Met Baum bestuur je een druppel

Review: Baum maakt van een dauwdruppel een gameheld

Baum is een mooie nieuwe iOS-game, waarin je een kleine waterdruppel door talloze takken van een grote boom probeert te loodsten. Hoe werkt de game precies, en is Baum de moeite van het spelen waard?

Met Baum bestuur je een druppel

Als je ‘s ochtends vroeg de achtertuin in loopt, schenk je waarschijnlijk weinig aandacht aan de duizenden druppeltjes die aan grassprieten en blaadjes hangen. Dat zo’n dauwdruppel een verrassend spannend avontuur kan beleven bewijst Baum; een toegankelijke puzzelgame met een schilderachtige grafische stijl.

Baum: bestuur een dauwdruppel

In Baum (link) bestuur jij een kleine blauwe druppel, door hem alle kanten op te laten waaien met je vinger. Dit doe je door een lijntje op het scherm te tekenen, die de druppel vervolgens volgt. Jouw doel is om de druppel veilig van het begin van het level naar de bloem op het einde te brengen.

In deze grote boom speelt alles zich af

Gevaarlijke natuur in Baum

Zoals wel vaker in dit soort platformgames, klinkt dit een stuk gemakkelijker dan het is. Onderweg kom je namelijk allerlei obstakels tegen die allemaal een link hebben met de natuur. Denk hierbij aan valkuilen en scherpe doorns die de druppel lekprikken.

Terwijl je de druppel door de vele levels van Baum laat glijden, tikt de tijd steeds verder door. Zo doorloop je gaandeweg een volledige dag en zie je de levels ook op subtiele manieren veranderen, zodat ze aansluiten bij de huidige tijd. De volledige game speelt zich af tussen de takken van The Grand Tree, een reusachtige boom die je op het menuscherm van Baum heen en weer ziet wiegen.

Als je onthoudt dat de druppel van Baum blijft kleven aan sommige takken, maakt dit het spel een stuk gemakkelijker. Het gaat hier sowieso niet om een enorm moeilijke game, wat het ook geschikt maakt voor jongere spelers. Baum strooit daarnaast met checkpoints, zodat je in moeilijkere levels nooit helemaal opnieuw hoeft te beginnen als je een foutje maakt.

Verzamel pitjes met de druppel

Baum houdt spelers bezig met optionele doelen

Voor gamers die meer uitdaging zoeken zijn er wat optionele doelen bedacht. Zo loopt er constant een klok mee die je aanspoort om het level zo snel mogelijk uit te spelen en kun je in ieder level kleine pitjes oppakken die je eindscore hoger uit laten vallen. Dankzij de GameCenter-integratie kun je jouw scores gemakkelijk vergelijken met andere spelers.

Wat ons betreft is die speedrun-optie een leuke bonus, maar druist het in tegen de rustgevende gameplay van Baum. De kalmerende geluiden en puzzels zijn juist fijn om op je gemakje te spelen, en niet om als een gek doorheen te rennen en vliegen. Baum is echter wel aan de korte kant, dus is het vooral een leuke reden om na afloop het spel nogmaals te spelen.

Terwijl we de druppel door het ene na het andere level loodsten, is ons enige grote nadeel dat het soms wat onduidelijk is welke onderdelen van het level gevaarlijk zijn en welke niet. Omdat je constant over takken rolt, kan het soms een verrassing zijn als een uitstekend puntje je ineens op een Game Over-scherm trakteert.

Baum heeft een schilderachtig uiterlijk

Conclusie Baum review

Baum is een relatief simpele puzzelgame, die vooral dankzij de mooie vormgeving de moeite van het spelen waard is. Hier en daar kan het verwarrend zijn als je ineens af gaat, maar het grootste deel van de game hebben we met veel plezier gespeeld. De besturing werkt fijn, en we zouden het je alleen al aanraden om Baum een kans te geven puur om te zien wat voor moois het spel op het scherm van je iPhone en iPad kan toveren. Verwacht geen game die je weken gaat spelen, maar een fijne afwisseling van het gros van de App Store-spellen. Zo vaak komt het immers niet voor dat een dauwdruppel de show steelt als hoofdpersoon in een videogame.

• Schilderachtige grafische stijl
  • Uitdagend, maar wel toegankelijk
  • Fijne touch-besturing