Flash-afwijzing schept kansen voor Microsoft Silverlight

De afwijzing van Flash voor de iPhone schept kansen voor een heel andere marktpartij: Microsoft, die met Silverlight al Nokia heeft binnengehaald en ook Silverlight-varianten voor andere mobiele platformen gaat uitbrengen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Flash is niet goed genoeg voor de iPhone, zei Steve Jobs een paar dagen geleden. Die opmerking leidde er niet alleen toe dat het aandeel van Adobe 2% in waarde daalde, maar leidde ook tot een wilde speculatie. De afwijzing van Flash zet de deur wagenwijd open voor een concurrerende technologie: Microsoft Silverlight. Twee dagen geleden kondigden Nokia en Microsoft gezamenlijk aan dat Silverlight in de multimediasoftware van S40 en S60 zal worden opgenomen. Microsoft staat ook op het punt om een Silverlight-variant voor Windows Mobile en een algemene Symbian-variant uit te brengen.


Microsoft-analist Paul DeGroot zegt echter, dat het wat voorbarig van Apple zou zijn, om nu al Silverlight op de iPhone uit te brengen. Ze zouden moeten wachten op een geavanceerdere versie. Woensdag kondigde Microsoft de betaversie van Silverlight 2 aan. “De initiële implementatie is nog wat beperkt. Het zou geen goed idee van Steve Jobs zijn om dat op de iPhone uit te brengen. Hij zou beter kunnen wachten op een volwassener versie“, zei DeGroot. Je kunt die opmerking lezen zoals je wilt: bijvoorbeeld dat Jobs toch zijn zin doordrijft, tegen het advies van DeGroot in. Maar waarschijnlijk bedoelt de Microsoft-analist het niet zo. Als er daadwerkelijk iets zou spelen, zou Microsoft er niet zo openlijk over praten en zou Microsoft zo vlak voor de aankondiging de kwaliteit van een eigen product niet zo relativeren.

DeGroot zei verder nog: “Microsoft, net als veel mensen, is verbaasd over het succes van de iPhone“. Zelf is Microsoft al vijf jaar bezig om een mobiel platform uit de grond te stampen. “Apple did it almost overnight“. Apple hoeft geen toestemming te geven voor Silverlight op de iPhone, maar vanuit het perspectief van Microsoft zou het slimmer zijn om wel samen te werken, zodat Silverlight al voorgeïnstalleerd op het toestel kan worden meegeleverd.

Het artikel waarin Paul DeGroot aan het woord komt, vermoedt ook een andere reden waarom Steve Jobs zo nadrukkelijk Flash afwees: een historische vete en verschillende partners waarmee ze samenwerken: Apple werkt met AT&T en Adobe heeft voor Verizon gekozen. Toch was er een gebeurtenis waardoor geruchten over Silverlight op de iPhone weer nieuwe voeding kregen: tijdens Mix ’08 gaf Microsoft-medewerker Scott Guthrie een demonstratie van Silverlight 2. Hij toonde een sociale netwerkapplicatie op Windows Mobile 6 en een weerberichtapplicatie op Nokia S60. Guthrie legde uit dat zijn bedrijf Silverlight op nog meer mobiele apparaten beschikbaar wil stellen, namelijk:

anything with an SDK

Was er vandaag niet de aankondiging van een belangrijke SDK gepland?

Toch zou er nog iets anders kunnen spelen: over de mobiele Flash Player zei Jobs: “There is this missing product in the middle“. Het gaat daarbij om een product dat tussen Flash en Flash Lite in zou moeten zitten. Appleblogg denkt dat Apple zelf met hulp van Adobe een Flash-player heeft ontwikkeld. Een andere mogelijkheid is dat ze met een nieuwe Flash-achtige technologie op de proppen zal komen. Een andere mogelijkheid, die nog niet is genoemd, is dat de “missing product in the middle” betrekking heeft op Adobe Air, de technologie om offline applicaties te bouwen die eruit zien en zich bijna netzo gedragen als webapplicaties. Maar daarvoor is Flash-ondersteuning nodig.

Adobe had na de opmerking van Jobs wel een reactie klaar:

Flash en Flash Lite zijn een groot succes. Alle belangrijke toestelfabrikanten wereldwijd licenseren Flash en brengen een breed aanbod van mobiele toestellen uit, variërend van feature phones tot smartphones en consumentenelectronica. Met meer dan 450 miljoen Flash-enabled mobiele apparaten die wereldwijd zijn verscheept en 150 procent jaarlijkse groei zitten we op schema om in 2010 een miljard Flash-enabled te hebben. Consumenten vragen een rijke webervaring op elk apparaat en platform en Flash levert dat.

Kortom: Adobe heeft Apple helemaal niet nodig.

Ook interessant om te lezen: Apple’s Secret Conspiracy Against Flash (waarom Flash voor Apple een te groot risico is).

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.