Gunslugs 2

Gunslugs 2: razendsnelle, Nederlandse actiegame

Nederland is een iOS-indiegame rijker. In Gunslugs 2 schiet je tientallen vijanden het scherm uit, terwijl je binnenkomende kogels probeert te vermijden.

Gunslugs 2De nieuwe, Nederlandse indiegame Gunslugs 2 is even wennen. Door het bizar hoge tempo heb je soms slechts een tiende van een seconde om voor een kogel weg te duiken en zo de dood te ontspringen. Daarmee heeft Gunslugs 2 wel iets weg van een paar ouderwetse, immens moeilijke spellen, zoals bijvoorbeeld Metal Slug en Contra. Maar hoe werkt zo’n soort spel op een touchscreen?

Spelers van de eerste Gunslugs zullen zich in dit vervolg gelijk thuisvoelen: je loopt weer door een tweedimensionale wereld, met enkel een spring- en een schietknop. In ieder level vind je een stortvloed aan vijanden, die bijna allemaal met slechts een paar schoten van je wapens al de pijp uitgaan. Door je een weg door de levels te banen verzamel je munten, alternatieve wapens en medpacks om het op te nemen tegen de grotere gevaren in de vorm van schermvullende tussenbazen en torens met nog meer vijanden.

Dit constante geknal doe je in twee spelmodi. Ten eerste is er de verhaalmodus, die stiekem veel meer bestaat uit knalwerk dan dialoog. Je krijgt steeds moeilijker wordende levels voor je kiezen, die je over een langere periode kunt spelen totdat de game is uitgespeeld. Daarn krijg je steeds weer leuke verrassingen, zoals raketschietende robots die je af en toe mag besturen. Ben je eenmaal ver genoeg, dan krijg je de arcademodus waarin je voor een steeds hogere score kunt spelen.

Gunslugs 2 boss

Gunslugs: besturing

Of nou ja: we noemen de tussenbazen en torents misschien de ‘grotere gevaren’, maar ook de gewone vijanden leveren soms flink wat problemen op in Gunslugs 2. Zit een soldaatje verborgen achter een muur terwijl hij granaten je kant opslingert? Dan is het knap lastig om hem te bereiken zonder geraakt te worden. Ten dele omdat het spel moeilijk is, maar de besturing heeft er ook veel mee te maken. Je speelt Gunslugs 2 namelijk met twee pijlen en twee virtuele knoppen aan weerszijden van het scherm. Na wat oefening speelt dat prima, maar je mist bij een game als deze toch snel de nuances van ‘gewone’ knoppen. Het is bijvoorbeeld erg lastig om twee toetsen tegelijk aan te raken, waardoor je moeite hebt met springen en schieten tegelijk. En dat zou juist zo handig van pas komen in Gunslugs 2. De game heeft ondersteuning voor MFi-controllers, waardoor bezitters van een iOS-gamepad hier geen last van hebben, maar de rest moet zich behelpen.

Gunslugs is gemaakt door OrangePixel

Gunslugs 2 is ontwikkeld door het Nederlandse OrangePixel – een misschien wat onbekende Nederlandse gamestudio met inmiddels al veel grote titels op zijn naam. Zo ontwikkelde de studio eerder al bijvoorbeeld het geroemde platformspel Meganoid, die later ook een vervolg kreeg. Een aardig repertoire, al helemaal als je bedenkt dat OrangePixel lange tijd uit slechts één ontwikelaar bestond. Een ontwikkelaar die in 2010 toevallig nog over zijn bezigheden schreef op iCulture.

Gunslugs 2 helikopter

Conclusie Gunslugs 2 review

Hoewel we soms wat in de knoop zaten met de virtuele besturing van Gunslugs 2, is de afwerking van deze nieuwe Nedergame te prijzen. Je hebt ieder level weer het gevoel dat je middenin een explosieve actiefilm zit, maar dan met héél veel personages met héél weinig personages. Prima knalspelletje als je oude klassiekers een warm hart toedraagt.

• Het gevoel van oude actiegames in iOS-jasje.
  • Fraai afgewerkte pixelstijl.

• Besturing soms net wat te onhandig.