Hue camera icon

Hue Camera: Ambilight voor iedere televisie met Philips Hue-lampen

Niet bereid om een nieuwe Ambilight-televisie te kopen? Met de Nederlandse iPhone-app Hue Camera kun je ook gewoon je Philips Hue-lampen gebruiken.

Hue camera iconDe nieuwe, Nederlandse iPhone-app Hue Camera geeft aan iedere televisie speciale Ambilight-verlichting. Dit doet de app met behulp van je Philips Hue-lampen: je richt de iPhone-camera op het televisiescherm, waardoor de kleuren op het scherm worden geanalyseerd. Op basis hiervan verandert de kleur van je verlichting continu om de actie op het scherm te complementeren.

Hue Camera werkt het beste als je televisiekijkt in een donkere kamer. De iPhone-camera pikt dan alleen de kleuren van de televisie op, waardoor de lampkleur het meest lijkt op de kleuren van je televisie. Een speciaal algoritme in Hue Camera zorgt ervoor dat de app de juiste kleuren van het scherm registreert en naar de lampen stuurt. Dat is niet simpelweg een kwestie van het kleurgemiddelde herkennen, zo blijkt uit een blog van de ontwikkelaar. Hue Camera geeft prioriteit aan een aantal kleuren om te bepalen welke het beste past bij je film of serie.

Snel of vloeiend

Je kunt Hue Camera na installatie meteen gebruiken, maar het is aan te raden om eerst wat te spelen met de instellingen. Onder de tandwielknop vind je namelijk schakelaars voor alle Hue-lampen binnen je netwerk, zodat je alleen de verlichting in je televisiekamer kunt inschakelen. Bij de opties Overgangssnelheid en Kleur intensiteit valt ook nog een hoop in te stellen. Zo staat de overgang standaard op ‘Normaal’, maar vonden wij de app vele malen fijner werken door over te schakelen naar ‘Vloeiend’.

Stroomkabel en houder

Met Hue Camera heb je een Ambilight-televisie in huis zonder dat je een nieuwe tv hoeft te kopen, maar creatief is de oplossing wel. Omdat je de iPhone-camera gebruikt, moet je de iPhone namelijk ook constant op de tv gericht houden. Dat kost niet alleen veel stroom, maar vereist ook veel van jou als gebruiker. Wil je hier een beetje handig gebruik van maken, dan is het dus aan te raden om de iPhone met een houder op de tv te richten, en er ook een stroomkabel op aan te sluiten.

Hue Camera

Alternatieven

We zagen het idee achter Hue Camera al eens eerder voorbijkomen: de iPhone-app Huebilight deed ongeveer hetzelfde. Dit alternatief is echter al sinds 2013 niet bijgewerkt en heeft vooral negatieve recensies in de App Store ontvangen. Daarnaast is er een app van Philips zelf genaamd Ambilight+hue die je Hue-lampen ook voor je televisie gebruikt, maar deze steekt net wat anders in elkaar: de app van Philips koppelt je verlichting alleen met een Ambilight-televisie.

Conclusie Hue Camera review

Voor goed gebruik is een wat creatieve opstelling nodig, maar Hue Camera biedt een handig en goedkoop alternatief voor een totaal nieuwe Ambilight-televisie. Tenminste, als je al Philips Hue-lampen in huis hebt hangen.

• Goedkoper dan nieuwe tv, mits je al Hue-lampen hebt.
  • Bepaalt op slimme wijze de juiste kleuren.

• Niet heel handig zonder houder en stroomkabel voor iPhone.