Gunbrick icoontje

Review: Gunbrick, joyriden met een schietende kubus (Game van de Week)

Het is een vrij bizar idee: joyriden met een kantelende kubus met een kanon erin. Toch is Gunbrick een verrassende platformgame boordevol uitdaging.

Gunbrick icoontjeOp een goeie dag bestelt een naamloze held op internet een gigantische kubus met een soort kanon dat je over de weg kan laten kantelen. Waarom? Omdat hij wel zin heeft om een flink stukje te gaan joyriden, natuurlijk! Zo begint Gunbrick, een guitig platformspel in een verrassend levendige wereld met ouderwetse pixelgraphics. Het is onze game van de week.

De vraag is natuurlijk hoe je je überhaupt kunt voortbewegen in een rare pistoolkubus. Het is misschien even wennen, maar je hebt verrassend veel vrijheid. Veeg met je vinger naar links of rechts om de gunbrick over de weg te kantelen. Leg je vinger op het scherm om te schieten met het kanon. Hogergelegen plekken bereik je door jezelf omhoog te schieten. Bovendien kom je gemakkelijk langs gevaarlijke plekken door het schildje (aan de bovenkant van het voertuig) te gebruiken.

gunbrick

Gunbrick: dwars door het verkeer

Uiteraard betekent dit dat je vooral veel puzzels moet oplossen. Doordat de wereld tweedimensionaal is, moet je constant uitvogelen hoe de gunbrick moet staan om verder te komen. En dat kan vrij ingewikkeld worden als je dwars door het verkeer en afgesloten bouwplaatsen wil cruisen. Bovendien geeft de game je constant weer nieuwe obstakels en moet je timing steeds beter zijn om verder te komen in het spel. Anders word jij namelijk kapot geknald en moet je het overnieuw proberen. Je krijgt namelijk ook de politie op je dak. En later raak je verzeild in een laboratorium.

Veel variatie in Gunbrick

Ieder nieuw obstakel leert je hierdoor opnieuw naar de wereld te kijken. Je wordt steeds handiger met dat gekke kanonblok en leert steeds beter hoe je de ene na de andere handeling moet timen. In het begin speel je nog vrij houterig, maar later raak je zo gewend aan de besturing dat het weer een echte platformgame is. Dat heeft ontwikkelaar Nitrome echt knap gedaan en maakt de frustrerende momenten meer dan goed.

Gunbrick

Conclusie Gunbrick review

Gunbrick is, voor een game die gebaseerd is op een bizar maar simpel idee, verrassend gevarieerd. De wereld ziet er mooi uit en de puzzels bieden iedere keer een nieuwe uitdaging. Vind je de prijs wat aan de hoge kant? Speel dan eerst eens de browser-versie van deze game op hun website, want die is gratis.

• Levendige wereld
  • Steeds nieuwe uitdagingen
  • Mooie ouderwetse pixelgraphics