Recensie-app Oink legt het bijltje erbij neer

De recensie-app Oink houdt ermee op. De applicatie is uit de App Store gehaald en het team van Kevin Rose, de oprichter van Digg, gaat aan de slag met andere concepten.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Oink iPhone iPod touch alles recenserenSommige sociale netwerk-applicaties komen pas na een tijd van de grond. Kijk maar naar Twitter, dat pas twee jaar na zijn lancering opeens razend populair werd. Of het digitale prikbord Pinterest, dat na een rustige introductieperiode opeens een golf van gebruikers verwelkomde. Dat lot zal de recensie-app Oink niet ondergaan. Oprichter Kevin Rose, eveneens de oprichter van de populaire social bookmarking-site Digg, gooit de handdoek in de ring. De dienst heeft het uiteindelijk nog geen vijf maanden volgehouden.

Oink was een app waarin gebruikers in principe alles wat ze wilden konden recenseren, maar er al snel een nadruk lag op het beoordelen van hamburgers om de hoek, films, apps, games en series. In de applicatie kon je je eigen specialiteiten aangeven en op die manier een ‘invloedrijke’ persoon worden op je gebied. Dat concept is uiteindelijk niet echt uitgebouwd. Toch waren wij zeer goed te spreken over de app toen die in november verscheen.

Achteraf, stelt Rose, was Oink een eerste test van zijn nieuwe ontwikkelaarsstudio Milk. Het team is inmiddels bezig met nieuwe projecten en daarbij mag het onderhoud aan Oink de ontwikkelaar niet langer in de weg staan.

Gebruikers van de applicatie kunnen terecht op de website van Oink om hun recensies te downloaden. Dat kan tot en met 30 maart. Een dag later sluit ook de site. De app is inmiddels niet meer te vinden in de App Store.