app. Verder kun je nummers als favoriet markeren, shuffelen, afspeellijsten maken en een sleep timer instellen, zodat je met Boom rustig in slaap kunt vallen.

Goed om te weten: het is wel mogelijk om bijvoorbeeld Apple Music-muziek af te spelen, alleen kan dit niet met de speciale Boom-functies. Je kunt overigens niet zoeken door de database van Apple Music, maar alleen muziek afspelen uit de Mijn Muziek-collectie, zowel via iCloud als nummers die lokaal opgeslagen zijn. Een nadeel is wel dat de bedieningsknopjes van de EarPods niet werken met Boom.

Up Next-functie in Boom. Een afspeellijst maken in Boom.

Conclusie Boom review

Als je de muziek via de standaard EarPods veel te vlak vindt klinken, dan is Boom meer dan het proberen waard. De muziek klinkt een stuk voller en de bas een stuk luider, waardoor de muziek imposanter klinkt. Dit werkt met allerlei soorten koptelefoons, dus je hoeft er geen dure koptelefoons voor te kopen. Boom is geen vervanger voor de echte muziekfanaat die alleen het beste van het beste wil, maar voor de doorsnee gebruiker doet Boom prima waar hij voor bedoeld is. Een nadeel is wel dat de verbetereffecten alleen werken met lokaal opgeslagen muziek dat vrij is van DRM-beveiliging. Hierdoor werkt het bijvoorbeeld niet met Apple Music-nummers.

Los van de verbetereffecten is Boom ook een aardige muziekspeler, al is het spijtig dat de knoppen op de EarPods niet werken in combinatie met de app. Maar met vele standaardfuncties zoals afspeellijsten maken en het aanmaken van een Up Next-lijst, kun je prima met Boom aan de slag gaan. Dankzij de gratis testperiode van vijf dagen kan iedereen kijken of de verbeterfuncties van Boom iets voor jou zijn.

• Muziek klinkt voller en krachtiger dankzij verbeterfuncties
  • Passende effecten aanpassen en zelf de virtuele speakers bedienen
  • Aardige muziekspeler met standaardfuncties