Gifx

Review: Gifx voor iPhone zet gif-animaties in je Instagram-video’s

Met de iOS-app Gifx verwerk je gif-plaatjes in je foto's en video's, waardoor een leuk filmpje voor bijvoorbeeld op Instagram ontstaat.

GifxDe ontwikkelaar van Gifx kan wel eens een beerput van flauwe animaties hebben opengetrokken met zijn nieuwe app. Het is met Gifx namelijk mogelijk om gif-afbeeldingen te verwerken in een iPhone-video. Die je vervolgens makkelijk op bijvoorbeeld Instagram deelt. Met een paar taps heb je hierdoor snel een artistiek ogend filmpje gemaakt, of laat je een pixelhond door je beeld heen zwemmen.

Gifx voor geinige animaties

Bij het maken van een filmpje in Gifx kun je een eigen foto of video als bronmateriaal gebruiken. Daarbij heb je de keuze uit een aantal grappige animaties, maar ook uit subtielere filters die als een effect bovenop het beeld worden geplaatst. Een foto bewerkt in Gifx kan er als volgt uit komen te zien:

Bij iedere filter heb je de optie om de transparantie aan te passen, waardoor je sommige effecten ook subtieler in de video kunt verwerken.

Gifx en Instagram

De stijl van video’s doet denken aan foto’s bewerkt met de iOS-apps Over of Tangent, apps waarmee je tekst en vormen in beelden kunt verwerken. Door gebruik te maken van gif-animaties, probeert Gifx iets vergelijkbaars te doen met video’s. Het eindresultaat leent zich perfect voor video’s op Instagram, en daar is de ontwikkelaar zich maar al te goed bewust van. Zodra je een video hebt gemaakt staat de deelknop voor Instagram namelijk bovenaan, met daaronder deelknoppen voor Tumblr, Twitter, Snapchat, Facebook en Vine. Daarnaast is er een set gif-plaatjes die je alleen mag gebruiken door de ontwikkelaar op Instagram te volgen.

Gifx verstopt veel achter betaalmuur

Het idee achter Gifx is leuk, maar het zit wel verscholen achter een nogal strenge betaaloptie. Je hebt enkel een beperkt aantal animaties dat je in de app mag gebruiken, wat betekent dat je moet bijbetalen om de rest te mogen gebruiken. Maar zelfs de gratis filters zijn beperkt: probeer je namelijk een video te exporteren, dan kan dit enkel op lage kwaliteit. Wil je de beeldkwaliteit verbeteren, dan is daar ook een in-app aankoop voor vereist. Veel van onze gratis gemaakte video’s waren onbruikbaar, waardoor de Pro-versie beschikbaar als in-app aankoop bijna verplicht aanvoelde om de app goed te gebruiken.

Gifx review animatie maken Gifx review Pro

Het verdienmodel van de app voelt wat hijgerig. Koop je namelijk niet de extra functies, dan verwacht de ontwikkelaar dat je hem minstens op Instagram volgt en een App Store-review achterlaat om een paar extra animaties te ontgrendelen. Het is een tactiek die we eigenlijk vooral kennen van een aantal free-to-play spellen in de App Store. Dat had de ontwikkelaar eleganter kunnen aanpakken. Was de videokwaliteit redelijk genoeg en hadden we enkel hoeven bijbetalen voor de extra filters, dan hadden we dit met alle liefde gedaan.

Conclusie Gifx review

Gifx biedt een nieuwe manier om creatief video’s op je iPhone te maken en op Instagram te delen. Het kan ontzettend geinig zijn om een zwemmende pixelhond in de rivier achter je te zetten, of om een actie-effect over je eigen gezicht heen te plakken. Wat dat betreft zien we Gifx absoluut uitgroeien tot een geinige hit onder Instagram-gebruikers. Het is alleen jammer dat de Pro-versie je zo ontzettend wordt opgedrongen.

• Leuk om mee te spelen.
  • Voor betalende gebruikers flink wat animaties beschikbaar.

• In-app aankoop voelt haast als verplichting.