lastronaut-iphone-1

Review: Lastronaut, mooie gratis endless runner van Firefox-designer

Lastronaut is een prachtige nieuwe endless runner van Firefox-hoofddesigner Darrin Henein. De game is gratis, zonder reclame en aankopen.

Lastronaut is een nieuwe endless runner, waarbij een robot zover mogelijk moet rennen over een verwoeste aarde, terwijl raketten en explosies de weg versperren. Bijzonder aan Lastronaut is dat het gemaakt is door Firefox-hoofddesigner Darrin Henein. De game is ontstaan uit een liefhebberij en heeft iets bijzonders: Lastronaut is gratis te downloaden en bevat geen reclame of in-app aankopen. Voor Henein is het een liefdesverklaring aan de gamecommunity en het resultaat van twee jaar hard werken. En toch wil hij er geen cent aan verdienen.

lastronaut-3

Lastronaut speelt in het jaar 2015. Het combineert science fiction met een normale bediening van jump-and-run games. Als speler heb je een behoorlijke hoeveelheid vuurwapens tot je beschikking, die je kunt gebruiken bij het uitvoeren van je missie. Doel van het spel is om de verst weggelegen raket te bereiken, waarmee de aarde geëvacueerd kan worden.

Endless runners zijn eigenlijk wel erg geschikt voor mobiel. Je snapt het spelprincipe meteen, de spelomgeving in beeld hoeft niet zo groot te zijn en je kunt ook lekker kort spelen. Apple koos Lastronaut al uit tot een van de beste nieuwe games. Terecht, want de game ziet er mooi uit en heeft een hoge mate van ‘ik wil nog een potje’.

lastronaut-2

Lastronaut: veel kleurige explosies

De hoofdfiguur in Lastronaut is een pixel-mannetje, een menselijk uitziende robot in een ruimtepak. Je rent over een verwoeste aarde, die er dankzij de lichteffecten toch mooi uitziet. Geen somber landschap, maar een overdaad aan kleurige explosies, waar je uiteraard wel omheen moet. Van bovenaf komen er bommen op je af en op de grond moet je rekening houden met exploderende mijnen. Je kunt ze ontwijken door te springen of proberen de aanvallen af te weren door te schieten. De bediening van Lastronaut is vrij simpel: het mannetje loopt van zelf, maar je moet als speler wel zorgen dat hij tijdig gaat springen en schieten. Power-ups zijn er niet. Wel kun je in Game Center kijken hoeveel trofeeën je hebt gewonnen.

lastronaut-iphone-1

Er zitten vijf wapens in Lastronaut, waaronder een shotgun en een vlammenwerper. De wapens die je in handen krijgt zijn willekeurig, zodat er ook een element van verrassing in het spel zit. Ben je gek op explosies, dan zit je met Lastronaut helemaal goed, want niet alleen de bommen onderweg, maar ook het zelf neerknallen van bommen gaat gepaard met grote explosies.

Lastronaut is alleen speelbaar op de iPhone.

Conclusie Lastronaut review

Lastronaut is in twee opzichten mooi. De game ziet er mooi uit, maar de gedachte erachter is ook mooi. Het spel is uit liefde gemaakt en dat is te zien. Darrin Henein en collega Stephan Leroux maakten de game omdat ze iets moois wilden maken, dat altijd gratis zou zijn. Daarmee wilden ze protesteren tegen de freemium-wereld, waarbij alles draait om in-app aankopen en het commercieel uitbuiten van een idee. Toch geeft Lastronaut niet het idee dat je bij een protestactie betrokken bent: het is gewoon een mooie game die je lekker kunt spelen.

• Helemaal gratis, geen reclame of extra aankopen
  • Prachtig uitgevoerde game, met mooie kleureffecten en grappige pixelstijl
  • Makkelijk even te spelen, bediening is intuïtief