Kingdom Rush Origins reviewiPhone iPad

Kingdom Rush Origins: meer van het goede (Game van de Week)

In deze Kingdom Rush Origins review zien we dat ook de derde game in de tower defense-serie steengoed is. Wat wil je: hij is niks veranderd.

Kingdom Rush Origins  reviewiPhone iPadNever change a winning team. Als alle ingrediënten kloppen, als alle puzzelstukjes in elkaar vallen, als iedereen er de handen voor op elkaar krijgt, is het niet verstandig aan die formule te rommelen. Als je Kingdom Rush en Kingdom Rush Frontiers hebt gespeeld, zal het je dan ook niet verbazen dat het derde deel Kingdom Rush Origins méér van het goede is. De tower defense-game in optima forma.

Levendig

De Kingdom Rush-serie – want zo mag je het nu noemen – wordt gekenmerkt door een aspect dat heel veel games in het verdedigingsgenre missen. Levendigheid. Kingdom Rush overvalt je opnieuw met bonte kleuren, torens en eenheden die je goed van elkaar kan onderscheiden en vooral lekker veel gekerm. Ridders laten weten dat ze er klaar voor zijn om alle indringers op het pad tegen te houden, je eigen onweer dendert over het slagveld heen en andere verdedigers en vechtersbaasjes laten net zo goed van zich horen.

Het zorgt voor een leuk sfeertje waar je je uren in kan begeven. Je verdedigers hebben iets van een persoonlijkheid, wat maakt dat je maar niet gewoon massa’s torens en eenheden aan het plempen bent en bij het vierde level al het gevoel hebt dat je eindeloos hetzelfde doet. Kingdom Rush Origins lééft, net als de voorgangers.

Elfen, spinnen en draken

Kingdom Rush iPhone iPad groenIn Kingdom Rush Origins ligt de nadruk op elfen. Ze tekenen voor de meeste van de nieuwe torens en beschikken natuurlijk over boogschutters, magiërs en druïden. De puntoor-insteek zorgt er ook voor dat je veelal vecht in bosachtige omgevingen. Verdedig je in het begin echt nog bossen, daar worden er gaandeweg in het spel meer magische elementen geïntroduceerd, speel je in de avond en zelfs langs een meer met een draak. Een van de eindbazen in het spel, en daarmee eveneens een van de dertig nieuwe soorten tegenstanders. Daartoe behoren trouwens ook véél grote spinnen.

Bekende formule

Maar het is wel slechts de aankleding. Inhoudelijk is Kingdom Rush Origins eigenlijk niet aangetast, al is het volgens sommige spelers in recensies wel iets pittiger dan voorheen. Het verdedigen gebeurt nog steeds op paden waarop tegenstanders van allerlei kanten kunnen komen en je zet nog steeds ‘gewoon’ torens neer om je te verdedigen. Origins telt 8 upgrades en in totaal 18 aanvallen om te ontwikkelen. Je kan andermaal investeren in (dure en optionele) helden die je kunnen helpen bij het verdedigen en ook het upgradesysteem lijkt nog verdraaid veel op dat van Frontiers.

Kingdom Rush Origins review iPad

Conclusie Kingdom Rush Origins review

Het resulteert in een geslaagde herhalingsoefening. Kingdom Rush Origins doet niks nieuws, maar daar vroegen spelers ook niet om. Ook het derde deel is een levendige, uitdagende én gebalanceerde tower defense-game. Laat de vijanden maar komen!

• Gebalanceerde en uitdagende tower defense
  • Levendig door gejoel eenheden en kleuren

• Nog steeds als aparte app voor iPhone en iPad