Pivots icon

Review: Pivots, zo snel mogelijk rekenen in nieuwe breinbreker

Hoe snel kan jij rekenen? In het nieuwe iOS-spel Pivots moet je met getallen schuiven, om zo snel mogelijk rijen te maken die op 15 uitkomen.

Het nieuwe iOS-spelletje Pivots daagt de snelste hoofdrekenaars uit: binnen een aantal seconden moet je een rij getallen creëren, die bij elkaar opgeteld uitkomen op 15. Dat doe je door de cijfers op het speelveld naar de juiste rij te vegen. Maar: dat kan alleen als je een hoekbeweging maakt. Dit betekent dat je niet zomaar ieder getal van iedere locatie op het scherm naar je rij kunt vegen. Met andere woorden: ruimtelijk inzicht is net zo belangrijk als snel rekenwerk.

PivotsHet idee achter Pivots doet een beetje denken aan een Sudoku-puzzel. Je moet immers ook hier uit op een specifiek getal door rijen bij elkaar op te tellen. Omdat je echter bestaande cijfers over het scherm moet vegen, moet je op een specifieke manier naar het speelveld kijken. Het tijdselement speelt daarnaast een belangrijke rol: bovenin het scherm telt een klok af, en je krijgt er minuten bij door goede rijen te maken. Zit je vast, dan kun je op de Retry-knop drukken. Dat kost je alleen wel seconden op de klok.

Pivots: steeds hogere score

Je hebt in Pivots eigenlijk maar één doel op het oog: het behalen van een hogere score. Iedere rij die je wegwerkt geeft 15 punten, en je totaal aantal punten nadat de klok nul bereikt komt op Game Center te staan. Bij het starten van ieder potje vertelt Pivots ook hoe goed je het de vorige keer deed, om je aan te sporen een nog hogere score te halen. Het is een wat simpele doelstelling, maar het past bij een scoregame als Pivots.

Pivots staat gratis in de App Store en bevat een enkele in-app aankoop. Door €1,99 vanuit de app te betalen kun je de getoonde advertenties in de app wegkopen – een verdienmodel dat we al jaren kennen van games zoals Wordfeud. Het betekent echter dat je Pivots in zijn volledigheid gratis kunt spelen. Er zijn geen extra functies achter een betaalmuur verborgen.

Conclusie Pivots review

Pivots doet precies waar we in puzzelspelletjes zo blij van worden: het pakt een bekend idee en maakt er totaal wat anders van. Een game die vooral rekenfanaten zullen waarderen.

• Sudoku, maar dan totaal anders.