King of Thieves icon

King of Thieves: nieuwe game van makers Cut the Rope

De nieuwste game van Cut the Rope-maker ZeptoLab zit competitief in elkaar. In King of Thieves probeer je continu goud te stelen van andere spelers. Onze Game van de Week!

King of Thieves logoDe makers van Cut the Rope hebben een totaal ander soort game uitgebracht. In het nieuwe King of Thieves moet je forten binnendringen om goud en juwelen te stelen, maar op een manier die eerder doet denken aan Clash of Clans en Rayman Jungle Run. King of Thieves is visueel prachtig afgewerkt en wil je continu teruglokken met pushnotificaties.

Update: King of Thieves is uitgeroepen tot onze Game van de Week

King of Thieves: platformen

Heb je eerder Rayman Jungle Run gespeeld, dan zal de besturing van King of Thieves meteen vertrouwd aanvoelen. Je personage loopt automatisch door levels heen en maakt een sprongetje zodra je op het scherm drukt. Door over obstakels en vijanden te springen beweeg je naar de schatkisten in ieder level zonder geraakt te worden. Spring tegen een muur op om je om te draaien, of beweeg van de ene naar de andere muur om steeds hoger te komen. Het voelt al snel vrij intuïtief om je door de kleine levels van King of Thieves te bewegen, op weg naar de schatkist aan het eind van de obstakelkoers. Dat is immers het enige doel dat je in ieder level hebt: bereik de schat zonder geraakt te worden, zodat je goud hebt om uit te geven aan extra spelvoorwerpen.

King of Thieves level

King of Thieves en Clash of Clans

Heb je de eerste tutoriallevels van King of Thieves uitgespeeld, dan begint het spel ineens een stuk meer te lijken op Clash of Clans. Je bouwt al snel een eigen kerker, waarin je edelstenen plaatst in een totempaal om zo nog meer geld te verdienen. Dat kost zoals in andere freemium-games tijd, en dat brengt een grote complicatie met zich mee. Terwijl een upgrade wordt uitgevoerd, kunnen andere spelers namelijk in je kerker inbreken en goud stelen. King of Thieves stuurt je vervolgens een pushnotificatie, zodat je zelf de aanval kunt openen om geld terug te stelen.

King of Thieves basisEr ontstaat hierdoor een kat-en-muis-spel: om diefstal te voorkomen, moet je de kerker zo gevaarlijk mogelijk maken. Dit doe je door zelf cirkelzagen, monsters en andere gevaarlijke obstakels in het gebouw te plaatsen. Je kunt de kerker zo moeilijk maken als je zelf wil, maar het level moet nog wel haalbaar zijn: je moet hem zelf twee keer succesvol uitspelen voordat je wijzigingen aan de obstakelkoers worden opgeslagen. Moeilijkheid wordt echter beloond: niet alleen voorkom je daarmee dat je goud wordt gestolen, maar je krijgt ook munten voor iedere speler die in je kerker sneuvelt.

Freemium

King of Thieves is gratis te downloaden, maar zit bomvol in-app aankopen om wachttijden te verkorten. Je kunt het gebruik van een edelsteen bijvoorbeeld versnellen met een speciale valuta in het spel, die je ook met echt geld kunt aanschaffen. In het begin van de game voelt het gebruik van deze in-app aankopen nog optioneel, maar we vermoeden dat daar op hoger niveau verandering in komt. Wil je immers op de ranglijsten concurreren met de rest, dan moet je zo snel mogelijk je eigen kerker upgraden.

Omdat King of Thieves zich zoveel richt op online spelers, is het ook niet mogelijk om de game zonder internetverbinding te spelen. Zit je in de trein en verlies je in een tunnel de internetconnectie, dan zal het spel automatisch worden afgesloten.

Conclusie King of Thieves review

King of Thieves heeft de afwerking van eerdere Cut the Rope-games, maar zit speltechnisch compleet anders in elkaar. Het is de bedoeling dat je het continu opneemt tegen andere spelers, iets waar King of Thieves je ook constant mee terug probeert te lokken in de vorm van pushberichten. Daarmee is het een geweldige game voor de meest gedreven gamers onder ons. De relaxte Cut the Rope-speler zal wellicht wat gestrest raken.

• Fraaie vormgeving.
  • Creatieve draai aan de Clash of Clans-formule.

• Vereist een competitieve instelling.